Herr Brun Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Det er ikke en webshop, men fant ingen annen passende plass. Må få lettet litt på trykket. I september 2003 kjøpte jeg en bærbar pc av merket medion på elkjøp. Denne fikk jeg gjennom hjelpemiddelsentralen, derfor måtte jeg kjøpe en "service and support pack" fra et selskap. De anbefalte Effekt IT Service AS, og det kostet 1500. Maskinen så veldig bra ut, og virket bra i starten. Det kom flere og flere problemer, stort sett mye varme og dårlig ytelse(les _VELDIG_ dårlig ytelse og _EKSTREMT_ varm). Plastleken til broren min som lå ved siden av den smeltet! I tillegg var den veldig ustabil. Jeg fikk ordnet ustabiliteten, dette var driverproblemer pluss spyware. Ytelsen var fortsatt elendig. Men, litt etter jul merket jeg at skjermen plutselig slo seg av. Det var bare å klappe den igjen og åpne den. Det skjedde flere ganger, og for ca. 2 måneder siden sluttet skjermen helt å fungere, men når jeg vippet på den kom det av og til tilbake, så det var nok kontaktfeil. Jeg sjekket elkjøp, de kunne ikke gjøre noe. Så kontaktet jeg effekt it-service, og de sa jeg skulle sende den inn, hvilket jeg gjorde. Jeg måtte ta backup selv, eller de kunne gjøre det for hele 800 kroner! Det kunne nemlig hende de måtte formattere. Jeg sendte den inn. Så, i går fikk jeg den tilbake, men gjett hva. De hadde ikke gjort noe!!! Ingenting, med en beskjed om at det ikke var noe galt. Men neida, skjermen funker fortsatt ikke. og det ehr har jeg betalt 1500 kroner for! Det er for dårlig altså! Og de kunne ikke skaffe meg en "lånepc" slik jeg var blitt lovet, så jeg måtte bruke mammas gamle som såvidt fungerer. Jeg er avhengig av pc på skolen, og dette er altså rett og slett for dårlig! Ikke bestill noen "service og support pack" fra effekt it-service altså, snakk om dritt! Herr Brun Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 jeg vil på det sterkeste advare alle - og forummedlemmene spesielt - mot effekt it service. dette firmaet representerer det verste innen inkompetanse, stupiditet og arroganse, påkrydret med en aldri så liten dæsj ulovligheter. jeg - og flere av mine kolleger - har hatt endel med dem å gjøre da de står for "service" i vår hjemmepc-avtale. samtlige som har hatt med "effekt" å gjøre har siden advart mot dem, uavhengig av egen pc-kompetanse. det er mange som advarer mot elkjøp, men de har tross alt sin referansegruppe som de duger for. dette gjelder overhodet ikke effekt it service. de har ingen referansegruppe som de kan gjøre noe positivt for. tvert imot. men de kan koste deg utrolig mye penger, bry og ikke minst irritasjon og håpløshet. så, ganske enkelt: hold dere unna firmaet "effekt it service". Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 (endret) Der jeg jobber selger vi disse "servicepakkene" fra effekt for 990,- kroner.... Gjengangeren der er at kunden får dårlig hjelp+det kan være opptil 1 time ventetid på telefonen.... Det er ganske plagsomt både for kunden og for meg som selger.... håper vi finner noen andre snart.... Edit: kr 990,- for 3 års "support". Endret 12. juni 2004 av bkvaloy Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Så kontaktet jeg effekt it-service, og de sa jeg skulle sende den inn, hvilket jeg gjorde. Jeg måtte ta backup selv, eller de kunne gjøre det for hele 800 kroner! Det kunne nemlig hende de måtte formattere. Jeg sendte den inn. Dette er 100% normalt. Hvis du får beskjed om å ta backup og at data på disken kan/vil gå tapt, har service firmaet sikret seg. I motsatt fall ville servicefirmaet fått klager og erstatningskrav ut av en annen verden fordi tullinger ikke tar backup og heller klager etterpå. Bare tenk hvordan det hadde gått i statene, hvis man ikke hadde sikret seg på denne måten? Da snakker vi dollar i niende potens eller mer Servicefirmaene vil IKKE ha noe som helst ansvar for dataene til kunden. None-what-so-ever. Dette er samme praksisen hos ALLE servicefirmaer og andre.For alt du vet, kan maskinen bli kredittert / bytta i en ny... og hvordan skal verkstedene vite hva du vil ha backup av, og hva som kan slettes? Det er også vanlig å tilby backup-tjenester til en pris, ikke ulikt den du fikk oppgitt. Kunden må i tillegg spesifisere ALT som det skal ta backup av. Det som ikke står skrevet ned på arket, blir det ikke tatt backup av... selv om det var den eneste kopien av budsjettet til FN. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Det er ikke en webshop, men fant ingen annen passende plass. Må få lettet litt på trykket. I september 2003 kjøpte jeg en bærbar pc av merket medion på elkjøp. Denne fikk jeg gjennom hjelpemiddelsentralen, derfor måtte jeg kjøpe en "service and support pack" fra et selskap. De anbefalte Effekt IT Service AS, og det kostet 1500. Maskinen så veldig bra ut, og virket bra i starten. Det kom flere og flere problemer, stort sett mye varme og dårlig ytelse(les _VELDIG_ dårlig ytelse og _EKSTREMT_ varm). Plastleken til broren min som lå ved siden av den smeltet! I tillegg var den veldig ustabil. Jeg fikk ordnet ustabiliteten, dette var driverproblemer pluss spyware. Ytelsen var fortsatt elendig. Men, litt etter jul merket jeg at skjermen plutselig slo seg av. Det var bare å klappe den igjen og åpne den. Det skjedde flere ganger, og for ca. 2 måneder siden sluttet skjermen helt å fungere, men når jeg vippet på den kom det av og til tilbake, så det var nok kontaktfeil. Jeg sjekket elkjøp, de kunne ikke gjøre noe. Så kontaktet jeg effekt it-service, og de sa jeg skulle sende den inn, hvilket jeg gjorde. Jeg måtte ta backup selv, eller de kunne gjøre det for hele 800 kroner! Det kunne nemlig hende de måtte formattere. Jeg sendte den inn. Så, i går fikk jeg den tilbake, men gjett hva. De hadde ikke gjort noe!!! Ingenting, med en beskjed om at det ikke var noe galt. Men neida, skjermen funker fortsatt ikke. og det ehr har jeg betalt 1500 kroner for! Det er for dårlig altså! Og de kunne ikke skaffe meg en "lånepc" slik jeg var blitt lovet, så jeg måtte bruke mammas gamle som såvidt fungerer. Jeg er avhengig av pc på skolen, og dette er altså rett og slett for dårlig! Ikke bestill noen "service og support pack" fra effekt it-service altså, snakk om dritt! Herr Brun Så vidt jeg vet, så er det slik at ved kjøp via hjelpemiddelsentralen, så har ikke elkjøp ansvaret for service og support, derfor må man kjøpe en slik pakke i tillegg. Men er ikke helt sikker på forholdene her. Uansett, jeg kan ikke se at elkjøp har gjort så mye galt, bortsett fra å selge deg en pc som ikke helt svarte til forventingene (her hadde du 30 dagers retur/bytterett, den kan du benytte deg av neste gang ). Da jeg fikk problemer med en pc jeg hadde kjøpt hos komplett, så var det effekt jeg skulle snakke med ang service. De tok telefonen raskt, sendte meg erstatningsdel raskt og var generelt positive mot meg. Kjipt at dette ikke er likt for alle :/. Om det er slik du sier, at de ikke har funnet noen feil, har tatt seg 1500 betalt for sjekken, og skjermen fremdeles ikke fungerer, så bør du gjøre følgende: Ta kontakt med effekt, gjerne via brev der du forklarer saken, og sier deg misfornøyd med produktet du har betalt for. Krev så at de reparerer pcen din skikkelig dennen gangen OG at du får refundert dine kostnader (de 1500,-, pluss frakt). Om du vil, så gjerne legg på et telefonbeløp for det du har måttet ringe de. Så ser du om du får svar. Gjør du ikke, så ta kontakt med forbrukerrådet, og få de til å hjelpe deg med et nytt brev eller noe lignende. Du har ihvertfall krav på å få refundert regningen på 1500,- pluss reparert pcen gratis. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 jeg - og flere av mine kolleger - har hatt endel med dem å gjøre da de står for "service" i vår hjemmepc-avtale. samtlige som har hatt med "effekt" å gjøre har siden advart mot dem, uavhengig av egen pc-kompetanse. Vi har også effekt som support på våre hjemme pc'er. Jeg har enda ikke hørt noe positivt om dem. De er lite hjelpsom, og har rett og slett ikke nok kompetanse. Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg har kjøpt en bærbar pc fra pcutstyr og nå fusker den litt. Kontaktet pcutstyr og de ba meg kontakte effekt. Må jeg betale for servicen til effekt, eller går det på garantien? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Så kontaktet jeg effekt it-service, og de sa jeg skulle sende den inn, hvilket jeg gjorde. Jeg måtte ta backup selv, eller de kunne gjøre det for hele 800 kroner! Det kunne nemlig hende de måtte formattere. Jeg sendte den inn. Dette er 100% normalt. Hvis du får beskjed om å ta backup og at data på disken kan/vil gå tapt, har service firmaet sikret seg. I motsatt fall ville servicefirmaet fått klager og erstatningskrav ut av en annen verden fordi tullinger ikke tar backup og heller klager etterpå. Bare tenk hvordan det hadde gått i statene, hvis man ikke hadde sikret seg på denne måten? Da snakker vi dollar i niende potens eller mer Servicefirmaene vil IKKE ha noe som helst ansvar for dataene til kunden. None-what-so-ever. Dette er samme praksisen hos ALLE servicefirmaer og andre.For alt du vet, kan maskinen bli kredittert / bytta i en ny... og hvordan skal verkstedene vite hva du vil ha backup av, og hva som kan slettes? Det er også vanlig å tilby backup-tjenester til en pris, ikke ulikt den du fikk oppgitt. Kunden må i tillegg spesifisere ALT som det skal ta backup av. Det som ikke står skrevet ned på arket, blir det ikke tatt backup av... selv om det var den eneste kopien av budsjettet til FN. Selvsagt er det ikke deres ansvar, men når jeg har betalt 1500 kroner for servicen, burde de ikke ta 800 kroner for det. Herr Brun Endret 14. juni 2004 av Herr Brun Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Det er ikke en webshop, men fant ingen annen passende plass. Må få lettet litt på trykket. I september 2003 kjøpte jeg en bærbar pc av merket medion på elkjøp. Denne fikk jeg gjennom hjelpemiddelsentralen, derfor måtte jeg kjøpe en "service and support pack" fra et selskap. De anbefalte Effekt IT Service AS, og det kostet 1500. Maskinen så veldig bra ut, og virket bra i starten. Det kom flere og flere problemer, stort sett mye varme og dårlig ytelse(les _VELDIG_ dårlig ytelse og _EKSTREMT_ varm). Plastleken til broren min som lå ved siden av den smeltet! I tillegg var den veldig ustabil. Jeg fikk ordnet ustabiliteten, dette var driverproblemer pluss spyware. Ytelsen var fortsatt elendig. Men, litt etter jul merket jeg at skjermen plutselig slo seg av. Det var bare å klappe den igjen og åpne den. Det skjedde flere ganger, og for ca. 2 måneder siden sluttet skjermen helt å fungere, men når jeg vippet på den kom det av og til tilbake, så det var nok kontaktfeil. Jeg sjekket elkjøp, de kunne ikke gjøre noe. Så kontaktet jeg effekt it-service, og de sa jeg skulle sende den inn, hvilket jeg gjorde. Jeg måtte ta backup selv, eller de kunne gjøre det for hele 800 kroner! Det kunne nemlig hende de måtte formattere. Jeg sendte den inn. Så, i går fikk jeg den tilbake, men gjett hva. De hadde ikke gjort noe!!! Ingenting, med en beskjed om at det ikke var noe galt. Men neida, skjermen funker fortsatt ikke. og det ehr har jeg betalt 1500 kroner for! Det er for dårlig altså! Og de kunne ikke skaffe meg en "lånepc" slik jeg var blitt lovet, så jeg måtte bruke mammas gamle som såvidt fungerer. Jeg er avhengig av pc på skolen, og dette er altså rett og slett for dårlig! Ikke bestill noen "service og support pack" fra effekt it-service altså, snakk om dritt! Herr Brun Så vidt jeg vet, så er det slik at ved kjøp via hjelpemiddelsentralen, så har ikke elkjøp ansvaret for service og support, derfor må man kjøpe en slik pakke i tillegg. Men er ikke helt sikker på forholdene her. Uansett, jeg kan ikke se at elkjøp har gjort så mye galt, bortsett fra å selge deg en pc som ikke helt svarte til forventingene (her hadde du 30 dagers retur/bytterett, den kan du benytte deg av neste gang ). Da jeg fikk problemer med en pc jeg hadde kjøpt hos komplett, så var det effekt jeg skulle snakke med ang service. De tok telefonen raskt, sendte meg erstatningsdel raskt og var generelt positive mot meg. Kjipt at dette ikke er likt for alle :/. Om det er slik du sier, at de ikke har funnet noen feil, har tatt seg 1500 betalt for sjekken, og skjermen fremdeles ikke fungerer, så bør du gjøre følgende: Ta kontakt med effekt, gjerne via brev der du forklarer saken, og sier deg misfornøyd med produktet du har betalt for. Krev så at de reparerer pcen din skikkelig dennen gangen OG at du får refundert dine kostnader (de 1500,-, pluss frakt). Om du vil, så gjerne legg på et telefonbeløp for det du har måttet ringe de. Så ser du om du får svar. Gjør du ikke, så ta kontakt med forbrukerrådet, og få de til å hjelpe deg med et nytt brev eller noe lignende. Du har ihvertfall krav på å få refundert regningen på 1500,- pluss reparert pcen gratis. Ja, elkjøp har vel ikke gjort noe galt, var bare ekstremt irritert. Har vært misfornøyd fra starten av. Herr Brun Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Personlig har jeg en supportpakke fra Effekt IT Service, og jeg er storfornøyd. De sender alltid en ny del når det feiler den andre noe. Anbefales på det sterkeste. Men husk, det å ha en vennlig tone hjelper veldig mye. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Mange av de feilene du omtaler høres jo ut som rene garanti-reklamasjoner. Hvordan kan det ha seg at du må betale ekstra samt sende pc'n til en tredjepart når noe går galt? Eller er dette noe skvip som læringsmiddelsentralen har kokt ihop? Lenke til kommentar
rmon Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 kunne aldrig falt meg inn å kjøpe PC generelt hos Elkjøp eller andre sånne kjeder eneste de duger til er å selge TV, Hvitvarer og Mobiler Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 kunne aldrig falt meg inn å kjøpe PC generelt hos Elkjøp eller andre sånne kjeder eneste de duger til er å selge TV, Hvitvarer og Mobiler Gratulerer med denne trådens mest poengløse innlegg, da vi ikke snakker om elkjøp sin peil på pc, men hva som er serviceproblemet til effekt. Velkommen til forumet Aurstad: Hjelpemiddelsentralen tar seg av alt slikt ja, elkjøp har ikke serviceansvaret for pcer kjøpt gjennom de. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Mange av de feilene du omtaler høres jo ut som rene garanti-reklamasjoner. Hvordan kan det ha seg at du må betale ekstra samt sende pc'n til en tredjepart når noe går galt? Eller er dette noe skvip som læringsmiddelsentralen har kokt ihop? Når hjelpemiddelsentralen er den formelle kjøperen av maskinen er dette et næringskjøp, og Forbrukerkjøpsloven går følgelig 'ut av vinduet'. Selgers plikter er da regulert gjennom Kjøpsloven og Avtaleloven. Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Her ville jeg gått til Elkjøp og klaget både på kvaliteten på pc`n og på servicen hos Effekt, det er selger som skal holdes ansvarlig for slike forhold som her har oppstått. Ikke er de nødvendigvis juridisk ansvarlig men moralsk ansvarlig er de uannsett. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Kan si at jeg kun har negative erfaringer med Effekt IT.. De er faktisk så dårlige at jeg sjekker opp hvem som har service på bærbare pc'er osv før jeg kjøper.. Sist hadde jeg sett meg ut en Fujitsu Siemens.. Men FS har effekt "ansvaret" for, og valget falt derfor på en HP Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Flere og flere tenker som WeeR for tiden, FSC ødelegger for seg selv med å ha "gifta" seg med Effekt. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg vil tro skjerm inverteren (eller strømledningene eller koblingspunktene til den) har gått. Dette er typisk garanti sak. Det som virker skremmende i ditt tilfelle er varmen. Kan det være at ledningene er brent av? En maskin kan bli svært varm (og få kort batteritid) om en driver ikke virker som den skal. Har du instalert windows / linux og drivere selv? Siden feil på drivere (software) kan gi slike problemer, vil det i teorien også kunne lages virus som gir samme problemene. Har du sjekka at du ikke har noe slikt? Så, sett at du ikke har virus, og heller ikke har føkka opp drivere selv, er dette garantisak. Det er mindre enn 1år siden du kjøpte den. Altså gjelder garantien (det er minst 1år garanti). Garantien gjelder selv om det er næringskjøp. Forbrukerlovgivningen kommer ikke inn før garantien har gått ut. Alle garantisaker skal håndteres av selger, altså Elkjøp. Ta med deg maskina og kviteringen+konklusjonen fra Effekt (der de skriver at det ikke er noe feil med maskina) til butikken. Demonstrer at skjermen ikke virker. Demonstrer også hvor varm den blir. Om de Elkjøp ansatte henviser deg til Effekt igjen, krev å få snakke med dagligleder. Hold en høfflig men bestemt tone hele tiden. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg vil tro skjerm inverteren (eller strømledningene eller koblingspunktene til den) har gått. Dette er typisk garanti sak. Det som virker skremmende i ditt tilfelle er varmen. Kan det være at ledningene er brent av? En maskin kan bli svært varm (og få kort batteritid) om en driver ikke virker som den skal. Har du instalert windows / linux og drivere selv? Siden feil på drivere (software) kan gi slike problemer, vil det i teorien også kunne lages virus som gir samme problemene. Har du sjekka at du ikke har noe slikt? Så, sett at du ikke har virus, og heller ikke har føkka opp drivere selv, er dette garantisak. Det er mindre enn 1år siden du kjøpte den. Altså gjelder garantien (det er minst 1år garanti). Garantien gjelder selv om det er næringskjøp. Forbrukerlovgivningen kommer ikke inn før garantien har gått ut. Alle garantisaker skal håndteres av selger, altså Elkjøp. Ta med deg maskina og kviteringen+konklusjonen fra Effekt (der de skriver at det ikke er noe feil med maskina) til butikken. Demonstrer at skjermen ikke virker. Demonstrer også hvor varm den blir. Om de Elkjøp ansatte henviser deg til Effekt igjen, krev å få snakke med dagligleder. Hold en høfflig men bestemt tone hele tiden. Enig med petterg, man kommer ingen vei hvis man er sint fra dag 1 for at PC-en ikke fungerer. Og det kan være at problemet ikke viste seg da Effekt hadde PC-en inne, jeg hadde en CRT-skjerm der fargene slo over til rosa(!) med ujevne mellomrom. Sendte skjermen inn til Komplett, der den var kjøpt. De fant ingen problemer, og jeg fikk skjermen i retur med testgebyr og frakt attpå Effekt er faktisk norges største supportfirma, og de server Hjemme PC avtaler for veldig mange. Komplett leverer forresten alle sine PC-er fra byggeren med Service og Support Pack fra Effekt, det gjør også MPX. Da kan de ikke være *så* ille. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 tja, jeg har jobbet innen kundeservice i mange år, og er nok en typisk hyggelig kunde. før jeg reklamerte på min laptop mot effekt it service så hadde jeg ingen erfaring med dem, og opptråde som vanlig - dvs høflig og vennlig, men likevel bestemt. når de kun serverer meg svada og løgn og inkompetanse tilbake, så blir jeg selvsagt irritert, men holder meg fremdeles høflig. dessverre hjalp ikke dette, og først når en avtale til flere millioner holdt på å ryke så trådde de til. det er ikke alle som har anledning til å gå like langt som jeg gjorde, og jeg kan derfor ikke anbefale effekt it service til noen. jeg vil igjen advare alle mot effekt it service, da de hverken er effektive, har greie på it eller kan yte service. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå