hylo Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Når jeg skal mekke data, må jeg være jorda? Hvordan blir jeg jorda??? Lenke til kommentar
Shader Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 du kan feks. ta på krana på kjøkkenet. Lenke til kommentar
adyton Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Du kan være uheldig hvis du ikke er jordet og skrur pc. Selv om det ofte går veldig bra å mekke uten jording er det best å være på den sikre siden. Seder du finner jord. -Jorda kontakter -Vannrør (kobbertypen) -Stikke enn kobberpinne 20cm ned i bakken. SÅ er det bare å koble med en ledning til hånda eller en annen kropsdel Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Det enkleste er nok å kjøpe et antistatisk armbånd. Men om du er forsiktig og tar på kantene på korta så skal det nok gå helt fint. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 En del latterlige forslag her. Tar du for eksempel på kjøkkenkrana og går til rommet hvor du har pcen stående så er det faktisk nok til å bli fullladet med statisk elektrisitet... Det som også må taes i betraktning er følgende : Aldri stå på et teppe mens du jobber med pcen. Ta gjerne av deg sokkene. Har du ikke AS armbånd, så kan du ta på kabinettet før du tar i delene, ta alltid disse ut av AS posen di ligger i like før du monterer di. Bruk helst ikke magnetiserte verktøy ved jobbing inne i pcen. Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Seder du finner jord.-Jorda kontakter -Vannrør (kobbertypen) -Stikke enn kobberpinne 20cm ned i bakken. SÅ er det bare å koble med en ledning til hånda eller en annen kropsdel Er det ikke ganske farlig å jorde seg til en jorda stikkontakt hvis et annet apparat i huset får en feil og sender ut overspenning (eller hva det nå heter) i jordingen? Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Det som er viktig er egentlig ikke å være jordet, men å være på samme nivå som maskinen du jobber med. Dvs. at hvis du bruker en wrist-strap til chassiet på pc'en du jobber med så bør du være trygg. Hvis du ikke har jordet stikk på PC'en din og du jorder deg til jorden på stikket ditt kan du risikere at du og pc'en er på to helt forskjellige nivåer, og det kan være like skummelt som å ikke jorde seg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Det som er viktig er egentlig ikke å være jordet, men å være på samme nivå som maskinen du jobber med. Dvs. at hvis du bruker en wrist-strap til chassiet på pc'en du jobber med så bør du være trygg. Hvis du ikke har jordet stikk på PC'en din og du jorder deg til jorden på stikket ditt kan du risikere at du og pc'en er på to helt forskjellige nivåer, og det kan være like skummelt som å ikke jorde seg. Akkurat, stusset litt på alle de andre oppfinnsomme forslagene pga dette, det holder bra å ta i kabinettet før du begynner å jobbe. AtW Lenke til kommentar
krolf Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Å koble seg direkte til jord med kabel eller lignende når man jobber med elektriske artikler kan være direkte livsfarlig, hvertfall hvis noen av artiklene er koblet til strømnettet. Dette er ikke å anbefale. Når man bruker matte på gulv, som underlag på benken eller armbånd, så er disse koblet til jord via en 10 Mohms motstand, dette for å fjerne statisk elektrisitet og for å hindre kraftige støt ved evt. feil eller kontakt mot strømførende deler. Det beste, hvis man ikke har riktig utstyr er da som nevnt å ikke stå på tepper el. ta evt. av sokker, ha kontakt med kabinettet som du jobber med, og ikke minst ikke ha noe av utstyret i kontakt med strømnettet. Da burde alt gå greit. Lenke til kommentar
zzzneo Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Har skrudd en god del pc selv, og har aldri ødelagt noe.. Å ta på kabinettet før jeg begynner har alltid vært nok! Å stå på teppe med sokker på har aldri ødelagt for meg Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Aldri stå på et teppe mens du jobber med pcen.Ta gjerne av deg sokkene. Har du ikke AS armbånd, så kan du ta på kabinettet før du tar i delene, ta alltid disse ut av AS posen di ligger i like før du monterer di. Bruk helst ikke magnetiserte verktøy ved jobbing inne i pcen. Har stått på et teppe og mekket pc i 3 år, med sokker på beina. Jeg bruker også magnetiserte verktøy til å feste f.eks. AGP- og PCI-kort til kabinettet, men jeg bruker dog ikke magnetiserte verktøy når jeg skrur på deler. Ta på kabinettet gjør man da uansett. Kanskje pcen min dør snart? Lenke til kommentar
net-rom Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Har skrudd en god del pc selv, og har aldri ødelagt noe.. Å ta på kabinettet før jeg begynner har alltid vært nok! Å stå på teppe med sokker på har aldri ødelagt for meg ....det er vel den uttalelsen som de fleste kommer med. "har aldri ramma meg". JEg har vært på 3M kurs og sett hva slags skade som statisk elektrisitet kan fororsake. Det er veldig skjeldent at utstyret blir defekt umiddelbart, men det største problemet er at det oppstår senskader eller svekkelser på komponenter. Firmaet jeg jobba for før merka stor forskjell på "rare-feil" på komponenter etter at de fikk satt opp skikkelig utstyr(lenker, bordmatter, gulv). Men det er veldig vanskelig å måle utslaget. Men har man ikke lenke så bør man holde ene hånda på kabinettet for å få samme potensialet som PC. Kjøkkenkran osv skal man være forsiktig med som none har beskrevet tidligere i tråden. PS! Det er ikke bare for moroskyld at alle elektrokomponentfirmaer er opptatt av å forebygge statiskelektrisitet(eller utladning av den). Utstyret de bruker er ikke akkurat billig... Lenke til kommentar
capy Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 hehe, dette var jo en herlig tråd:) hold i/ta på kabinettet når du jobber. det holder. Lenke til kommentar
DooBler Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Noen som vet om en bra erstatnig isteden for antistatisk armband. Evt. noe som man har i hjemmet? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Ja, la strømledningen stå i poweren, skru av selve psu og ta på den. Vips, jording som du helt sikkert har i hjemmet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå