Gå til innhold

Dårlig av elkjøp og "effekt IT-service"


Anbefalte innlegg

Har kjøpt endel komponenter til FSC maskiner som har gått ut på garanti der..

Virker ikke som de vet hva de driver med, det tok 3 uker ca fra jeg bestilte til jeg fikk varen, dette fordi han eneste som viste noe om dette var på ferie. Dessuten virker de totalt likegyldige over telefon, selv ved salg av supportdeler (som de burde tjene FETT på med den prisen de tar).

 

Når de ikke engang viser interesse for ett salg, da synes jeg synd på de som skal ta kontakt med support.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mindre enn 1år siden du kjøpte den. Altså gjelder garantien (det er minst 1år garanti). Garantien gjelder selv om det er næringskjøp. Forbrukerlovgivningen kommer ikke inn før garantien har gått ut. Alle garantisaker skal håndteres av selger, altså Elkjøp.

Uhm... Garanti er noe som blir gitt av produsenten. Det er absolutt ingen automatikk i at denne skal være minst ett år. Den kan være ingen ting, fem minutter, eller ti år for den saks skyld. Når det gjelder produsentens garanti kan trådstarter sikkert forhøre seg hos Medions norske supporttjeneste. Med mindre noe annet er avtalt mellom Elkjøp og Hjelpemiddelsentralen vil butikkens ansvar sansynligvis være regulert av Elektro- og elektronikkbransjens standardvilkår (Elkjøp er medlem) hvor leverandørens "garanti" begrenses til seks måneder etter kjøpsdato. Det kan videre hende han kan ha øvrige muligheter gjennom avtalen med Effekt (jeg aner ikke hvordan vilkårene her ser ut).

Endret av qwert
Lenke til kommentar

nå ja har ikke akkurat vært mye borti effekt it. annet en at jeg trengte å bytte ett skjermkort på en av pcene på jobben som vi hadde avtale med dem om pga en defekt vifta på dette skjermkortet noe som er en grei sak problemet er at det står dem skulle sende en tekniker for å gjøre det men det de egentlig ville var at man sendte denne pcen tilbake til dem. noe som jeg vegret for i og med at vi trengte denne maskina i jobb sammenheng fikk dem til å sende ett nytt skjermkort som jeg måtte bytte selv greit nok dem sendte også med en ganske så morsom lapp med pakka jeg fikk.

 

der det stod om regler om hvordan du som teknikker skulle behandle kunden men det som var morsomt her er at jeg var kunde og teknikker på samme tidspunkt

Lenke til kommentar

Gjør det enkelt: Gi utrykkelig beskjed til PC-produsentene som har Effekt IT som partner at dere ikke kommer til å kjøpe produkter av de nettopp pga. problemene med Effekt IT. Det er den eneste måten det kan hjelpe på i det lange løp.

 

Trådstarter bør melde om problemet sitt til Hjelpemiddelsentralen og Medion med kopi til Effekt IT. Vær høflig og korrekt, men bestemt.

 

Så tidligere i tråden noen som nevnte at drivere kan være problemet med varme. Det tviler jeg sterkt på. Maskinvaren bør fungere greit uten at drivere er installerte; det er altfor utrygt å stole på dette for at maskinen ikke skal gå varm og et slikt system er vel i de færrestes interesse.

Lenke til kommentar

Etter det jeg leser her så virker det helt klart at det er effekt it som har gjort en liten tabbe. Det som jeg synes er litt spesielt er at alle mener at dersom man forventer å få service på produktet sitt så skal man nærmest bønnfalle om det og opptre så høflig som overhodet mulig. På en måte så er jeg enig, men på en annen måte så synes jeg det er helt idiotisk og si at dersom man er litt skarp i tonen så er det det en selfølge at man ikke får service!?

Uansett hvor jeg har jobbet så har jeg fått lære at kunden har "alltid" rett. Med andre ord så opptrer man høflig og korrekt uansett hvilken sinnstilstand kunden er i. Det er dette som kalles å være proffesjonel. Å si at det er opp til kunden (som sikkert har brukt flere timer på å få til noe viktig og dermed er litt sinna) å opptre proffesjonelt er feil. Det står ingenting om at man ikke har rett på service/bistand dersom man ikke sitter og smiler hele tiden. For kunden så er det fullstendig likegyldig om kundebehandleren har 200 drapstrusler til dagen. Kunden vil kun ha hjelp til å fikse sin egen maskin. Har hatt vanskelige kunder jeg også som har vært skikkelig forbannet, men det kunne ikke falle meg inn å ikke gi dem den hjelpen dem har krav på, eller å skape enda flere problemer. Hvorfor skal man komme så mye lenger dersom man er korrekt og høflig? Er dette et tegn på at man har krav på service? Tull. Så lenge man har kjøpt et produkt som har en serviceavtale knyttet til seg så har man krav på service uansett hvilket humør man er i. En god kundebehandler vet hvordan man roer ned en kunde og gir ham den hjelpen han har rett på. Når kundebehandleren mener han kan opptre som en dust fordi kunden ikke starter samtalen med "God dag og unnskyld for at jeg ringer og plager deg....blablabla" så er det noe feil her. Har på følelsen av at de fleste kundebehandlerene opptrer som dem er på lik linje med Gud.

Lenke til kommentar

Jeg tok meg ikke av snakkingen med effekt. Det ordnet mor. Hun var absolutt ikke sint eller noe. Jeg bare ga henne en lapp hvor jeg forklarte hva som var feilen, så forklarte hun det. Jeg regner også med at det er kontaktfeil ja. Jeg hadde forresten heller aldri kjøpt noe som helst innen pc hos elkjøp, hadde det bare ikke vært fordi jeg måtte det. Fikk den som sagt gjennom hjelpemiddelsentralen, og jeg kunne derfor bare kjøpe av visse forhandlere...

Og de 1500 kronene var som sagt for full service i 3 år, ikke noe jeg betalte for akkurat denne servicen.

 

Herr Brun

Lenke til kommentar
Har prøvd å bestille service på effekt.no, men kommer ikke lenger enn til punkt 5. Når jeg trykker NESTE så skjer det ingenting.

vel - de gir jo ikke service, som tidligere nevnt. :roll:

 

neida, fra spøk til alvor: du skal bare være glad til. de skaper kun bry for deg, og uansett hvor lite eller mye du kan, og uansett hvor mye eller lite service du vil trenge: hold deg unna effekt.

 

hvem som helst kan hjelpe deg på en mye bedre måte.

Lenke til kommentar

Fikk det til nå. Viste seg at jeg skrev for mye når jeg skulle beskrive problemet. Litt rart syns jeg... Man burde få lov til å skrive grundig for å forklare problemet. Antatt henting hos meg er i morgen ifølge det som stod på siden. Vi får se om det er tilfellet. Har kontaktet pcutstyr, der jeg kjøpte pcen, men de ber meg bare kontakte effekt. Ikke mye hjelp å få der heller gitt. Hvem ellers skal jeg kontakte?

Lenke til kommentar
du skal bare være glad til. de skaper kun bry for deg, og uansett hvor lite eller mye du kan, og uansett hvor mye eller lite service du vil trenge: hold deg unna effekt.

Der er jeg totalt uenig. Effekt gir glimrende support hos meg. Egentlig består jobben deres kun av å sende nye deler da. :p

Lenke til kommentar
Fikk det til nå. Viste seg at jeg skrev for mye når jeg skulle beskrive problemet. Litt rart syns jeg... Man burde få lov til å skrive grundig for å forklare problemet. Antatt henting hos meg er i morgen ifølge det som stod på siden. Vi får se om det er tilfellet. Har kontaktet pcutstyr, der jeg kjøpte pcen, men de ber meg bare kontakte effekt. Ikke mye hjelp å få der heller gitt. Hvem ellers skal jeg kontakte?

Ring effekt du. De har jo selvfølgelig et telefonnr...

Lenke til kommentar
Hvem ellers skal jeg kontakte?

Ifølge forbrukerrådet så skal kunde forholde seg til selger når problemer oppstår.

Jeg hadde feil på min skjerm, komplett ba meg sende den til Effekt dritt AS, etter 3 måneder fikk jeg ny skjerm fra komplett pga en masse piss fra Effekt. (Ja, jeg liker heller ikke Effekt etter den episoden). Er ikke komplett sin feil, men det er komplett sin feil indirekte.

 

Ingen webshop eller butikk kan KREVE at du skal ta kontakt med gud og enhver for å få fikset defekte varer ifølge forbrukerrådet. Har du feil på en vare så kan du sende den inn eller levere det der det ble kjøpt. Det er SELGERS ANSVAR å ordne opp, ikke ditt.

 

Så send inn til selger, be om å få fikset det :love:

Lenke til kommentar

garantien fra produsent er ofte bare 6 mnd ved næringskjøp..

grunnen til at man blir sendt direkte til et service firma er at det er der produktet havner til slutt allikevel. om varen skal innom selger før den havner på verkstedet vil det ta enda lenger tid før kunden får den tilbake.. pluss at det er fordyrende, en kostnad som jo tilslutt ender hos forbruker.

i dette tilfellet(og tydeligvis ved flere tilfeller) har nok effekt driti seg ut, og da bør du sende dem en skriftlig klage, og se hva de svare på den. hvis de fortsatt ikke er medgjørlige, ta kontakt med hjelpemiddelsentralen eller forbrukerombudet.

Elkjøp har ikke noe ansvar når det gjelder supportavtalen med effekt, så hvis denne feilen faller utenfor normal garanti(og utenfor kjøpsloven siden det er næringskjøp) så har i prinsippet ikke elkjøp noe ansvar i denne saken.

Lenke til kommentar
Hvem ellers skal jeg kontakte?

Ifølge forbrukerrådet så skal kunde forholde seg til selger når problemer oppstår.

Jeg hadde feil på min skjerm, komplett ba meg sende den til Effekt dritt AS, etter 3 måneder fikk jeg ny skjerm fra komplett pga en masse piss fra Effekt. (Ja, jeg liker heller ikke Effekt etter den episoden). Er ikke komplett sin feil, men det er komplett sin feil indirekte.

 

Ingen webshop eller butikk kan KREVE at du skal ta kontakt med gud og enhver for å få fikset defekte varer ifølge forbrukerrådet. Har du feil på en vare så kan du sende den inn eller levere det der det ble kjøpt. Det er SELGERS ANSVAR å ordne opp, ikke ditt.

 

Så send inn til selger, be om å få fikset det :love:

Pcutstyr sa også at hvis jeg ikke vil bruke effekt så kan jeg kontakte Fujitsu Siemens, men at det går fortere hvis jeg kontakter effekt. Nå tok det 4 dager før effekt svarte på min mail. Har de så mye å gjøre? De skal hente pcen idag. Vi får se om det skjer, hvis ikke så sender jeg nok en ny mail til pcutstyr.

 

Alastor: Nei? Har de telefon der? WOAH! :p

Lenke til kommentar

Snakket med en bekjent som hadde pc sin inne på rep hos Elkjøp, etter ei uke på "verkstedet" (som ikke er autorisert av noen produsenter) til butikken uten at de greide å fixe feilen, så ble den sendt til Effekt, der var den nå på 4 uken, klaget til Elkjøp som ga han følgende svar "at Effekt har mye å gjøre er ikke vårt problem, vi sender bare pc dit". Ganske typisk ansvarsfraskrivelse som ikke hører hjemme noe sted.

 

Ifølge den forbrukerkjøpsloven er selger ansvarlig og kan bli erstatnings ansvarlig for feil på produkter, for lang rep tid, feil i bruksanvisninger, feil opplysninger gitt av selger muntlig osv osv. Det er mye større risiko å selge ting idag enn når kjøpsloven gjaldt for forbrukere. Ergo derfor også viktigere å ha seriøse leverandører og samarbeidspartnere.

Endret av Killer
Lenke til kommentar
Snakket med en bekjent som hadde pc sin inne på rep hos Elkjøp, etter ei uke på "verkstedet" (som ikke er autorisert av noen produsenter) til butikken uten at de greide å fixe feilen, så ble den sendt til Effekt, der var den nå på 4 uken, klaget til Elkjøp som ga han følgende svar "at Effekt har mye å gjøre er ikke vårt problem, vi sender bare pc dit". Ganske typisk ansvarsfraskrivelse som ikke hører hjemme noe sted.

 

Ifølge den forbrukerkjøpsloven er selger ansvarlig og kan bli erstatnings ansvarlig for feil på produkter, for lang rep tid, feil i bruksanvisninger, feil opplysninger gitt av selger muntlig osv osv. Det er mye større risiko å selge ting idag enn når kjøpsloven gjaldt for forbrukere. Ergo derfor også viktigere å ha seriøse leverandører og samarbeidspartnere.

ja, men kjøp via hjelpemiddelsentralen dekkes ikke av forbrukerkjøpsloven, da det er næringskjøp med begrenset reklamasjonsrett.

 

Derfor har elkjøp ingenting med denne saken å gjøre, bortsett fra at de solgte kunden en pc som ikke levde helt opp til forventningene.

 

Men i ditt tilfelle, så skulle du selvfølgelig kunne få kjøpet hevet, om pcen var kjøpt etter juli 2002.

Lenke til kommentar
kunne aldrig falt meg inn å kjøpe PC generelt hos Elkjøp eller andre sånne kjeder eneste de duger til er å selge TV, Hvitvarer og Mobiler :D

Di e da helt greie å kjøpe PC ifra HVISOMDERSOM man kun er ute etter en merke PC uten noe som helst support eller råd fra selger. Altså man MÅ vite hva man skal kjøpe før man kjøper PC der..

 

Men skal man ha support, hjelp, råd osv så bør man velge noe annet enn Elkjøp ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...