SuperMorten Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Jeg og en kamerat har masse digitale bilder vi ønsker å sette sammen til a3 plakater. Hvilket program bør vi bruke til dette, og hvordan gjøres det? Jeg har Adobe Photeshop 9 tror jeg. Kan det brukes? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) MSPaint Open\Opne eit av bileta. Edit\Endre(?)->Paste from\Lim inn fra Endret 11. juni 2004 av zeph Lenke til kommentar
SuperMorten Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Hvordan blir kvaliteten når jeg lagrer den i paint? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Han var ironisk. Bruk Photoshop. Velg File - NEW Sett dimensjonene for en A3 plakat i 300 DPI Så begynner du å kopiere og lime inn bildene inn i det dokumente...lim til det er fult. Save orginalen i PSD format. Save en kopi i TIF Så brenner du det på en CD og tar med til trykkeriet. AKIRA Endret 11. juni 2004 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
SuperMorten Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Jeg er dessverre helt grønn når det gjelder photoshop, men hvor finner jeg sett inn/insert? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Du tenker Word..ikke tenk word. bilder blir ikke inserted i Photoshop. Bilder blir åpnet...tekst blir ikke insertet word, det blir skrevet. Photoshop er for bilder det word er for tekst. Du kopiere og limer... Åpne et bilde, hold inn CTRL og A for å markere hele bildet Ctrl og C for å kopiere Ctrl og V for å lime inn i det store A3 bilde. Her har du noen norske tutorials: http://www.haraldbjellvag.com/ AKIRA Endret 11. juni 2004 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Save en kopi i TIF Så brenner du det på en CD og tar med til trykkeriet. PDF bruker man på trykkerier. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 (endret) Alle trykkerier tar også imot TIF eller EPS i tillegg til PDF. Endret 12. juni 2004 av Shimano Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 PDF brukes som regel for dokumenter (Laget i Quark Express/PageMaker/indesign) og ikke enkelt bilder. Bildene som ligger i en PDF er som regel TIF. Så skal man trykke bare bilde kan man kutte ut det mellom leddet. AKIRA Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg har Adobe Photeshop 9 Jeg vil og ha! Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 Jeg og en kamerat har masse digitale bilder vi ønsker å sette sammen til a3 plakater. Hvilket program bør vi bruke til dette, og hvordan gjøres det? Jeg har Adobe Photeshop 9 tror jeg. Kan det brukes? lol... har du betalt tusenvis av kroner for en Adobe lisens, vet du vel hvilken versjon du har... *?* Og CS er vel det nyeste... og det er etter hva jeg har skjønt 8.0... Lenke til kommentar
uranus Skrevet 24. juni 2004 Del Skrevet 24. juni 2004 (endret) Jeg har Adobe Photeshop 9 Altså.. Photoshop 9 finnes ikke.. Så hva du nå har vet ikke jeg.. Det nyeste er Photoshop 8. Jeg bruker PS 7 og er fornøyd. Endret 24. juni 2004 av uranus Lenke til kommentar
lars35 Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 ? Panorama ? Det høres ut som om du leter etter en panorama-software. Prøv Panorama Factory gratis i 30 dager Jeg bruker dette samt noe som fulgte med et gammelt Casio digitalcam - "Spin" fra PictureWorks (Nå iPiX) Det selges ikke lenger men er sikkert mulig å få tak i et eller annet sted .. PhotoShop og andre grafiske applikasjoner er en dårlig løsning da det krever at du kjenner til alle mulige redigeringsmetoder.. vær obs på at Panorama Factory bruker CPU rimelig heftig. Jeg bruker en Intel 3.0GHz 800 FSB som ved normalt grafisk arbeid ligger på 39/41 grader - med Panorama Fact. spratt tempen opp til 54 grader !! (Utenfor fare men min maskin er i utgangspunktet litt utenom det vanlige) Siste Adobe PS heter CS (8.x) Lykke til. Lars Lenke til kommentar
lars35 Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Mer Panorama! PanoGuide.com finner du masse info Lars Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Adobe Photoshop CS (v. 8), har ferdig oppsett for panoramabilder. Åpne bildene du skal sette sammen. Deretter >File >Automate >Photomerge. Bildene settes sammen automatisk. Lenke til kommentar
lars35 Skrevet 25. juni 2004 Del Skrevet 25. juni 2004 Wow.... Da er det på tide å oppgradere Gleder meg til å se om det er like bra som alt annet i PS Lars.. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. juni 2004 Del Skrevet 26. juni 2004 Prøvde den funksjonen i CS akkurat nå... Grei nok... Men skal du ha et perfekt resultat, må du sørge for at bildene har lik eksponering, lys/kontrast før du smelter de sammen... For da kan du bruke Advanced "smeltefunksjon" (glemte hva det heter)... Man har ikke muligheten til å beholde hver av bildene som layers etter de er smeltet sammen advanced.. Og mister da mulighetene til å justere de manuelt hvis det skulle være forskjell på farger/lys/kontrast. Noen som vet om et bra 360graders program som lager exe-filer eller lignende, slik at man ikke trenger selve programmet for å kikke på resultatet på en annen PC? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå