Gå til innhold

80486 fyller 15 år

gspr

Anbefalte innlegg

Den gode gamle 486-prosessoren til Intel [url="http://www.geek.com/news/geeknews/2004Jun/bch20040603025412.htm"]fyller 15 år.[/url] Teknisk sett hadde den bursdag i april, men men.
Denne trofaste sliteren har fremdeles en, om noe synkende, nytteverdi, bl.a. i router-maskiner. Jeg må nesten sette istand den gamle karen som står på loftet snart...

Edit: Skrivefeil. Endret av gspr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker da jeg gikk fra 4 til 8 MB RAM i 486'en min... åpnet så mange vinduer i Windows som jeg kunne, bare for å se hvor langt all RAMen min kunne strekke seg. ;)

Akk ja, det var tider. Må nesten gjøre noe med den maskinen snart. Det flyter over av gamle Pentiumer her, som jeg ikke gidder å bruke til noe (har sterkere saker til server, og de er ikke gamle nok til å ha sjarm) - mens 486en... den er så gammel nå at den har fått en nyvunnet sjarm :)

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Sytes og huske at NASA brukte den prosesoren i romferge simulatoren sin, og at de sleit fordi de ikke hadde så mange prosesorer igjen som de kunne "svi av" i den MEGET avanserte simulatoren

Tror faktisk at det var i selve romfergene.

Selve romfergene skal (visstnok - don't quote me on this) ha mindre beregningskraft enn en moderne bil. Dette hørte jeg for en del år siden (men jeg aner som sagt ikke om det er sant) - og da hadde vel ikke biler flest mer datakraft enn en gjeng 486er (selv om de nok kanskje har det i dag)?

Lenke til kommentar

kan vell ikke si noe annet en; gratulerer med dagen, gamle venn.

Tror ikke det har vert bedre prosessor en 486`en.. Det var gode tider det.

Ang. det med 486 i romferger o.l, svogeren til en kamerat av meg jobber som flymekaniker og ifølge han står det dual-486 i flyene enda, tøft?

Lenke til kommentar
Ang. det med 486 i romferger o.l, svogeren til en kamerat av meg jobber som flymekaniker og ifølge han står det dual-486 i flyene enda, tøft?

Dual 486 hadde vært skikkelig hardcore å hatt i en maskin da. Men grunnen til at romferger og slikt bruker slike ting er jo helt enkelt det at romteknologi (som jeg skal begynne på til høsten) baserer seg på gamle og velprøvde løsninger, som kan lage et minimum av problemer.

Lenke til kommentar
Sytes og huske at NASA brukte den prosesoren i romferge simulatoren sin, og at de sleit fordi de ikke hadde så mange prosesorer igjen som de kunne "svi av" i den MEGET avanserte simulatoren

romskipene som på 60-tallet sendte armstrong til månen etc, hadde en regnekraft tilsvarende en vanlig, kjiip kalkulator i dag. så en 486-prosessor er enormt mye bedre enn hva de hadde på den tiden. :)

Lenke til kommentar

Husker med glede tiden det tok å boote WfW 3.11 (Windows for Workgroups) på 486'en... LYNKJAPT, 10 sek. eller.no fra jeg skrudde på strømmen til 'Program Manager' var klar til bruk! Jo det var tider det...

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...