Gå til innhold

Bygge PC "farm"... Hvordan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
.... Dessuten http://www.emachineshop.com/ :-)

.....

Ganske stilig konsept det der... Jeg jobber med slikt, men har aldri tenkt på at det går an å gjøre det så enkelt å skaffe arbeid via internett :hmm:

Det går sikkert fint å få maskinert spesiallagede saker dersom du vil det ja, men du bør være forberedt på at det gjerne koster litt ;)

Jeg går og funderer på å maskinere til et spesial kabinett, men da blir det nok svært mye mindre enn det du har i tankene.

Lykke til med prosjektet da :) Skulle ønske jeg hadde råd til å realisere noe slikt også :wee:

Lenke til kommentar
Jeg sparer forøvrig ikke for å spare, men for å ha en fet kåk, kul bil og snygg tjej om et par år ;) )

- skal du bestilla alt postordre da kanskje :thumbup:

anyways, OS det blir et vanskeligt spørsmål uansett med masse personlige meninger, men se i allefall på denna linken: http://www.offmyserver.com/cgi-bin/store/cluster.html

Du skulle strengt tatt klart å kjøre flere hovedkort fra en psu, men det ville krevd litt enkel ekstern logikk til å finne ut om psu'en burde være på eller av. Og den må være i stand til å levere full effekt på alle spenninger (antec true power eller lignende) og du må kanskje trekke nye ledninger helt fra psu til hk.

Trenger ikkje hdd i hver maksin, bare sørg for at nettverkskorta støtter Intel PXE boot el.l. se forøvrig http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1.../pxe/index.html

lykke til!

Lenke til kommentar

Herr Brun: Har tittet på HK'et du foreslår, og det så i utgangspunktet perfekt ut helt til jeg leste testen... Er visst ikke så genialt å bruke integrert skjermkort, da dette trekker my båndbredde fra CPU'n så vidt jeg forstår....?!

Etter litt leting, men uten å ha lagt alt for mye i det foreløpig, da jeg nå først og fremst jobber med å designe et fornuftig kabinett, har jeg kommet frem til dette (uten å vurdere det tipsene om booting fra nettverksdisk, hvilket selvsagt ville ha vært en svært god løsning! :-)

Har også, etter diverse kalkulasjoner, redusert til 4 maskiner i første omgang, som også er noe enklere å designe kabinett for, og ønsker med det mobilt i steden, hvilket innebærer et "lukket" kabinett om enn selvkonstruert :-)

HK:

4xAlbatron KSK800 Pro II - Har masse greier jeg i utgangspunktet ikke trenger, men er allikevel billig og har muligheter i forhold til tallknusing/Overklokking.

Pris ca. 4 x 810,- = 3240,-

CPU:

4xAMD 64 3200+ 2,2Ghz og 1 MB Cache. Mye kraft uten å være det absolutt dyreste.

Pris ca. 4 x 2150,- = 8600,-

Minne:

Falt for Twinmos PC3200 Twister DDR512 CL2

Pris ca. 4 x 990,- = 3960,-

Disker:

I boksen hadde jeg i utgangspunktet tenkt meg 4 stk. WD Raptor 36,7DB S-ATA disker med 10000 Rpm og 8 MB Cache... Kan kanskje spare litt på nettverksboot...

Pris ca. 4 x 960,- = 3840,-

CD-Rom:

Ikke mye å spare på det, en til hvert HK, 52x og "kjekt å ha" :-)

Pris ca. 199,- x 4 = 796,-

Skjermkort:

Så billig som mulig uten å overlate belastningen til CPU'en. Gainward Gforce MX440 8x 64 MB er BILLIG :-)

Pris ca. 349,- x 4 = 1396,-

Kabler: 1M S-ATA 150 samt 90 cm runde IDE kabler til CD-enhetene.

Pris ca. 110,- + 100 x 4 = 840,-

Kjøling: Har ikke tenkt så mye på det, men kabinettet blir i hovedsak aluminium, plater og profiler som jeg fant på en norsk URL...

Pris ca. 250,- x 4 = 1000,-

PSU:

Ingen anelse enda... Billige og bra!

Pris ca. 500,- x 4 = 2000,-

Sum uten boks ca. 27.000,-

Det er vel ikke så galt?! :-)

Boksen jeg sitter og tegner er todelt med to HK i hver høyde. PSU er tegnet inn 2x i midten av hver høyde for at kablene skal bli lange nok, alle 4 med utblåsning til sidene. (HK'.ene vil sitte speilvendt 2 på hver side av midt-panelet, og ingen utganger UT av boksen...)

Tenker på å plassere et uttrekkbart filter med 2x120mm vifter i bunnen av hvert "rom", og likeledes 2x120mm vifter i toppen av hver av de to...

Kabinettet, som i hovedsak er i aluminium vil bli ca. 700mm høyt og 460mm dypt for å få plass til to fulle kolonner med 5.1/4 enheter i front...

Er enda ikke sikker på at dette vil bli realisert, da til og med Ex-samboer har blitt involvert i disskusjonen om pengebruken, men jeg vil i det lengste stå på mitt ;-)

Takk for tips alle, og for de som lurer, er det selvsagt for moro.... Bruker heller 100.000,- på dette enn like mye på et nytt kjøkken :-)

Har med prioriteringer å gjøre ;-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

En umiddelbar tanke er at du kan spare noen hundrelapper på å cache inn et par udugelige skjermkort fra oss her på forumet. Har et liggende jeg i alle fall :)

Husker jeg ikke helt feil så delte du ut drøssevis med datautstyr en gang, såå jeg har ingen betenkeligheter med å sende litt utstyr tilbake til deg :)

Lenke til kommentar
En umiddelbar tanke er at du kan spare noen hundrelapper på å cache inn et par udugelige skjermkort fra oss her på forumet. Har et liggende jeg i alle fall :)

Husker jeg ikke helt feil så delte du ut drøssevis med datautstyr en gang, såå jeg har ingen betenkeligheter med å sende litt utstyr tilbake til deg :)

LOL:-) Kanskje vi kunne gjøre et lignende prosjekt for HW teamet på D2OL? En slags "søppelkasse" super maskin :-)

Noen admin'er her som kunne tenke seg å ta på seg noe slikt? Vi sender inn gammel utstyr som settes sammen i noe som virker???

Er sikker på at det finnes mye utstyr rundt om kring som kastes men som bare hadde et trengt et lite rom eller to samt en som bryr seg for å bli betydningsfulle igjen :-)

God idé! :-)

Lenke til kommentar
.... Dessuten http://www.emachineshop.com/ :-)

.....

Ganske stilig konsept det der... Jeg jobber med slikt, men har aldri tenkt på at det går an å gjøre det så enkelt å skaffe arbeid via internett :hmm:

Det går sikkert fint å få maskinert spesiallagede saker dersom du vil det ja, men du bør være forberedt på at det gjerne koster litt ;)

Jeg går og funderer på å maskinere til et spesial kabinett, men da blir det nok svært mye mindre enn det du har i tankene.

Lykke til med prosjektet da :) Skulle ønske jeg hadde råd til å realisere noe slikt også :wee:

Det som er greit med siden er at du får vite prisen før du bestiller, og når jeg tittet på eksemplene de hadde lagt ut, synes jeg det fremdeles virker som "gode kjøp". Sikkert ikke de billigste, men ikke dårlig heller med et slikt konsept! :-)

Ser absolutt muligheter hos dem, men innrømmer at jeg aldri har testet :-)

Lenke til kommentar
:wow: Ser ikke poenget. Og hva skal den direkte brukes til? Og hva skal du finansiere den med?

Genialt allikevel! Gleder meg til å se bilder!!!

(Komanigjen, må gi han svar på spørsmålene hans, folk!)

Poenget er, som han sa:

lyst til å realisere en liten drøm jeg har hatt en stund

Den skal, som han sa, brukes til:

tallknusing (D2OL) og andre formål.

Finansiering skjer, som han sa, ved at han

kom plutselig over en deler kroner jeg ikke var forberedt på

Du må lære deg å lese det originale innlegget før du poster ;)

Forøvrig så må jeg si at jeg også stiller meg litt undrende til hvorfor noen ønsker å bruke så mye penger på å sette opp bokser som bare står og knuser tall for Seti ++ Men dem om det :) Det er jo alltid litt gøy å hjelpe til, men jeg må innrømme at jeg nok hadde brukt pengene på meg selv istedenfor... :blush: (Alternativt "investert" i hus/leilighet)...

Men det er kult at andre folk prioriterer litt annerledes mtp økonomi enn meg! Hadde alle vært som meg hadde det nok vært en kjedelig verden vi levde i... (Har fått ord på meg for å være, om ikke akkurat gjerrig, så iallefall noe som ligner... Men det er vel derfor jeg har klart å legge til side rundt 100.000,- i snitt pr år etter at jeg begynte å jobbe også? Jeg sparer forøvrig ikke for å spare, men for å ha en fet kåk, kul bil og snygg tjej om et par år ;) )

Nesten som om jeg skulle ha sagt det selv ;-) Takker daffyd :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Joda, jeg og har liggende og kunne tenkt meg og støtte noe slikt, men spørsmålet er vel hva for en cluster variant han skal kjøre. Den varianten som man finner på mini-itx siden var ekstremt avhengig av at alt skulle være kliss likt, det samme har jeg sett blitt sagt i store serversammenhenger, men samtidig har jeg lest om en annen supermaskin-cluster som ble satt sammen av forskjellige datamaskiner, og denne hadde til og med en 286 med i sammenhengen, så her var det ikke om å gjøre at alt var mest mulig likt...

Lenke til kommentar
kjør på med finpussa treverk.. for å få ekte god norsk stil over det!

Hmmm.... Rosemalt? ;-)

Blir nok for det meste ALU... Fant mye bra materialer og relativt brukbare priser på http://www.vestfold-jern.no/

Ser ut som et firma som kun leverer til storforbrukere, men med et minste-ordre gebyr på kr. 1000,- tror jeg at jeg slipper unna... Kan jo tenkes at man må ha et registrert firma for å få kjøpe, men det er ikke noe problem for meg... Kjøper gjennom firmaet jeg jobber i... :-)

Elsker firmaer med både katalog og prisliste på Web'en :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Gleder meg virkelig til å se dette varmemonsteret :D Lykke til!

Er ikke sikkert at det blir så varmt.... Tenker på å lage et todelt kabinett i ALU med to HK i hvert rom... Med 2x2 120mm vifter som blåser inn i bunnen samt 2x2 120mm som suger ut i toppen som utgangspunkt tror jeg dette vil kunne gå bra... Dessuten 4x80mm vifter på PSU'ene samt kanskje noen slike, en til hver disk...?

Lenke til kommentar

Steike dette høres fett ut. Skulle egentlig kjøpe båt for 25000; kr, men dette frister mer, så jeg tror jeg vil gjøre det samme :love::D:w00t: Må spare litt mer penger, har ca 25000, men vil bruke 30000 på dette så da har jeg brukt nesten 60000 på datautstyr siden oktober 2003, hvist jeg skal bruke 30000 på dette her. Men vedder på at foreldrene mine kommer til å nekte meg dette som å kjøpe båt som vanlig :cry::nei::hrm::mad:

Lenke til kommentar
Steike dette høres fett ut. Skulle egentlig kjøpe båt for 25000; kr, men dette frister mer, så jeg tror jeg vil gjøre det samme :love::D:w00t: Må spare litt mer penger, har ca 25000, men vil bruke 30000 på dette så da har jeg brukt nesten 60000 på datautstyr siden oktober 2003, hvist jeg skal bruke 30000 på dette her. Men vedder på at foreldrene mine kommer til å nekte meg dette som å kjøpe båt som vanlig :cry::nei::hrm::mad:

Frykter litt innblanding fra bidragsmottagere jeg :-( Er allikevel optimist :-) Hmmm.... Optimist Jolle??? ;-)

Lenke til kommentar
Steike dette høres fett ut. Skulle egentlig kjøpe båt for 25000; kr, men dette frister mer, så jeg tror jeg vil gjøre det samme :love:  :D  :w00t:  Må spare litt mer penger, har ca 25000, men vil bruke 30000 på dette så da har jeg brukt nesten 60000 på datautstyr siden oktober 2003, hvist jeg skal bruke 30000 på dette her. Men vedder på at foreldrene mine kommer til å nekte meg dette som å kjøpe båt som vanlig :cry:  :nei:  :hrm:  :mad:

Frykter litt innblanding fra bidragsmottagere jeg :-( Er allikevel optimist :-) Hmmm.... Optimist Jolle??? ;-)

Sorry da, men det blir sikkert ikke noe av. Visst det blir noe av så skal jeg ikke legge noe ut her, skal ha det for meg selv ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...