Gå til innhold

Britenes feilslåtte politikk.

Anbefalte innlegg

Men snedig konklusjon Feynmann, du konkluderer med akkurat det motsatte av det tallene fra England viser, som er et av landene med strengeste våpenlov(Pistoler/revolvere i praksis forbudt). Den generelle kriminalitetsraten i England er høyere. I England bryter kjeltringer seg inn i huset ditt når de vet du er der. Dette fordi de vet de ikke vil bli skutt.

-One is six times more likely to be mugged in London than in New York City.

-More than half of English burglaries occur when someone is at home, while the frequency of such “hot burglaries” is only 13 percent in America.

-Since handguns were banned in 1998, handgun crime has more than doubled.

Hvis dette er kildene må du tenke på et par ting:

1. New York er en relativt trygg by. Ikke pga. at folk har våpen, men fordi politiet har hatt en nulltoleransepolitikk det siste tiåret (eller mer). Dette kan i noen tilfeller gå ut over lovlydige borgere.

2. Det sies ingenting om det foregår fler eller færre innbrudd i England eller USA.

3. Kriminaliteten har økt i England, men årsakene utblir. Hva hadde skjedd hvis våpen hadde vært tillatt. Samme menge våpenkriminalitet, og firdoblet mordrate?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir ikke mine rettigheter krenket hvis lovlydige nabo andersen får et psykotisk anfall og skyter meg i stedet for? Eller blir ikke mine framtidige barns rettigheter hvis nabogutten skal vise sin far sin revolver og uheldig vis fyrer av et skudd? Eller den gangen jeg kommer sent hjem fra byen og blir skutt ned av den framtidige samboeren min fordi hun tror at det er en innbrudstyv?

Uforutsette situasjoner skjer, pelsjakob. Jeg hørte en gang på CNN at det er nesten 60% større sjangse for å skyte et familiemedlem enn å bruke våpenet i en situasjon der det trengs (akutt selvforsvar).

For å bruke en av mine rare sammenligninger. Jo mer mat man lager, jo mer gris blir det. Jo mer våpen en har i samfunnet, dess mer våpenrelatert kriminalitet fins det.

Lenke til kommentar
Jo mer våpen en har i samfunnet, dess mer våpenrelatert kriminalitet fins det.

Du tenker på Norge, Finland og Sveits først og fremst her i Europa antar jeg. Landene som topper alle kriminalitetsstatiskter. Og hva kjennetegner disse landene?

Lenke til kommentar
Blir ikke mine rettigheter krenket hvis lovlydige nabo andersen får et psykotisk anfall og skyter meg i stedet for? Eller blir ikke mine framtidige barns rettigheter hvis nabogutten skal vise sin far sin revolver og uheldig vis fyrer av et skudd? Eller den gangen jeg kommer sent hjem fra byen og blir skutt ned av den framtidige samboeren min fordi hun tror at det er en innbrudstyv?

Blir ikke mine rettigheter krenket når jeg ikke får beskytte meg mot bandittene i disse scenariene?

Uforutsette situasjoner skjer, pelsjakob.

Har jeg sagt noe annet? Fordi uforutsette ting skjer, må jeg ha rett til å beskytte meg mot slike uforutsette hendelser som at en skurk forsøker å rane meg.

Dette kan du få lov til å dokumentere.

Lenke til kommentar

Blir ikke mine rettigheter krenket når jeg ikke får beskytte meg mot bandittene i disse scenariene?

Uhmm, kanskje du heller skulle svare på spørsmålet istedet for å stille nye?

Det sier seg jo selv. Dersom jeg ikke har en pistol, hvordan skal jeg da kunne skyte noen?

Det nærmeste jeg har vært ved å bli skutt selv er da jeg var i militæret. Som kjent er det ganske mye våpen tilgjengelig der. Det føres også en ganske streng linje men dette hindret likevel ikke en skrulling i å skyte skarpt med AG3 inne i brakka. Andre ganger ble vådeskudd avfyrt ute i marka, dvs. utilsiktede skudd som ikke var ment å skytes. Hadde ikke geværet til personen pekt oppover kunne skuddet fort ha truffet noen.

Er dette liksom en helt tilfeldighet at dette skjedde på et sted hvor hver mann hadde sitt våpen? Hvordan kunne dette skjedd dersom ingen hadde fått utlevert våpen og ammo?

Lenke til kommentar

Det sier seg jo selv. Dersom jeg ikke har en pistol, hvordan skal jeg da kunne skyte noen?

Det er to ting jeg ser som problematisk i påstanden «Jo mer våpen en har i samfunnet, dess mer våpenrelatert kriminalitet fins det.»

For det første insinueres det her at et lovforbud mot våpen vil begrense antallet våpen i samfunnet. Etter min oppfatning vil et lovforbud kun føre til at lovlydige mennesker mister sin rett til selvforsvar, mens kriminelle fortsatt vil kunne få tak i våpen.

For det andre er det ikke åpenbart at flere våpen gir mer kriminalitet. Det kan like godt virke motsatt, at folk vil avskrekkes fra å begå kriminelle handlinger dersom de vet at mange lovlydige mennesker har våpen.

Lenke til kommentar

PelsJakob, du hevder at din nabo, dine barn og din samboer er banditter som kan risikere å krenke dine rettigheter.

Har lest gjennom mange av innleggene dine, og du har teorien på plass, det er det ikke tvil om. Det du ikke forstår er at uansett hvor god en teori er, så er det ikke sikkert at den stemmer i praksis.

Norge er et land som har relativt lite drap og våpenrelatert kriminalitet i internasjonal målestokk. Jeg vil vel antyde at dette kan være relatert med at det er vanskelig å få tak i håndvåpen i landet. Hvor ofte hører du om innbruddstyver som skyter og dreper dem de bryter seg inn hos?

Hvis en meteor treffer jorden og jeg dør, så krenker dette mine rettigheter. Herved vil jeg da framme forslaget at alle mennesker skal ha rett til x antall atomvåpen for å forsvare sine rettigheter. Om det skjer et uhell, om feile personer misbruker de eller lignende, og uskyldige blir dratt med ned i sluket, så gjør det meg ingenting, fordi at jeg skal ha rett til å beskytte meg fra meteorer.

Lenke til kommentar

Moonzilla, Norge er et av de landene hvor det er lettest å få tak i et håndvåpen i Europa. Norge er landet med høyest våpentetthet etter Finland. (Antar Sveits kommer foran om vi regner med de fullautomatiske riflene som alle sveitsiske menn plikter å oppbevare).

Lenke til kommentar

Du kan vel fremdeles bestille den lille saken som mangler i ag3en over nettet?

Ja den selges fritt i utlandet (Tyskland og USA i hvert fall) og kan importeres helt lovlig. Jeg kan i hvert fall ikke erindre at det er kommet noe forbud mot dette i det siste.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
http://www.lewrockwell.com/poe/poe2.html

Våpenkriminaliteten blant hvite i USA er sammenlignbart med Canada.

Alt i alt er det beviselig at den liberale våpenpolitikken i USA gjør landet til et fredeligere og tryggere land enn f.eks. Storbritannia hvor man har langt større sjanse til å bli utsatt for en kriminell handling.

Du, Luftbor, bør nok se igjennom divxkopien av Bowling for Columbine en gang til.

For noe svada du kommer med. Du kommer ikke utenom det uvikelige faktum at drapsraten i USA m/skytevåpen er himmelhøyt over noe annet land i denne verden (også de som kan sammenlignes). Så da er den meget liberale våpenloven i USA grunnen til dette.

Lenke til kommentar
Men snedig konklusjon Feynmann, du konkluderer med akkurat det motsatte av det tallene fra England viser, som er et av landene med strengeste våpenlov(Pistoler/revolvere i praksis forbudt). Den generelle kriminalitetsraten i England er høyere. I England bryter kjeltringer seg inn i huset ditt når de vet du er der. Dette fordi de vet de ikke vil bli skutt.

Så hvis man gjør det i USA så betyr det at den som bryter seg inn egentlig vil begå selvmord. Usedvanlig bra logikk.

Lenke til kommentar

Man kan i hvert fall konkludere med at den norske intellektuelle elite, som er godt representert på dette forumet, er den kriminelles beste venn.

Forresten luftbor, tenker du på at det begås 30 ganger flere drap i USA enn i Tyskland, som Moore er så opptatt av?

Endret av fjotten
Lenke til kommentar

norske intellektuelle elite....haha!

Da hadde jeg syntes synd på norges fremtid, med tanke på hvor mye rart som egentlig kommer frem her. Tviler også på at det er så mye elite her, kanskje bortsett fra forhenværende Joachim som hadde slavefarm...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
norske intellektuelle elite....haha!

Da hadde jeg syntes synd på norges fremtid, med tanke på hvor mye rart som egentlig kommer frem her. Tviler også på at det er så mye elite her, kanskje bortsett fra forhenværende Joachim som hadde slavefarm...

Eller var det bare en blokk på Skøyen..?:whistle:

Lenke til kommentar
Man kan i hvert fall konkludere med at den norske intellektuelle elite, som er godt representert på dette forumet, er den kriminelles beste venn.

Forresten luftbor, tenker du på at det begås 30 ganger flere drap i USA enn i Tyskland, som Moore er så opptatt av?

HAHAHAHAHA

Her kommer gullkornene på rekke og rad.

1. USA har en høyere drapsrate m/skytevåpen enn noe annet demokrati på denne kloden. Det merkverdige blir når andre land med høy våpenkonsentrasjon i befolkningen _ikke_ har i næreheten den samme raten.

2. Metodene med hard straff har vært brukt av verdenssamfunnet i tusner av år. Det har ikke fått vekk kriminaliteten. Hverken i USA, UK eller andre steder.

3. Hard straff er basert på hevn, ikke for å få bukt med kriminalitet som en bieffekt i samfunnet.

4. Nei, jeg tenker ikke på Moore, men samfunnet USA når det gjelder drap m/skytevåpen vs andre samfunn som kan sammenlignes

(og nei...ikke ta opp seixon sine "argumenter" her)

5. Har du et eneste eksempel på at hard/lange/whatever straffer hjelper til å få bukt med kriminalitet som et fenomen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...