Gå til innhold

Video compression valg

Anbefalte innlegg

Jeg har et Cinergy 600 kort som jeg ønsker å ta opp programmer med. Hvis jeg ikke bruker compression så blir filene 'ganske' store.

Så hvilken type compression bør jeg bruke og hvorfor ?

Kan jeg kombinere hvilken som helst audio compression med hvilken som helst video compression ?

Har en Phillips DVD737 og ønsker å kunne spille filmene på den etterpå.

Takk for alle tips :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Din Philips DV737 støtter MPEG4 (DivX)- og XviD-avspilling

MPEG4 – DivX 3.11 / 4 / 5 er støttede DivX, men XviD kan jeg ikke se noen informasjon om.

DivX eller XviD gir minst filer og best kvalitet du kan også bruke MPEG-1/2, men dette gir langt større filer med samme kvalitet som DivX og XivD.

Lyden for DivX og XviD er MPEG-3.

Quoting philips: Stilig DVD-spiller i full størrelse med mulighet for MPEG4-avspilling (Divx 3.11/4/5 & XviD) for å se filmer som er lastet ned fra Internett litt morrsom ordlegging. :-)

Direkte comprimering krever at du har nok CPU kraft ellers risikerer du ugjevn "stream" og "hopp" i lyd og bilde. Du må nesten prøve litt. Mulig det er noen som har erfaringer med direkte comprimering og CPU kraft/hardware anbefalinger.

Etter det jeg kan se av din hardware config skal du har kraft nok. Spørsmålet er om du kan gjøre andre ting på maskinen sammtidigt.

Endret av pkalle
Lenke til kommentar

Jeg synes det er alt for mye fikling med innstillingene for kompresjon i programvaren, og jeg har ikke fått mpeg2-kompresjonen til å virke der. Derfor bruker jeg bare den medfølgende Intervideo WinDVR til opptak. Det er enklere å ta opp mpeg1/mpeg2 med det programmet. Jeg har ikke prøvd mpeg4, for spilleren min takler ikke det formatet.

Jeg bruke MyDVD til å lage DVD eller VCD fra disse opptakene.

Lenke til kommentar

Ja, du kan selvsagt bruke ukomprimer lyd eller andre codecer om du ønsker det, men jeg ser ikke helt nødvendigheten av det. Om lyden er det viktigste, selvsagt gjør det du føler for.

Vi snakket også er om hvilken codec ha burde bruke for å kunne spiller innholdet direkte fra DVD spilleren.

Lenke til kommentar
Ja, du kan selvsagt bruke ukomprimer lyd eller andre codecer om du ønsker det, men jeg ser ikke helt nødvendigheten av det. Om lyden er det viktigste, selvsagt gjør det du føler for.

Vi snakket også er om hvilken codec ha burde bruke for å kunne spiller innholdet direkte fra DVD spilleren.

Ja, helt korrekt :)

Se på det som noe som advarer evt. nybegynnere som leser dette om å tro at XviD/DivX

og Mp3 er noe som hører sammen :) -- Normalt leser jeg alltid hele og fulle trådene, men

denne gangen var det noen sinte folk som sto bak meg og ville at jeg skulle "gå av dataen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...