Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dele telenor adsl med switch?

Anbefalte innlegg

Jeg har adsl fra telenor og 2 pc'er i huset som skal dele internett. pc1 med win98 er nå koblet til adsl-modemet. pc2 kjører winxp og er ikke kobla til noe.

Det jeg lurer på er om det er mulig å bare koble begge pc'ne i en switch og så koble denne switchen direkte i adslmodemet (Alcatel)?

Har lest endel om folk som sier de har gjort det på denne måten, uten ics eller noen annen form for deling med 2NIC i en pc osv.. Men virker det egentlig?

Finnes mange lignende tråder, men jeg fant endel svar som ikke stemte overens. Ønsker nå litt klarhet i dette :smile:

(Kanskje jeg ikke trenger å kjøpe enn router, men bare en switch...?)

Takker for svar :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det kan du gjøre... Men da er du avhennig av at en pc står på hele tiden (ivertfall hvist du skal bruke den andre pc'en) Da må du kjøre proxy på den ene pc'en og "gå igjennom den".. Men jeg ville annbefale en router.. Den koster 1000kr hos komplett og da får du også en god firewall ink:=)

Håper du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

jeg skjønte hva du mente, men tror ikke du skjønte det jeg mente.

Har somsagt hørt folk si at de kan dele internett vha en switch/hub der de koblet modemet i uplinken på switchen. De hevdet da at begge pc'ne kunne være på nett samtidig, og at den ene ikke måtte være på for at den andre skulle ha internett og vice versa(hvis du skjønner).

Noen som vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei

vil anbefale deg å grave frem en gammel maskin (ca. p-100, 16mbram) og bruke denne som router..

Du trenger kun et lite program som heter Coyote linux eller no (kan finne url hvis du ikke finner, bare privat msg meg), og det kjører hardiskløst.. altså alt ligger på floppy.. kan administrere over 1000 maskiner på en pentium 100. :smile:

Er integrert firewall, og det eneste du trenger å gjøre er å trykke power on, så ordnes alt selv :grin:

Er det jeg kjoorer med telenor ADSL..

slik er det kobla:

ADSL modem -> Router (p100 med 2 nettverkskort) -> Videre i Switch.. I swithchen er resten av datamaskinene kobla...

Eneste minuset er at du ikke kan kjøre Quality Of Service (QoS) der du kan dele opp linja i kbits, til de forskjellige maskinene.....

Nor_Beret

Lenke til kommentar

NextGenTel ADSL er nettverksbasert og du trenger ikke ringe opp og koble deg til da selve modemet er koblet til hele tiden det står på. Derfor kan flere maskiner være koblet til ADSL via en HUB, uavhengig av hverandre.

Telenor ADSL må du ringe opp og koble deg til og derfor kan du ikke gjøre dette her. Her må du ha en maskin som står på hele tiden som deler internett med resten av nettverket.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-15 22:11, Nor_Beret skrev:

Hei

vil anbefale deg å grave frem en gammel maskin (ca. p-100, 16mbram) og bruke denne som router..

Du trenger kun et lite program som heter Coyote linux eller no, og det kjører hardiskløst.. altså alt ligger på floppy.. kan administrere over 1000 maskiner på en pentium 100. :smile:

Er integrert firewall, og det eneste du trenger å gjøre er å trykke power on, så ordnes alt selv
:grin:

ADSL modem -> Router (p100 med 2 nettverkskort) -> Videre i Switch.. I swithchen er resten av datamaskinene kobla...

Eneste minuset er at du ikke kan kjøre Quality Of Service (QoS) der du kan dele opp linja i kbits, til de forskjellige maskinene.....

Hei! Dette hørtes interessant ut :smile:. Jeg får adsl denne uka, så kommer det jo kammerater til meg innimellom og vi linker, kinne jo oxo vært kjekt å bare brukt en Switch isteden for en ruter, pga ruterene er jo så mye dyrere.. Og jeg har en gammel P1 120mhz 32Ram :razz: Hehe.. Men Hvordan kan jeg share internetten med det? 2 netwerks kort, 1 i adsl modemet og 1 i switchen? Og bare lurer på hvordan jeg kan share internetten med det proget? Finnes det ikke noe annet en linux som jeg kan share det? Den eldgamle PC-en jeg har har w98 kunne vært kjekt med et programm som gjorde det samme i w98!

Takk..

Lenke til kommentar

Man kan ikke bruke en switch for å dele Telenors ADSL. Grunnen er såre enkelt at Telenors ADSL-modem bare støtter EN mac-adresse. Få deg enten en ruter, en maskin som proxy eller bytt til NextGentel, hvor ruteren støtter 255 mac-adresser.

Man kan få et opplegg med 2 maskiner, en switch/hub og et ADSL-modem til å virke, men da er det stort sett ved tilfeldigheter. Dersom PC1, med proxy installert, er av, PC2 er på, og man restarter modemet, vil den ta mac-adressen fra PC2 og så er problemene i gang.

[ Denne Melding var redigert av: Braqua på 2002-04-16 09:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:

hasuwest skrev (2002-04-16 08:42):

Quote:

On 2002-04-15 22:11, Nor_Beret skrev:

Hei

Du trenger kun et lite program som heter Coyote linux eller no, og det kjører hardiskløst.. altså alt ligger på floppy.. kan administrere over 1000 maskiner på en pentium 100. :smile:

Er integrert firewall, og det eneste du trenger å gjøre er å trykke power on, så ordnes alt selv
:grin:

Hei! Dette hørtes interessant ut :smile:. Jeg får adsl denne uka, så kommer det jo kammerater til meg innimellom og vi linker, kinne jo oxo vært kjekt å bare brukt en Switch isteden for en ruter, pga ruterene er jo så mye dyrere.. Og jeg har en gammel P1 120mhz 32Ram :razz: Hehe.. Men Hvordan kan jeg share internetten med det? 2 netwerks kort, 1 i adsl modemet og 1 i switchen? Og bare lurer på hvordan jeg kan share internetten med det proget? Finnes det ikke noe annet en linux som jeg kan share det? Den eldgamle PC-en jeg har har w98 kunne vært kjekt med et programm som gjorde det samme i w98!

Takk..

Tror ikke du trenger noe kunnskap om linux for å bruke f.eks smoothwall o.l.

Ville ikke brukt win 98, da kan du risikere at den får BSOD :wink:

Lenke til kommentar

har hatt samme problem, et annet alternativ er å innstallere et nettverkskort til i den pc'en du bruke mest, da kan du bruke pc'en som router+hub!

Funker for meg, har hatt samme problem lenge da lan ikke fungerte!

MVH Alexio

Lenke til kommentar

proton:logger du på med 2 eller flere maskiner samtidig uten å dele oppkoblingen på en av maskinene??. (skal i teorien ikke virke)

I og med at man må ringe opp med brukernavn og passord hos telenor og modemet kun kan være pålogget 1 gang (får ikke ringt opp flere ganger selv om routeren er koblet rett i switchen sammen med flere andre pc'er). Må derfor dele ut en internetforbindelse på en maskin ut til de andre pc'ene.

Jeg kjører også selv telenor adsl og har installert en proxyserver som kobler seg opp mot internett og så går resten av pc'ene via denne og ut.

Lenke til kommentar

HINT - http://www.smoothwall.org - HINT

Denne skal støtte PPPOE og hele pakken. Du trenger ikke være noe Linux guru for å få denne til å virke. enkel og grei installasjon, administreres wia et web interface. har mulighet for 3 ettverkskort (eller et modem og to nettverkskort) slik at du får: Et kort (og en MAC adresse) ut mot verden, en inside hvor du kan koble på en swithc/HUB og kjøre på så mange maskinner du har plass til på hybelen :smile: og så en DMZ sone som er fin til å sette opp webservere og slikt på :smile: slik at du slipper å åpne opp porter in på det beskyttede nettet til slikt.

Bruker denne selv, men da på kabel. og den har funket 100% fra dag en på en gammel p166 den har mulighet for Dial on Demand og hele pakken så du kan bruke den med vanlig modem også. for litt mere avanserte konfiger kan et minimum av linux kunskaper være en ide, men det anbefales jo uansett :wink:

Og skulle du kjenne noen andre som du har lyst å få full tilgang til nettet hos som også har ADSL eller noe slikt så kan man sette op VPN mellom to Smoothwals :smile: så ser det ut som om man er på samme nett ( bare husk å bruk forskjellige nettadreser internt på nettet deres)

Ulempen ?? som med alle brannmurløsninger så blir det straks vasnkeligere å bruke netmeeting og slikt siden H323? protokollen bruker dynamiske porter fra 1024 65535 :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-16 22:00, protom skrev:

Man kan ikke bruke en switch for å dele Telenors ADSL. Grunnen er såre enkelt at Telenors ADSL-modem bare støtter EN mac-adresse.

Hmm jeg kjører det NÅ
:)

Ah endelig noen med innsikt! :smile:

En liten rettelse... DHCP-serveren til Telenor er konfigurert til å kun gi ut EN ip adresse pr. adsl-linje. Den vil dermed holde på MAC adressen til nettverkskortet som logger seg på å lagre det i 24 timer (tipper jeg). Du vil dermed få problemer hvis du bytter kort på maskinen, eller bytter maskin.

Beste rådet i har allerede kommet, og det er å gå til anskaffelse av en Bredbåndsrouter. Du vil da kommer borti NAT og slikt... Gudd løkk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...