fredster Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 En annen ting er at slike utsagn som at "backup er for pyser" faktisk blir tatt på alvor av en del enkle/uvitende sjeler..... Det var da svært da... Jeg blir fort fryktelig provosert av folk som gir inntrykk av at det er tøft å gi f... i sikkerhet. Jobbet tidligere hos en norsk importør av UPS`er, og fått servert de SVETTESTE bortforklaringene for å ikke sikre maskinparken sin på en skikkelig måte. Alt fra at "herregud, oddsen for at det skjer MEG......" til ; "La MEG takle forsikringsselskapet, du, så skal vi nok få ordnet erstatning uansett !" Ja, jøss da ..... Ca. 7 av 10 (!!!!) hadde den samme innstillingen til å kjøre backup, og så godt som ingen hadde noen gang sjekket at tapen/ cd`en/ dvd`en de lagret den på, faktisk fungerte ! Fysjamegensåsintjegbliravsliktnoe ! Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 pc'er av omtrent alle varianter utenom bærbare er i utgangspunktet designet for å stå på til enhver tid.. og det tåler det.. pass selvfølgelig på at pc'en ikke står i ett støvhøl om den skal stå på hele tiden.. dette sjekker du greit ved å åpne den etter 0.5 års drift.. er den full i støv da så bør du vurdere saken. men ett par uker idle skal ikke være noen problem.. har selv hjemmebyggede servere som har stått online i 4-6 år hvorav lengste oppetid er på ca 700 dager og det eneste jeg har vært borti av problemer er vifter som stopper slik at maskinen blir kokos eller krasjer, eller psu'er som kollapser. har for tiden ca 35 maskiner som står på til enhver tid uten at det blir noe krise av den grunn Lenke til kommentar
KaLiS_ Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Uansett hva du har kommet fram til så skru av skjermen din!! (min sprengte etter 2 uker) Og hvis du har windows xp kommer den sikkert til og klikke eller henge seg opp etter 1-2 uker fordi det er så bøga.. :S Anbefaler linux hvis du skal ha pcn på sånn mega lenge... Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Uansett hva du har kommet fram til så skru av skjermen din!! (min sprengte etter 2 uker) Og hvis du har windows xp kommer den sikkert til og klikke eller henge seg opp etter 1-2 uker fordi det er så bøga.. :S Anbefaler linux hvis du skal ha pcn på sånn mega lenge... å anbefale linux visst man skal ha maskinen på lenge er ren bullshit.. om du ikke har UPS så vil jeg anta at strømmen går lenge før maskinen kneler... har selv hatt over 350 dager oppetid på en win2ksp3 server og visst ikke det holder så vet ikke jeg.. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Er ikke noe problem å la pcen stå på, som de fleste sier.. Har en webserver/etc som har stått og surra siden oktober 2001.. Det værste er vel egentlig at jeg ikke har vært hjemme der den er det siste året, så nå er det på tide med en liten støv-vask Men det har ikke vært noen problemer whatsoever.. har enda en server som har stått siden sommern 2003 og, ikke fullt så lenge, men en stund.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Blir det nok støv, tar det fyr. OM det er så varmt inne i kabinettet at støv tar fy sånn helt uten videre vil det vel brenne opp mer eller mindre fortløpende? Har sett maskiner med helt abnorme mengder støv i ihvertfall, uten at det har vært noe problem. Forøvrig skal det vel en del til at nevnte brann sprer seg, det finnes neten ingenting som brenner noe særlig i en maskin, og alt er inne i en relativt tett metall-boks. AtW Lenke til kommentar
dash Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 En gjennomsnittlig pc trekker ca 200-250 watt. 200w * 24t = 4,8 kwh i døgnet. 4,8 * 0,50kr = 2,4kr i døgnet.... 2,4kr * 14 dager = 33,6 kr Blir ikke så dyrt som en annen sa tidligere. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 (endret) har for tiden ca 35 maskiner som står på til enhver tid uten at det blir noe krise av den grunn Skal du være med på folding du? Endret 16. juni 2004 av guttorm Lenke til kommentar
CarinaE Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg skal ikke uttale meg for mye om dette. Men ifjor sommer så slo lynet ned her, og maskina tok fyr..Hovedkort og endel andre kort+ ting jeg ikke helt vet hva er , tok fyr...Så en bør passe litt på... Jeg for min del skrur av maskina...den står mest av, igrunn... Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Er vel ikke noe spesielt brannfarlig å la pc'n stå på. Det eneste som kan skje er jo at du ødelegger selve maskinen hvis noe som eks. at en vifte skulle slutte å virke, eller at en kjøleribbe skulle dette av, noe som jeg ikke har hørt om, heller skulle ikke en ny vifte dø enda. Pc'er bruker jo små strømmengder og på meget lave volt. Så det skulle ikke være så mye farlig ha den på. På jobb står alt av maskiner og servere på året rundt, noe som sikkert de fleste bedrifter gjør, med tanke på backup osv. på natta. Men som noen andre skrev, er det nødvendig ? Lenke til kommentar
Flex Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 (endret) En gjennomsnittlig pc trekker ca 200-250 watt. 200w * 24t = 4,8 kwh i døgnet. 4,8 * 0,50kr = 2,4kr i døgnet.... 2,4kr * 14 dager = 33,6 kr Blir ikke så dyrt som en annen sa tidligere. Vel, for det første har PSU'er en virkningsgrad på ca. 70%, så om komponentene bruker 200 - 250W, bruker PC'en 300 - 350W fra strømnettet. EDIT: Mulig du har tenkt på dette, men jeg vil si at PC'en til en gjennomsnittlig hw.no-bruker trekker minst 300W I tillegg er strømmen dyrere enn 50 øre/kWh. Tar en med strømpris, forbruksavgift og den variable delen av nettleia, kommer en fort opp i 70 - 75 øre. Om en bruker 300W og 70 øre/kWh, havner en på 70 kr, og ikke 33,6... Endret 19. juni 2004 av Flex Lenke til kommentar
jihn Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Aldri hatt noe prob med å la pcn stå på jeg...hadde uptime på 6uker og 5 dager eller noe sist sommer. Var like hel da jeg kom hjem den Men som sagt, fordel å skru av skjermen.... Lenke til kommentar
enden Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Er det andre enn meg som har problemer med å se for seg at et spenningsvern med avstandssperre på en cm eller to kan stoppe et lyn på xxxxx antall volt? Disse små søte leketøyene er laget for å stoppe små uregelmessigheter på strømmnettet, ikke en av de største elektriske utladingene vi vet om... Lenke til kommentar
Vakuum Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 "alle" skjermer skrur seg jo av etter en viss tid både for å spare strøm, og for at de ikke skal ta fyr eller andre ting når det ikke er folk der. Så lenge pcn blir holdt ren for støv, vil jeg si den er ganske safe. Hvis man ikke har koblet pcn fysisk fra strømnettet er det vel liten vits å slå den av, siden eventuelle lyn vil jo nå fram uansett? Alt elektrisk utstyr kan jo ta fyr ved eventuelle lyn, men jeg ser ikke på det som noen stor risk.. Er værre med pcr som aldri har blitt renset for støv... Lenke til kommentar
above Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Min pc har nå stått på i laaangt over 1 måned i strekk. Ingen ting å frykte Men jeg støvsuger pc`n annen hver uke Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Er det andre enn meg som har problemer med å se for seg at et spenningsvern med avstandssperre på en cm eller to kan stoppe et lyn på xxxxx antall volt? Disse små søte leketøyene er laget for å stoppe små uregelmessigheter på strømmnettet, ikke en av de største elektriske utladingene vi vet om... He, he. Jeg har sett hva et lite lyn kan gjøre med diverse elektriske installasjoner i et vanlig hus. Lynet slo ned hos oss for en del år tilbake. I sikringskapet var det nesten bare porselenstøv, av på bryteren på forsterkeren stod og disset på en fjær halvannen cm utforbi der den hørte hjemme, telefonen lå i x antall deler rundt i stua, bikkja var døv på ene siden i flere måneder etterpå, da den var i samme rom som telefonen ( ), og det meste andre var også ødelagt. Dette kun et par dager før jul Så nå har vi to store grå bokser på strøminntaket slik at dette skal unngås flere ganger. Håper det holder Lenke til kommentar
ozone Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Skruer altid av skjermen når eg går.Men ellers så har eg hatt en pc på 24\7 siden 1993. Hva i all verden skal du med en 486 maskin påslått nå da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå