MrLeftfield Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Hei. Jeg har en Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB 8MB cache, og sliter med at maskina fryser på en måte i noen milisekunder en del. Det ser ut som lagg i cs. Det lagger i både windows og spill. Så ble jeg nysgjerrig og kjørte en liten test på harddisken med HDTach. Her er screenshot`en. Om dere ser på bilde overfor, så er det på en måte en "read-spike" av en eller annen slags, og det var da musa frøs og stod stille (snakk om milisek. seff) Men du merker den hakkinga ass, og det irriterer jeg meg over. Det er veldig frustrerende å ikke kunne fikse det. Jeg håper dere kan gi meg en slags analyse av hva som skjer eller evt. hjelpe meg med dette problemet. Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 ingen som vet no om det? huff.... im screwed :| Lenke til kommentar
UAM Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Har opplevd noe lignende en del ganger, forsvinner når maskinen blir resatt. Har ikke helt kommet til bunns i saken, men antar at det er en eller annen prosess som kjører i bakgrunn som forårsaker det. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Defragmenterer du med windows xp standard verktøy? Du kan jo prøve et annet verktøy som for eksempel Perfectdisk, kan godt være at XP har defragmentert ulogisk og at disse spikene er fordi Hden må hente data i hytt og pine. Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Defragmenterer du med windows xp standard verktøy? Du kan jo prøve et annet verktøy som for eksempel Perfectdisk, kan godt være at XP har defragmentert ulogisk og at disse spikene er fordi Hden må hente data i hytt og pine. jepp, det er det som skjer trur jeg. og, ja, jeg har brukt windows defrag.verktøy skal prøve noe annet Takker. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Hvis DMA er deaktivert kan mus/spill/alt mulig fryse litt når harddisken er i bruk. Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 18. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg har desverre ikke funnet DMA instillinger i WinXP pro. Update: jeg sliter med det problemet enda. Det er nesten så jeg begynner å grine :| Screenshot av en av de store tilfeldene som kommer ofte. Da snakker vi heftig hakking når jeg hører på MP4 og spiller Collin McRae 4. Litt rart, siden det har ikke vært ett problem før (det med å høre på mp3 og spille). Jeg kunne lastet ned, hørt på mp3 og spilt samtidig før uten noe som helst trøbbel. Denne gangen er situasjonen annerledes. Jeg vurderer å sende harddisken tilbake til komplett og be dem sjekke den og evt få ny. Men før jeg gjør det, så trenger jeg å vite om det er virkelig harddisken som ikke fungerer som den skal. Takker for alle svar Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Det første du må gjøre er jo å finne DMA. Se her! Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 Takk skal du ha! Nå har jeg funnet de instillingene og her står det visst Ultra DMA 133. Vedlagt finner du screenshoten Screenshot Det jeg ikke helt liker though, er den nVidia drivern... Litt rart at det er nvidia drivere og ikke default WinXP drivere. Burde jeg prøve å avinstallere de nvidia drivere og la XP installere alt automatisk? Hjertelig takk for DMA screenshoten Litt pinlig å ikke finne det Lenke til kommentar
KAS Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 I Enhetsbehandlinga, klikk på vis -> ressurser etter tilkobling (har eng xp selv, så det er det nærmeste jeg kan gjette meg til), og sjekk at ikke IDE kontrolleren deler IRQ med andre enheter. Gjør den ikke det bør du kjøre Maxtors diskdiagnoseverktøy, evt installere HDDHealth eller tilsvarende program som kan lese av diskens S.M.A.R.T-verdier, slik at du kan se om det er noen grenseverdier som går overskrides. Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Hei. Jeg har en Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB 8MB cache, og sliter med at maskina fryser på en måte i noen milisekunder en del. Det ser ut som lagg i cs. Det lagger i både windows og spill. Så ble jeg nysgjerrig og kjørte en liten test på harddisken med HDTach. Her er screenshot`en. Om dere ser på bilde overfor, så er det på en måte en "read-spike" av en eller annen slags, og det var da musa frøs og stod stille (snakk om milisek. seff) Men du merker den hakkinga ass, og det irriterer jeg meg over. Det er veldig frustrerende å ikke kunne fikse det. Jeg håper dere kan gi meg en slags analyse av hva som skjer eller evt. hjelpe meg med dette problemet. Jeg tror disken din er på vei til og bli defekt, nedsatt lesehastighet enkelte steder er typisk symtom..Også det at maskinen tar pauser, spesielt hvis det kommer klikkelyder mens den pauser. Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 hehe, har ikke hørt klikkelyder enda, men om jeg hører det, så er den seriøst på vei til komplett saken er, at om det er 1års garanti på den harddisken så går den ut i august ett sted, og da MÅ jeg sende disken før det. Har lastet ned og prøvd HDD Health nå, og det programmet sa meg ikke så veldig mye. kanskje fordi jeg har aldrig brukt det før Men takker for hjelp PS: Det hjelper visst *litt* når jeg defragmenterer med Perfect Disk. men det kommer tilbake etter en stund. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Tja, du kan jo laste ned Everest fra denne siden, og så inne i programmet velger du lagringsenheter>smart. Der ser du om verdiene på hd din er normale. Har den forresten 2mb Cache eller 4/6/8? Og er det hoved os disken? Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Det samme skjedde med meg en gang. Maskinen frøs i et ms eller 2. Da viste det seg at det var nettverkskortet som laget problemer. Tok kontakt med produsenten og fikk da beskjed tilbake at jeg burde ta i bruk et nettverkskort fra en annen produsent. Feilen forsvant da jeg satte inn et nytt kort fra en annen produsent som de sa. Det oppstod tydeligvis en konflikt i hardwaren. Dette er muligens ikke eksakt samme problem som deg, men det er jo verdt å nevne. Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 (endret) hmmm, du sier noe der. jeg har 2 nettverkskort. Hovedkortet er Asus A7n8x Deluxe GD. Men det er litt rart, though. jeg hadde jo ikke det problemet før :| Dette lover ikke godt: screenshot 1 Screenshot 2 Tar den seriøst kvelden snart? :| Endret 20. juni 2004 av MrLeftfield Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå