Gå til innhold

Linux på en gammel bærbar - noe å tene?


Anbefalte innlegg

God sommerkveld.

 

Jeg har en gammel bærbar datamaskin, Toshiba Satellite 1620CDS. Den har en AMD K6 475 Mhz cpu, men bare 32 MB ram. Derfor har det vist seg at den ikke er særlig god å kjøre Windows 2000 på, og Windows XP er ikke mulig å legge inn en gang.

 

I denne sammenhengen lurer jeg på om det hadde vert en ide å legge inn en distro av Linux for å gjøre den mulig å bruke til enkle oppgaver som litt koding og surfing. Er det vert å legge inn Linux på maskinen? Vil jeg merke noen ytelsesforskjell i form av at ting går kjappere? I så fall hvilken distro er det verdt å prøve?

 

Tusen takk på forhånd :)

Endret av alex100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En god distro, med en lett wm, som for eks. fluxbox, blackbox eller xfce, så er det reine julekvelden. Går som tusan det alex :thumbup: , og selfølgelig er det maskinkraft å spare på det.

Noen linker til hvor jeg kan laste ned? :)

Spørs hvilken distro du vil satse på det alex! Det må du bare bestemme deg for..det kan ikke jeg gi deg noe konkret svar på, men imo så last ned slackware. Men det sier jeg fordi det er det jeg bruker(!), men kanskje det ikke passer for deg. Les og let litt rundt.

Lenke til kommentar

Var ikke så veldig mange vindusbehandlere i den oversikten at det gjorde noe.

Hvis du vil ha veldig minimalistisk, uten tullete flytende vinduer og annet snacks, er ion vært å se på. Hvis du ikke har tenkt å ha hundre vinduer oppe er ratpoison enda mer minimalistisk.

 

Terrasque:

32mb ram skal da holde i "massevis"?

 

Alex100:

Hvis du ikke har noen erfaring med linux fra før er en BSD også noe å vurdere :)

Lenke til kommentar

Har fått lagt inn Slackware ved hjelp fra huf :)

Funker fint egentlig, men som mariux sier er det ikke nok med 32MB ram for Opera og Mozilla. Disse går skikkelig treigt!

 

Men nå trenger jeg program for Linux som tilsvarer disse i Windows:

Msn Messenger

Dreamweaver MX

Word-lignende program

En vanlig nettleser som er kjappere enn Opera og Mozilla som jeg har

 

Hadde vert svært takknemlig for hjelp til dette :)

Lenke til kommentar
Men nå trenger jeg program for Linux som tilsvarer disse i Windows:

Msn Messenger

Gaim, Kopete, amsn.

 

Dreamweaver MX

Quanta+.

 

Word-lignende program

OpenOffice.org, koffice.

 

En vanlig nettleser som er kjappere enn Opera og Mozilla som jeg har

FireFox, Dillo, Konqueror.

 

Bare husk at du har 32MB ram, og det er IKKE plenty (til tross for hva andre duster i denne tråden har uttalt). Tror du du kunne kjørt Dreamweaver, MS Office og Internet Explorer i Windows hvis du bare hadde hatt 32MB ram? Linux er ikke et vidundermiddel som gjør at man kan kjøre applikasjoner som er tunge i natur på forsvinnende lite maskinressurser. :)

Lenke til kommentar
Men nå trenger jeg program for Linux som tilsvarer disse i Windows:

Msn Messenger

Gaim, Kopete, amsn.

 

Dreamweaver MX

Quanta+.

 

Word-lignende program

OpenOffice.org, koffice.

 

En vanlig nettleser som er kjappere enn Opera og Mozilla som jeg har

FireFox, Dillo, Konqueror.

 

Bare husk at du har 32MB ram, og det er IKKE plenty (til tross for hva andre duster i denne tråden har uttalt). Tror du du kunne kjørt Dreamweaver, MS Office og Internet Explorer i Windows hvis du bare hadde hatt 32MB ram? Linux er ikke et vidundermiddel som gjør at man kan kjøre applikasjoner som er tunge i natur på forsvinnende lite maskinressurser. :)

Takker!

 

 

Det siste du skrev:

Oki. Jeg har merket det :p Kommer ikke til å kjøre alt samtidig uansett. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

vil bare tipse om at på www.ad.no andresen data, har dem 128mb minne til Toshiba Satelite 1620CDS til 868 kroner(kingston) eller micromemory, 781,20... ca. 520 for 64mb.

 

Vet ikke om det er aktuelt, men det gjør jo utrolig mye for den maskina da :-)

 

 

bertie

 

 

 

edit: la til ekstra priser

Endret av bertie
Lenke til kommentar
32MB er plenty for en passende distro, bare pass på å sette opp plenty med swap (256MB?).

 

Ion er imho litt vel ukonvensjonell til å anbefale noen som lurer på hvilken WM man bør bruke :) Dessuten har den så mange tastekombinasjoner at den kommer i konflikt med emacs, som er helligbrøde.

Desto større grunn til å bruke vim ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...