tankboy Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 (endret) Jeg vil bytte "power on"-led-et i kassa mi. Men lurer litt på hva jeg må ta hensyn til med tanke på volt osv. Kikket på Elfa http://www.elfa.se/no/ og fant et led jeg kunne tenke meg å montere. Her er det som står om den: Våg- IF VF Ljusstyrka Strål- längd max typ vid (IF) vinkel Typ Färg nm mA V mcd (mA) EL1254UBC Blå 466 30 3,8 400 (20) ±20° Regner med jeg må ha en slags motstand? Er det noen som kan hjelpe? Endret 12. juni 2004 av tankboy Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Du kan koble den til 5V med en 60 ohm motstand for 20mA. Tviler på at den fungerer hvis du kobler der den gamle LEDen sto, for der er det allerede en motstand som er tilpasset en standard 2V LED. Du finner masse tråder om LEDs under Overklokking - Elektronikk. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Du kan koble den til 5V med en 60 ohm motstand for 20mA. Tviler på at den fungerer hvis du kobler der den gamle LEDen sto, for der er det allerede en motstand som er tilpasset en standard 2V LED.Du finner masse tråder om LEDs under Overklokking - Elektronikk. Så sant så sant, og han får enda mere hjelp hvis jeg flytter threads over til Elektronik kategorien kategorien. Lenke til kommentar
tankboy Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Så sant så sant, og han får enda mere hjelp hvis jeg flytter threads over til Elektronik kategorien kategorien. Tusen takk! (Forumet er så stort at det ikke alltid er så lett å velge riktig kategori ;-) ) Lenke til kommentar
tankboy Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Du kan koble den til 5V med en 60 ohm motstand for 20mA. Tviler på at den fungerer hvis du kobler der den gamle LEDen sto, for der er det allerede en motstand som er tilpasset en standard 2V LED.Du finner masse tråder om LEDs under Overklokking - Elektronikk. Jeg dissekrerte koblingen til led-en. Det står ikke noe på den led-en som var der, men det var i alle fall ikke noen motstand koblet til. Er det 5v på den koblingen til hovedkortet? Det er jo for så vidt ikke noe problem da jeg kan koble det til hvilken som helst 5v-kontakt på strømforsyningen og få lys når jeg starter maskinen (ikke sant?) (Edit: Trykkleif) Endret 13. juni 2004 av tankboy Lenke til kommentar
tankboy Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Du kan koble den til 5V med en 60 ohm motstand for 20mA. Tviler på at den fungerer hvis du kobler der den gamle LEDen sto, for der er det allerede en motstand som er tilpasset en standard 2V LED.Du finner masse tråder om LEDs under Overklokking - Elektronikk. Hmm. Dette skjønner jeg ikke. Jeg brukte denne kalkulatoren etter å ha googlet litt. http://www.bit-tech.net/article/68/ Den anbefaler en motstand med 40 Ohm. Hva er riktig? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Du kan koble den til 5V med en 60 ohm motstand for 20mA. Tviler på at den fungerer hvis du kobler der den gamle LEDen sto, for der er det allerede en motstand som er tilpasset en standard 2V LED.Du finner masse tråder om LEDs under Overklokking - Elektronikk. Hmm. Dette skjønner jeg ikke. Jeg brukte denne kalkulatoren etter å ha googlet litt. http://www.bit-tech.net/article/68/ Den anbefaler en motstand med 40 Ohm. Hva er riktig? Hmm.. fikk ikke fram noe resultat på den kalkulatoren... men jeg regner meg i allfall fram til 60 ohm (1,2V:0,02A) Dette er viss du kobler på 5V... Lenke til kommentar
Lac Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Hmm. Dette skjønner jeg ikke. Jeg brukte denne kalkulatoren etter å ha googlet litt. http://www.bit-tech.net/article/68/ Den anbefaler en motstand med 40 Ohm. Hva er riktig? Tipper du skreiv inn 30mA? det er MAX som LEDen kan kjøre på, fornuftig ville vært 20mA. Hmm.. fikk ikke fram noe resultat på den kalkulatoren... men jeg regner meg i allfall fram til 60 ohm (1,2V:0,02A)Dette er viss du kobler på 5V... DU må bruke punktum isteden for komma, 3.8 isteden for 3,8. Cheers! Lac. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg dissekrerte koblingen til led-en. Det står ikke noe på den led-en som var der, men det var i alle fall ikke noen motstand koblet til. Er det 5v på den koblingen til hovedkortet? Ja, motstanden sitter på HK. Det er forsåvidt 5V på koblingen, men siden det sitter en motstand der så er det ikke 5V lenger når du kobler til en LED, ikke sant? Det er nå det hjelper å skjønne forskjellen på LED og lyspærer. Ja, du bør koble til en annen plass med 5V. Lenke til kommentar
tankboy Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Det er forsåvidt 5V på koblingen, men siden det sitter en motstand der så er det ikke 5V lenger når du kobler til en LED, ikke sant? Det er nå det hjelper å skjønne forskjellen på LED og lyspærer. Ja, du bør koble til en annen plass med 5V. Hehe. Litt newbee jeg da Uansett, jeg prøver med den motstanden dere anbefalte, og kobler den til en drevkontakt. Regner med det går fint. Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
space17 Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hvis du måler 5V der den forige powerled'en stod (uten led'en innkoblet), vil det helt sikkert fungere å bytte den med en ny blå. Men lysstyrken på den nye led'en vil kanskje bli noe lav. I alle fall hvis du har tenkt å utnytte lysstyrken mest mulig. space Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Hvis du måler 5V der den forige powerled'en stod (uten led'en innkoblet), vil det helt sikkert fungere å bytte den med en ny blå. Men lysstyrken på den nye led'en vil kanskje bli noe lav. I alle fall hvis du har tenkt å utnytte lysstyrken mest mulig. space Er nok ikke 5V... Lenke til kommentar
space17 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Har akkurat målt på mitt eget HK og det ER 5V. Ikke overaskende da 5V er standard spenning for denne typen kretser. En annen ting er at HK-produsentene ikke vet hva slags powerleds som vil bli koblet til HK. Om det er rød, gul, grønn, blå eller andre....Derfor må led-utgangen være kompatible med alle led's. space Endret 17. juni 2004 av space17 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg tror ikke HK produsentene tar hensyn til at man ønsker blå LED. Jeg tipper at standarden mellom HK ok kabinett ble definert så lenge siden at blå og hvite LED ikke var et tema, man antok sikkert at alle LED var ca 2V, 20mA. Hvis en produsent skal lage et kabinett med blå LED så er jo mulig å lage en liten driverkrets som får strøm fra en Molex plugg. Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Jeg bruker 3 blå og en rød led i kabinettet mitt, (hdd, power og cdrw) alle hovedkort har 5v på led kontaktene punktum. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 alle hovedkort har 5v på led kontaktene punktum. Javel, men er det noe poeng? Det hadde jo vært akkurat det samme om du hadde målt 12V. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 ...nei det er ikke noe stort poeng om det er 3, 5, 12, 24 eller 999V. Poenget er om det fungerer eller ikke. Det tankboy spurte om, var om det fugerte å bare bytte leds uten å gjøre noe hokus pokus. Svaret er ja det gjør det. Det er poenget. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå