Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Speedtouch 510i og router (WRT54G)

Anbefalte innlegg

Nylig fikk vi ADSL fra Telenor med modemet/routeren Speedtouch 510i. Uviten om at det også hadde innbygd router, har jeg også kjøpt en Linksys WRT54G trådløs router.

Det beste alternativet er derfor å kun bruke WRT54G som router, og derfor satt jeg modemet som "Ethernet bridge". Etter det, satt jeg opp pppoe på Linksysen og den koblet seg greit opp. Men med dette oppsettet, skjer det litt merkelige ting med oppkoblingen min. For det første, finner jeg ikke enkelte web-sider (www.vg.no og www.imdb.com er to eksempler) og noen programmer vil ikke virke. Jeg bruker den nyeste firmware-versjonen og problemet gjelder både på LAN og WLAN, og på forskjellige pcer. For å sjekke hvor problemet lå, installerte jeg rasppoe på pcen min og koblet opp derfra, noe som virket uten problemer. Det ser altså ut til at modemet virker helt ok.

To andre alternativer som virker sånn noenlunde er å koble modemet rett i switchen på WRT54G eller stille den inn på "Automatic Configuration - DHCP", da blir det dobbel routing, noe som ikke er en særlig fordel. Da har jeg ikke de overnevnte problemene, men det har jo sine egne baksider... :(

Jeg vil gjerne kunne bruke WRT54G sin egen router med pppoe, som vil gi meg den beste oppkoblingen og største muligheter. Noen andre som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da fant jeg det ut til slutt. :)

Det var bare å sette Speedtouch 510 til 10Mbit i stedet for auto på LAN-porten ("eth ifconfig intf=1 type=10BaseTFD" på telnet). Etter det var gjort, virka pppoe uten problemer på Linksys-routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...