Gå til innhold

Photoshop CS


Anbefalte innlegg

Endelig har jeg fått tak i PS CS, men skuffelsen ble stor. Har brukt Corel Photopaint ver 8 frem til nå. Har prøvd meg på PS ver 7, men syntes det var veldig lite intuitivt i forhold til andre fotoprogrammer. Skuffelsen ble da stor da CS ser ut til å være like lite brukervennlig som forgjengeren.... Er det så rotete som det ser ut som?, eller er det mulig å gå fra et veldig brukervennlig program som Corel Photopaint til dette CS?

Noen som har erfaringer med Photopaint her?

 

F828

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke peiling på Photopaint, aldri testa det, men jeg har brukt PS 7 i ett år, og PS CS siden det kom ut, og jeg syns det er veldig intuitivt.

Kommer vel med tiden.

Jobb litt med det, så finner du fram etter hvert. Lær deg hurtigvalgene, eller hva det heter på norsk, så går det gullfint.

 

Har brukt det mest til manipulering av bilder (uten filter selvsagt...filter er en uting :)) og til grafikk på websider osv.

 

Genialt program. Gi det litt tid...

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt annet enn Photoshop når jeg driver på, men har prøvd andre programmer.

Men en ting må man si, kan man ikke hurtigtastene er man ganske hjelpeløs.

De er veldig viktige i ps, da menyene er ganske så uoversiklige som du sier.

 

Men kan du de går alt glatt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Noen som vet om noen gode "tutorials" til Photoshop 8?

Sjekk under "PhotoShop tutorials". :)

EDIT: Fikset link.

 

Trådstarter:

Har aldri brukt Photopaint selv, men skal si meg enig i at oppbygningen av PS nok kan virke "rar" i begynnelsen.

Selv har jeg brukt det siden v4, og da har jeg vel bare blitt "van" med det. Det blir vel kanskje litt feil å si at CS-versjonen er den store synderen, da programmet stort sett har fulgt det samme brukergrensesnittet siden v5.

 

Jeg tror du fort vil finne at alt blir veldig logisk etterhvert. :thumbup:

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

Noen plasser der man har en grei oversikt over hurtigtaster?

 

Adobe PS er krevende for nybegynnere... Elements er vel egentlig bedre alternativ enn CS for "normal" redigering av bilder, og laaangt rimligere...

 

Har personlig for dårlig tolmodighet til å sitte å glane på slike tutorials..men må jeg så må jeg.... utrolig hva man lærer på prøv og feil metoden også... :)

 

Ikke minst morsomt når man får til noe stilig.... :yes:

Lenke til kommentar

Har nå sitti noen timer med CS.

Jeg har holdt på med data i rundt 12 år, og jeg har holdt på med grafikkprogrammer en hel del, deriblant Corel Photopaint. Også mange andre programmer. Som sagt har jeg vært innom å titta på Adobe PS mange ganger, men alltid kommet til at "dette gidder jeg ikke". - fordi det er så vanvittig lite intuitivt i forhold til andre programmer.

Nå, etter noen timer, kommer jeg rett og slett til samme konklusjon. jeg kan ikke fatte hva som er vitsen med å lage et program som er så forskjellig fra alt annet av programvare? Og så jækla tungvint?

Nei, tror jeg får klare meg uten det som måtte være ekstra i CS fremfor min gode gamle Photopaint. Blir på en måte helt idiotisk når jeg ikke kan dra nytte av 10 års erfaring med et annet grafikkprogram.

- Ver 12 av Corel er sikkert ikke å forakte det heller :)

 

F828

Lenke til kommentar

Jeg har brukt PS siden ver 5.0 og jobber i dag kun i Adobe. Jeg bruker alle programmene i Adobe CS pakka og ville sikkert være ganske "lost" hvis jeg skulle bytte over til noe annet nå...

Med mitt nye SONY F828 har jeg også nytte av RAW plugin som er tilgjengelig for PS CS, jeg har ikke engang innstallert programmene som fulgte med mitt SONY F828.

Når det gjelder hurtigtaster er det et "must" mange av de samme funksjonene går igjen i alle Adobe programmene.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke noe selv, før jeg forstod måten layers funger på... etter det går det bare greiere og greiere, selv om jeg fortsatt i høyeste grad er en amatør..

 

Lurer bare på om RAW-plugin til CS støtter Konica Minolta DiMage A2...... Vurderer sterkt en bestilling på et slikt et... Noen som vet?

Lenke til kommentar

Trådstarter:

 

Ja og nei...

 

Jeg tror du ser på problemet i feil ende, og undervurderer vanens makt.

 

10 års erfaring i corel suitene er også 10 år med opparbeidet vaner og forvetninger.

 

Selv har jeg ikke jobbet med noe annet enn Adobe produktene i 9 år og synes de er like intuitive som å kle på meg i bekmørke..for jeg kjenner veien. Men å si at programmet ikke er inuitivt er jo din personlige mening opp mot de millioner av profesjonelle som bruker det hverdag...noe har de gjort riktig. Særlig siden andre programmer igjen ligner veldig (Freehand, flash, fireworks, Imageready, Indesign, Pagemaker, AfterEffects, Quark..osv osv..).

 

Selv har jeg alltid funnet Corel pakkene som sære og merkelig gui....ikke fordi de er det, men fordi jeg rett og slett...ikke er vant til dem.

 

Men som sagt over her. Photoshop er industristandarden og den som alle andre bilderedigerings programmer sammenlignes opp mot.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Har brukt Photoshop siden versjon 6 og må si meg enig i at det virker vanskelig til å begynne med, rett og slett uvant. Men så begynte jeg å leke med websider og fant ut at jeg trengte å lage litt egne bannere og knapper osv, og da søkte jeg litt på tutorials på nett. Gikk gjennom disse, en etter en, ikke blindt men forsøkte å se hvorfor de gjorde som de gjorde.

 

På den måten lærte jeg utrolig masse, og nå kan jeg få til de fleste effekter jeg trenger ved å kombinere ting jeg har lært tidligere, og ettersom jeg nå har opparbeidet en god forståelse for hvordan ting gjøres i programmet finner jeg ut av egne metoder for å få til det jeg ønsker.

 

Bruker Photoshop CS nå, og kunne ikke tenkt meg å bruke et annet program. Driver for det meste med retouching av digital bilder og webgrafikk og det er perfekt til mitt behov.

Lenke til kommentar

For å dele min erfaring: Jeg "fikk ikke til" Photoshop på egenhånd (prøve-og-feile) slik jeg var vant til å lære meg andre programmer. Brukte flytid og ledige stunder til å pløye gjennom "The Photoshop Bible". Krevde disiplin, men var absolutt verdt det! Nå er jeg teknisk mye bedre, men kunstnerisk og idemessig er det bare en ting som duger - å jobbe masse med programmet med mange ulike prosjekter. Tror likevel at de som anbefaler Tutorials på nett gir det beste rådet, det er likevel en arbeidsform som ikke passer akkurat meg særlig godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...