Gå til innhold

512 eller 1024mb ram?

Simkin

Anbefalte innlegg

skal bruke maskina MYE til spilling.. bør jeg gå for 1024mb til 1500kr eller 512mb til samme pris.. hva lønner seg? regner med 1024ram til 1500kr ikke er d beste.. da er d vel bedre med 512ram til samme pris?

TaKK for Svar!!

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skal bruke maskina MYE til spilling.. bør jeg gå for 1024mb til 1500kr eller 512mb til samme pris.. hva lønner seg? regner med 1024ram til 1500kr ikke er d beste.. da er d vel bedre med 512ram til samme pris?

TaKK for Svar!!

Ville gått for 1024mb med ram nå, da slipper du å oppgradere rammen med engang ihvertfall. ;)

Lenke til kommentar

Per idag holder 512 Mb RAM til spilling og "tyngre" applikasjoner, men har du råd, ville jeg absolutt anbefale 1024, du får bedre ytelse og er bedre rustet til nye spill. De fleste spill har vel minimumskrav på 128 - 256 Mb RAM så du har innenfor grensene med 512.

Hadde selv 512 engang, men kjøpte et dualkit fra Corsair, merket at systemet gikk raskere, prøvde meg med 512 i tillegg, men her stoppet den store ytelsesforskjellen.

Gå for 1024 du :) Om mulig to 512 brikker i Dual (hvis HK ditt støtter dette).

Eller enda bedre to 1024 brikker i Dual (sikle)

Lenke til kommentar

Jeg har nå satt det ene minnet jeg har i alle minne sokcetene på hk, også kjørt memtest. Jeg fant da ut av bare 1 av de 3 socketene jeg har fungere riktig.

For å få 1024 MB RAM, må jeg da selge mitt 512 MB kort og kjøpe meg ett nytt på 1024 MB?

Eller finnes det andre måter å kunne plassere 2 minne briker på hk da?

Lenke til kommentar

For å være enkel, skal ta utgangspunkt i Battlefield Vietnam:

Når man lager singleplayer-game, med 63 bot'er, og et nogenlunde stort kart, så krever dette sin ram.

Etter en runde med denne singleplayeren, kan du gå ut til skrivebordet, og hvis du har xp pro, kan du se på task manager, hvilken "peak" du har på rammen.

Her vil det MEST sannsynlig stå noe som 650-750 mb peak. Ut av det kan man konkludere med at, hvis man har 512 mb ram, så har harddisken måtte skrive litt.

"Vanlige" harddisker, 7200 rpm og 8 mb cache, skriver rundt 100 mb/s, Raptor skriver rundt 150 mb/s. "Vanlig" ram, skriver 5-6 GB/s. Her ser du at harddisk er en pur killer, når det gjelder performance, hvis du har for lite ram... Og uansett hvilket grafikkort, så vil det hakke..

Hvis du derimot har nok ram, så vil det faktisk virke som en booster, og i noen tilfeller, gi MER fps.

Du tenker kanskje, 1 stk 512 mb ram, og 1 stk, 256 mb ram er nok?? Men jeg ville nok satset på 1 gb. Som OEH sier, HL2 er rett rundt hjørnet, og spill blir bare mer og mer krevende...

Litt klumsete forklaring, men du forstår vel hva jeg mener :D

Eneste det EGENTLIG står på er vel penger, som jeg tror vi alle ahr for lite av (synes vi) :roll:

Lenke til kommentar

Øyh! Har du det kortet, eller skal du kjøpe det? Hva med Abit IC7-MAX3? Koster ikke så mye mer, og det er et konge kort (det er sikkert det der også. Vel, vel...)

Jeg vil f.eks. foreslå TwinMos 1024MB PC3200 (TwinMos 1024 = 2*512), men andre som Crucial, Corsair, Apacer osv, er også kjekke ram... Kommer straks med link...

EDIT: TwinMOS Dual Pack PC3200 1024MB/2x512MB

og Abit IC7-MAX3

Lykke til... ;)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Sikker på at minimumskravet er på 512mb ram? :dribble: synes det hørtes mye ut..sikker på at de nyeste spillene ikke går på 256mb ram? :hmm:

Enig i at det hørtes mye ut. Må vel i så fall være de aller, aller nyeste spillene med ekstreme krav. Men det blir nok snart standard minimumskrav uansett... Og da er nok 1024 recommended...

Lenke til kommentar
Øyh! Har du det kortet, eller skal du kjøpe det? Hva med Abit IC7-MAX3? Koster ikke så mye mer, og det er et konge kort (det er sikkert det der også. Vel, vel...)

Jeg vil f.eks. foreslå TwinMos 1024MB PC3200 (TwinMos 1024 = 2*512), men andre som Crucial, Corsair, Apacer osv, er også kjekke ram... Kommer straks med link...

EDIT: TwinMOS Dual Pack PC3200 1024MB/2x512MB

og Abit IC7-MAX3

Lykke til...  ;)

har ikke kjøpt noe kort enda, har vurdert Abit kortet, MYE tøffere, å sikkert bedre.. men leste i testen av kortet her på Hardware att d var problemer med visste typer Minne.. Bl.a Corsair.. hva slags minne bruker du på kortet a? kansje d blir Abit istedenfor Asus gitt:)

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar
Nye spill som f.eks. FarCry krever mye ram, tipper at det er en trend som vil fortsette i nye spill framover. Velg 1GB ram, så er du på den trygge siden.

Hos meg var forskjellen på Farcry: 512 brukte i overkant av 1 min på å loade et nytt level :thumbdown: gikk ned til 25 sek med 1024Mb ram :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...