Gå til innhold

syntax highlight på på webside

Anbefalte innlegg

jeg holder på å lage en side hvor jeg skal legge ut en del guider, blandt annet litt i php og lurer på hvordan jeg kan få til syntax highlight på koden. alt lagres i en db, og sånn som det er nå forsvinner koden når jeg ser på guiden etterpå. koden er blir brukt som kode og ikke vist som klar tekst.

håper noen kan hjelpe meg med å få dette til.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper Torbjørn leser denne :thumbs:

Ikke vær redd Torbjørn, jeg er fortsatt enig i det du sier :)

:)

men å skyte meg slik i foten som Torbjørn nr 2 her foreslår vil jeg på det sterkeste fraråde!

Smidt:

http://predicted.net/index.php?site=../../evilhacker/hvilkenphpfilsomhelst

og vips har jeg åpnet hvilkenphpfilsomhelst på din server.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
men å skyte meg slik i foten som Torbjørn nr 2 her foreslår vil jeg på det sterkeste fraråde!

:hmm:

Hva mener du nå?

edit: padding hadde jo vært fint på diven du bruker da ;)

edit2: :wallbash:

Endret av LoS
Lenke til kommentar

:hmm:

Hva mener du nå?

edit: padding hadde jo vært fint på diven du bruker da ;)

Schmidt heter Torbjørn til fornavn (meg vitende), derav ordspillet.

Videre demonstrerer han en klassisk include-blemme som blåttlegger alle phpfiler på hans server.

Lenke til kommentar

Videre demonstrerer han en klassisk include-blemme som blåttlegger alle phpfiler på hans server.

jess, Torbjørn Smidt thats me..

er det altså ikke lurt å legge sidene som skal unkluderes i en egen mappe?

skal legge padding på innholdet i divven, men ting tar tid og i dag var det tysk muntlig eksamen..

Lenke til kommentar

jess, Torbjørn Smidt thats me..

er det altså ikke lurt å legge sidene som skal unkluderes i en egen mappe?

skal legge padding på innholdet i divven, men ting tar tid og i dag var det tysk muntlig eksamen..

Smidt, det har gått en drøss med tråder om include her på forumet, og i hver av dem har en eller flere brent seg på å foreslå usikre løsninger.

Usikre løsninger er de som tar direkte bruker-input og inkluderer for god fisk. kanskje slenger på .php til slutt. en undermappe hjelper fint lite da man bare kan angi ../../../ så mange ganger man vil foran for å hoppe ut av den.

Lenke til kommentar

... og mappen kan man, som sagt 100.000 ganger før, hoppe ut av ved å angi ../ foran filnavnet

include("incdir/../filnavn.php") # <-- den vil ikke inkludere filnavn fra mappen incdir slik det var tenkt, men fra samme dir som du står i.

kan tilnøds strippe bort forekomster av ..'er

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

hmm, ser at det ikke var helt sikkert likevel, men det er lettere å holde orden hvertfall.. http://www.start.predicted.net/index.php?side=../style vips var style.php som ligger i root inkludert.

men greit siden jeg da ikke har noen gode forslag til sikker inkludering går jeg heller for at det ikke er noen som orker å krasje siden min. :)

edit: *guide oppdatert* :)

Endret av Smidt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...