Lufen Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 intresante spørsmål [01:27:23] <Lufen> kanskje hele livet mitt egentlig er en drøm? [01:27:53] <Earendil_> hva om alt du opplever rundt deg kun er en drøm? [01:28:10] <Earendil_> hvordan kan du da skille mellom drøm og virkelighet? hvordan vet vi egentlig at det vi lever i en virkeligheten? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Dette har jo endel smarte mennesker tenkt på. Jeg ser det slik at siden vi lever som vi gjør vil vi uansett oppfatte våre omgivelser og hendelser som virkelighet. I det tilfellet vil vår oppfatning av at dette er virkelighet gjøre det virkelig for oss. Hva som egentlig skjer eller hvordan det egentlig er, vil være irrelevant om vi ikke kunne våknet opp og sett den virkelige verden. Vi setter ting inn i rammer og bokser fordi det ligger i den menneskelige natur og fordi det skaper trygghet. Dersom vi begynner å betvile vår eksistens vil vi kanskje også miste tryggheten i den prosessen. Jeg ser det som om det en fin linje mellom rasjonell tanke og komplett galskap. Tør ikke begynne å eksperimentere med den Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Jeg ser det som om det en fin linje mellom rasjonell tanke og komplett galskap. Tør ikke begynne å eksperimentere med den den linjen er nok ekstremt tynn da man ofter tar feil side av den men mange av de som har veldig livaktige drømmer begynner å skjekk om de drømmer før de gjør dumme ting, men siden ingen vet hva som skjer når man dør, hvordan vet man da at det livet vi tror vi lever ikke bare er drømmen til en kjempe (som jeg liker å tro da, gjerne det at vi bor i en slags "fiskebolle og kjemper står og ser på oss) Lenke til kommentar
Bach Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Drøm, virkelighet, fantasi, etc. er begreper som ihvertfall jeg synes er vanskelige å gripe. Tenker da på overganger, grenser, ol. Ta feks et banalt tilfelle: man våkner etter et drøm om forderva mat i kjøleskapet. Tror det er flere enn meg som ville ha sjekka datoen på frokostservelaten. Så å si at 'drøm' og 'virkelighet' er vesensforskjellige virksomheter uten innbyrdes sammenblanding tror jeg blir vanskelig. Kanskje det har større gyldighet å snakke om 'eksistens' som en bevisst/aktiv prosess ett eller annet sted i midten. Etter min mening er det unsunt å spekulere over om vi lever i en drøm, eller en annens drøm for den sakens skyld. Da er veien kort til "jeg er ikke min skyld". Bevege seg sånn omtrent rundt "oppriktig undring" med god klaring til både "besettelse" og "dønn fantasiløs" ... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Offtopic : som en tjommi av meg sa : Life`s a bitch and then you marrie one Ontopic : Jeg har fundert på mye av det samme... Tenk om det er sånn at de gangene man dør i en drøm, så dør man fra et liv man har levd fullt ut, og det som skjer etter døden er enkelt og greit at man våkner opp i sengen sin og fortsetter livet som om det var en drøm? Jeg har selv drømt at jeg har falt utenfor et stup, og akkurat da jeg treffer bakken våkner jeg. Har også drømt at jeg hadde kreft og døde, at jeg ble gammel, styrtet i et fly, ble spist av et enormt pinnsvin, skutt osv. Alle gangene jeg døde, våknet jeg opp i sengen og tenkte at det var en drøm... Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 *humre* Egentlig sa jeg det kun for det at jeg var overtrøtt, og da var det morsomt. Anyway, det kan hende at det ligger noe i det, men hvordan påstanden skal bevises/motbevises er det vanskelig å si. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 *humre*Egentlig sa jeg det kun for det at jeg var overtrøtt, og da var det morsomt. Anyway, det kan hende at det ligger noe i det, men hvordan påstanden skal bevises/motbevises er det vanskelig å si. ja, det er vanskelig å bevise siden da må du også kunne godta muligheten at det livet du lever nå bare er en drøm og de færreste klarer det, men er jo morsomt å tenke på da Lenke til kommentar
Natalie Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Hvis isåfall vi lever i en drøm, er det da vel den virklige verden som egentlig er ''drømmen''. Sitat ifra en kinesisk filosof : ''Sometimes I wonder, if I am a butterfly dreaming of beeing a human, or a human dreaming of beeing a butterfly" Endret 15. juni 2004 av Natalie Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 *host*matrix*hark* Dessuten så hører nok denne tråden til Vitenskap... viss eg ikke tar feil.. Lenke til kommentar
Natalie Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Ja minner meg litt om matrix egentlig, men hvem vet hva som skjer? Dessuten kan det jo ikke påvises, så hvorfor er det Vitenskap? Endret 15. juni 2004 av Natalie Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 nja.. er nok bare meg som trodde at vitenskaps kategorien også var filosofi... men eg tok visst feil Men vitenskap og filosofi henger jo ofte sammen da ... Lenke til kommentar
Natalie Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Joa det gjør det, men det er ofte spørsmålene som ikke kan besvares nøyaktig som er filisofi, og de som kan som er vitenskap. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Filosofi henger også sammen med politikk, det samme gjør vitenskap. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 i bunn og grunn så henger egentlig alt sammen... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Alt er bygd opp av motsetninger Lenke til kommentar
MagE Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 i en drømm kan man jo ikke føle ting, så vist jeg dør nå så våkner jeg i et annet liv, som dette var en drømm og får en ny sans?? en gang drømte jeg at jeg gikk bort til stuebordet og skulle ta en mandarin, men hånden min gikk rett igjennomm den, alt såg helt virkligt ut og det var helt skrudd. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Alt er bygd opp av motsetninger "Det er motsetninger som dirver historia framover" -Mao Lenke til kommentar
tøs Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Offtopic : som en tjommi av meg sa : Life`s a bitch and then you marrie one Eller bare "Life`s a bitch and then you die" Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Denne tråden burde vel være i 'vitenskap & teknologi', for den har lite med hverken 'religion', 'politikk', eller ' samfunn' å gjøre. Det var vel en artig diskusjon på noe liknende; om alt rundt oss er datastyrt. Ingen kan vite slikt helt sikkert, og våre hjerner ville allikvel ikke klare å oppfatte det 100%. Noen vil sikkert si 'Gud vet det', men jeg orker ingen diskusjon på slikt nå... Plz; moderatorer, flytt denne til vitenskap & teknologi. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hva har den med vitenskap og teknologi å gjøre? Forskjellen mellom drøm og virkelighet er da ikke noe vi har funnet ut eller forsket på... Kanskje mer filosofi? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå