Ventil Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 (endret) Jeg fikk viruset W32/Zafi.B, nei viruset W32.Erkez.B i mail. Dette sender store mengder mail gjennom din kontaktliste. Norton Antivirus scannet hver eneste mail som ble sendt (det var slik jeg fant ut jeg hadde det), men kunne ikke finne noe galt med noen av mailene. Det følger med i oppstarten som et program og det hindrer at du kan åpne Task Manager. Jeg fant hvordan du fikset det. Programmet heter _Hazafib. Jeg brukte X-Setup Pro for å fjerne det fra oppstartslista. Så er det bare å vente på at symantec lager en antivirus som tar knekker på eventuelle rester av viruset. Endret 14. juni 2004 av Ventil Lenke til kommentar
Ventil Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Fila som var med med virus: link.postkort.showcard.index.phpAe67.pif Lenke til kommentar
Ventil Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Liten morsomhet i det hele. Da jeg sjekket inboksen etter jeg hadde fjernet mailen hadde jeg 58 ny medlinger. Noen var fra mail som ikke fantes, noen fra mail filter, og noen veldig få som sa hvilket virus det var. Declude Virus fant ut hvilket det var. (Noen av mail var av en eller annen grunn på russisk. Kan ikke huske å ha noen russiske mail på lista mi.) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Hei! Har slitt med samme virus en stund nå... får ikke åpnet regedit, får ikke åpnet MSConfig, ctrl-alt-del funker ikke, og viruset rakk å sende ut masse virusmail fra meg før jeg skjønte at jeg hadde virus. Skjønner ikke hvordan viruset kom inn på min maskin, for jeg har Norton satt opp til å sjekke mailen min... og nå får jeg uansett ikke Norton til å kjøre systemscan. En scan fra internett finner heller ikke viruset. Hvor fant du det programmet, _hazafib? Vil veldig gjerne bli kvitt djevelskapen nå... Lenke til kommentar
Ventil Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Hadde akkurat samme problem som deg. Kjørte også en webscan. Men nå skal du høre: - Last ned programmet X-Setup Pro fra http://www.x-setup.net/. - Installer dette programmet. Kan hende du må restarte. - Åpne programmet, velg classic mode og gå inn på Startup/Shutdown > Startup > Windows NT/2K/XP > 20) AutoRun - Part 1 > AutoRun Programs (All Users) - I toppen på høyre side burde du her finne _Hazafib. Merk den. - Så trykker du [Enable/Disable] (for å disbale) så trykker du [Delete] - Mulig du må trykke [Apply Changes], men du må restarte. - Når du nå kommer inn igjen er alt som før. Nå kan du vente til Symantec har funnet en kur, så du kan få fjernet eventuelle rester. (Hvis dette ikke skulle virke kan du jo prøve å gå inn i sikker modus med netverk (F8 under oppstart), slik jeg gjorde, for her kjører ikke _Hazafib, og Task Manager virker.) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Takk... men det som er så rart er at jeg ikke finner hazafib der du sa jeg skulle lete, men allikevel får jeg beskjed om at det er zafi-b viruset jeg driver å sender ut. Hmm... nå funker jo faktisk regedit og msconfig igjen også da... rart. Kan ikke bare ha blitt borte sånn uten videre vel? Lenke til kommentar
Ventil Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Det kan jo hende fila har et annet navn hos deg. Let igjennom lista og se etter mistenklige navn. Det var det jeg gjorde, og slette det. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Merkelig... nå mottar jeg ikke lenger noen mail tilbake med beskjed om at jeg har sendt ut virus heller. Jaja, får håpe det holder seg slik. Finner ingen mistenkelige navn heller. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Det er nok her fortsatt. Grunnen til at jeg ikke fikk noen beskjed tilbake om at virus hadde blitt sent fra meg, var at spam-delen av innboksen min var så full av de at den var over quota. Sykt... helt utrolig syyyykt. Men jeg finner INGEN spor etter viruset på min maskin, med noen viruskillere... finner ikke det du tipset meg om... finner ingen verdens ting... jeg blir snart sinnsyk her! Regedit og msconfig fungerer fortsatt, men task manager har mistet øverste del av vinduet, så jeg ikke får valget mellom processes og det der. Det hjelper ikke å restarte maskinen heller, den er sånn når jeg starter den uansett. Hva søren er det som skjer? Desperat? Ja. Gal? Snart. Lenke til kommentar
Ventil Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Har du vært inne i sikker modus? Du kan jo bruke sikker modus med nettverk til alt av mail og internett og chat. Hos meg så kjørte ikke viruset her. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Har brukt det til å prøve å fjerne viruset. Men vil jo ikke bruke sikkermodus til vanlig. Har ennå ikke funnet noen kur, eller selve viruset. Nå lager jeg backup av viktige filer, og reinstallerer Windows. Er på tide uansett. Bye bye virus :-) Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Ja, jeg har slitt med dette lenge, tydeligvis. Øverste del av task manager har gått bort. Har vært det i flere måneder. Virus, altså? Kan ikke formatere heller, av årsaker jeg ikke orker å forklare. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Hvis du ikke klarer å formatere, så er det jo bare å boote med Windows XP CD'n og be om formatering før den installerer på nytt. Hvis du ikke KAN så er det jo en annen sak så klart. Men jeg måtte ty til formatering... gadd ikke lete etter andre kurer. Men at øverste del av task manager er borte, vet jeg ikke om skyldes viruset. Men kan virke slik, så jeg ikke kan gå inn på prosesser og få avsluttet prosessen som viruset har satt i gang. Kan være andre virus også, for den saks skyld. En annen bieffekt er at du ikke får startet regedit eller msconfig (run -> "regedit" eller "msconfig"). Får bare beskjed om at ett annet program bruker programmet... eller noe sånt. Har du antivirusprogram? Endret 13. juni 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Ventil Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 VIKTIG VIKTIG Jeg fant nettopp ot at viruset som kjører _Hazafibb er W32.Erkez.B Les mer om det her: http://securityresponse.symantec.com/[email protected] Lenke til kommentar
Ventil Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Det har de symptomene med taskmanager, regedit og msconfig som ikke kan åpnes, sender en hau med mail. Det kan fjernes fra å kjøre ved hjelp av metoden jeg har beskrevet. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Skjønner ikke hvordan viruset kom inn på min maskin, for jeg har Norton satt opp til å sjekke mailen min... og nå får jeg uansett ikke Norton til å kjøre systemscan. En scan fra internett finner heller ikke viruset. Norton finner ikke dette viruset med de definisjonsfilene som liveupdate hadde før i går kveld, Norton var alt for trege med og sende ut en oppdatert fil på liveupdate. F.eks panda sin onlinescan tar dette helt fint. Lenke til kommentar
thomie6600 Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Fatter ikke dette altså! Jeg er rammet på den måten at jeg får alle disse mailene, men jeg har ingen av de symptomene at taskmanager/regedit/msconfig er blokkert.... Hva slags virus har jeg fått da isåfall?? Det virker som om jeg sender ut en haug med drit, fordi linja mi viser at jeg uploader uten at jeg gjør noe... (??) La inn zonealarm igår, og det fikk maskinen nærmest til å klikke, fordi jeg fikk over 5000 innkommende angrep fra en ukjent ip.... Avinstallerte ZoneAlarm, og nå har jeg ikke internettforbindelse lenger (!!)... er kopla til en router i et nettverk på totalt 4 maskiner, hvor de andre 3 fortsatt fungerer normalt... WTF!??!? Lenke til kommentar
Ventil Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Høres ut som virus, men jeg kan ikke si hvilket virus det er. Det jo så mange av dem. Kjør virus scan. Mange av dem. Forskjellige. Eller reinstaller Windows. Du kan jo se om det er noen program som kjøres som virker mistenklige. NetLimiter er et fint program som lar deg se hvilke programmer som kobler til hvilke iper og hvor stor linje kapasitet de bruker. Kan også begrense linja med det. Lenke til kommentar
bergen Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Hei Jeg har også fått dette viruset. Norton finner det, men kan ikke fjerrne det. Fila ligger i Windows system32 mappa og heter xjoyvse.exe Er det bare å starte opp i sikkerhets modus og fjerne den fila eller er det mer komplisert enn som så? Lenke til kommentar
Ventil Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Nok en morsomhet Min onkel er ordfører i en kommune på Vestlandet. Gjett om han ble upopulær i på rådhuset da han fikk viruset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå