Gå til innhold

Lodebolt

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert feilpostet, men jeg tar sjangsen..

Jeg tenker å gå til innkjøp av en loddebolt og lurer på hvor mange Watt jeg bør gå for. Den må ikke vær så kratig at jeg ikke kan bruke den til litt finere elektronikk, men likevell kunne brukes til ting ellers..

Jeg så på 30W's loddebolten på clas ohlson til 119,- og lurte på om den var grei..

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har litt trening med lodding og begynner å bli kresen på verktøyet bør du kjøpe en dyrere loddebolt typ denne.

Om du er fersk på lodding er jeg rimelig sikker på at den duger.

Har sjøl en Kraftixx 30W (tror det er noe Biltema-greier) med en LongLife-spiss til 49,- på ClasOhlson.

Fungerte ihvertfall helt greit å lodde inn en Vcore-mod på et KX7.

30W passer også bra for å lodde phonokontakter etc.

15W har en lei tendens til ikke å varme opp loddepunktet fort nok. Resultatet er at varmen får tid til å spre seg og kan svi av komponenter i nærheten.

Lenke til kommentar
Hørest fint ut dette  :yes:

Men hva med 40W da? Jeg kan få tak i en slik en her jeg bor.. Ellers må jeg bestille for 30w'ern. Bare lurer.

Hvis dere anbefaler 30W (noe kansje jeg kunne tenkt meg var et bra valg) velger jeg den.

Tror 30W er passe egentlig. Evt. kan du heller kjøpe deg en trafo + 40W'ern :p Så får du den til å bli en 30W'er :p

Endret av ok2k
Lenke til kommentar

40W kan gå bra. Men da bør du trene litt. Slik at du kan jobbe fort.

Har selv en på 15, en på 40 og en på 200W. Den på 15 blir for svak

i de fleste tilfeller. Og er romtemperaturen lav (garasje) må 40W brukes.

Så en på 25-30W duger til en nybegynner på gutterommet. Men ikke vær

redd for 40W hvis du gidder å trene litt. God loddetinn gjør også jobben lettere.

Lykke til, og husk: trening gjør mester! :yes:

Tren på noe som ikke koster flesk da... :laugh:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Kom tilfeligvis bort i denne tråden :)

Uansett kjøpte jeg selv en 30W loddebolt i dag... kjøpte på elfa (de har butikk like ved storo...), uansett artikkelnummeret er : 82-480-80. (bare søk på elfa.se)

Prøvde ut loiddebolten når jeg kom hjem og syntes den virker helt greit, men selvfølgelig ikke på samme nivå som de som er temperaturstyrte.... (det betaler man jo også for da...). Denne koster halvparten av de som selges på Clas Ohlson og har i tilleg mindre spiss som også er av typen longlige (den er behyandlet med et eller annet ihvertfall...)

Hvis du ikke bor i byen (virker kanskje ikke sånn...) må du isåfall betale porto så da blir den totale prisen en del høyere...

Lenke til kommentar

30 w er bra nok til slik finlodding, men jeg vil uansett anbefale at du kjøper en

bolt av god kvalitet. En dårlig spiss har lav varmeføring, derav blir det også vanskeligere å opprettholde en god temperatur (ca 375 celsius).

Vil anbefale en bolt fra Weller evt. en loddestasjon fra samme produsent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...