Gå til innhold

"Butikkbygd" PC

Anbefalte innlegg

Min gamle PC hangler på sine siste ben, så jeg ser meg om etter en ny, og håper noen her kan hjelpe meg å plukke ut deler.

Jeg er mye mer erfaren med bruk av PC enn med "innsiden", derfor har jeg tenkt å få den ferdig bygget, så alt bør komme fra samme butikk. Har handlet mye på Multicom og har gode erfaringer der så de er førstevalget, men de har vel ikke det største utvalget?

Har ikke noe fastsatt budsjett, men vil selvfølgelig ha det så billig som mulig. La oss si max 12000, men helst billigere...

Jeg spiller nesten aldri, og trenger sådan ikke noen gaming PC. Jeg driver mye med musikk og video i tillegg til generelt internett bruk, og kjører endel programmer som bruker mye prosessorkraft og RAM.

Jeg har det meste "utenfor kabinettet", men trenger en ny mus (ikke trådløs). I kabinettet vil jeg ha DVD spiller og DVD brenner (NEC 2510). Jeg trenger nokså stor HD kapasitet (ihvertfall over 200GB), og vil kunne koble til videospiller og satelittmottaker.

Håper noen kan komme med forslag til oppsett. Jeg er nokså nybegynner når det kommer til bygging, så skriv gjerne hva delene er, ikke bare navnet...

Takker på forhånd hvis noen tar seg bryet :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han må vel ha ett skjermkort med VIVO, og DVD brenner, større harddisk (minst 200) og mer minne.

Ja, det virket litt knapt det systemet der. Noen som har et bedre oppsett?

Oppps det ble standar maskin i linken,

Jeg tok med 2*200Gb seagate hd

1024Mb ozc ram

Gigabyte K8NSNXP hk m fierwire. Se dette nedenfor.

K8NSNXP 1795,-

A64 3000+ 1595,-

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack 1650,-

Seagate 200GB S-ATA 7200RPM 1275,-*2

Chieftec Matrix serie m/dør Sølv 650,-

Microsoft IntelliMouse Expl 3.0 + Icemat 395,-

Fant ikke skjermkort med vivo funksjon.

Lenke til kommentar

Hei

Nå blir dette litt reklame men ;) :

Jeg har nettopp startet en ungdomsbedrift, som driver med å bygge PC'er til folk. Så vi kan godt bygge PC til deg, billigere enn andre steder. Kontakt meg gjerne. Du finner kontaktinformasjon i profilen min. Vi kunne trenge litt kunder

Personlig synes jeg disse PC-byggerne på internett er noe tull...

Du vil tenge et Intel System med AIW-skjermkort, kanskje en raptor-disk.

Lenke til kommentar

Pc byggerene er greie for folk flest, det er som regel et godt utvalg av deler som kan byttes ut.

Intel eller amd de yter nogelunde likt. Raptor? Nei han trenger en stor harddisk ikke en liten kjapp en. Det er ikke så viktig med en uhorvelig kjapp raptor når man skal redigere video, da er det plass som er i fokus.

Lenke til kommentar

Pc byggerene er greie for folk flest, det er som regel et godt utvalg av deler som kan byttes ut.

For meg personlig er det også greit med garantien en får.

Den du satte opp var veldig bra, men det var det med skjermkort..

Ville det være verdt det å kjøpe A64 3200 istedet for 3000? Den ene versjonen er bare litt over 200 kr dyrere.

Lenke til kommentar
Hei!

Siden du vil ha en ferdig-bygd PC, kan jeg anbefale [url="http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10034"]juni-tilbudet hos Komplett.no[/url].

Det inneholder bl.a. flat-skjerm fra Eizo, som har vært best-i-test flere steder, nVIDIA brikkesett for AMD64 og nyeste brenner'n til NEC med tolags-brennning (dual layer).

Den koster kr 11 000.

Du kan også endre komponenter etter behov gjennom PC-bygger'n.

Les også hva [url="http://www.dinside.no/php/art.php?id=104792"]DinSide Data[/url] hadde å si.
Lenke til kommentar

Intel eller amd de yter nogelunde likt. Raptor? Nei han trenger en stor harddisk ikke en liten kjapp en. Det er ikke så viktig med en uhorvelig kjapp raptor når man skal redigere video, da er det plass som er i fokus.

Nå vil ikke jeg krangle om Intel eller AMD er best, men Intel er bedre til video, rett og slett. Den høye frekvensen er viktig til rendring og Hyper Threadning gjør at maskinen ikke henger når det blir mye å passe på. Hvis du søker litt rundt i forumet vil du forstå at de fleste deler samme mening som meg.

Selv kjører jeg Intel 3.0Ghz og IC7-Max3, med Raptor 36,7GB og dette er noe av det beste jeg har prøvd til video. Vi har MAC på skolen, og det er mye bedre med PC'en. Jeg tror at høy frekvens, minnebåndbredde, HT og ikke minst raptor-disken har mye å si. Den sørger for at redigeringsprogrammet kjører bra, så ikke det blir en flaskehals.

En kamerat av meg redigerte med samme program på en AMD PC(riktignok XP2200+) og han fikk ikke en gang til å eksportere uten at PC'en hang.

I tillegg sier han at han driver applikasjoner som trenger mye RAM og da skader det vel ikke med den doble båndbredden til Intel.

Håper dette er en god argumentasjon for at han skal velge Intel system.

PS: Ja, han trenger mye plass til video også.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Tror neppe du merker forskjell på en raptor og en vanlig sata hd da det er rimelige mengder med data som kan flyttes. Mhz er ikke synonymt med best, det er antal oppersajoner pr Mhz som er vigtigdt, men støtter din på stand om at intel system kan være tingen i dette tilfellet. Men ikke raptor!

Lenke til kommentar
Hei

Nå blir dette litt reklame men ;) :

Jeg har nettopp startet en ungdomsbedrift, som driver med å bygge PC'er til folk. Så vi kan godt bygge PC til deg, billigere enn andre steder. Kontakt meg gjerne. Du finner kontaktinformasjon i profilen min. Vi kunne trenge litt kunder

Hmmm... nå leker jeg visst moderator igjen, men husk å passe reglene (ser du faktisk var oppmerksom på det før du posta). For å blidgjøre moderatorene, budre du kanskje tatt reklameringen so m PM. Men reglene sikter vel helst til litt større bedrifter, kanskje, men dere regnes vel som en bedrift? Da må du passe å følge reglene... Lite tips...

Jeg hadde ikke klart å være moderator. Føler at alle blir sure på meg når jeg legger ut en slik post, selv før jeg har posta... ;)

Lenke til kommentar

Har sett på innleggene og prøvd å sette opp noe hos Multicom. Noen kommentarer til dette? Er bare et forslag, så kom gjerne med endringer eller forslag hos andre butikker.

Pentium 4 3.0GHz PC800 BOXED 512kb 2,039.00

Seagate 160GB S-ATA 7200rpm 8MB buffer 1,039.00 2 stk

Chieftec Dragon MediumTower m/dør sort 799.00

Plextor PX-116A 16X DVD-rom hvit bulk 349.00

Leadtek Winfast A360 TD MyVIVO 256MB 1,545.00

Jeg trenger i tillegg hovedkort, RAM (1024 KB) og DVD brenner (NEC 2510 når den kommer). Noen som kan si om dette er bra, og kanskje hjelpe med å velge hovedkort og RAM som passer? Noe mer som mangler? Trenger jeg ekstra vifter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...