Gå til innhold

Betinget Oppstart. 1 disk OK, 2 = problem

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lagde en topic her om dagen, som det kom inn veldig få svar på. Har fortsatt ikke fått maskinen min opp å gå (den stasjonære), så jeg spør igjen.

Jeg har to harddisker koblet til maskinen, en master (60gb, med WinXP) og en slave (med alt det andre).

Når jeg prøver å starte opp maskinen med begge diskene i, stopper hele maskinen opp under boot, og det er svart skjerm med en hvit understrek som står og blinker så lenge jeg gidder å ha maskinen på.

Her kommer det merkelige; maskinen starter opp uten problemer hvis jeg napper ut 200gb disken :dontgetit:

Jeg har sjekket disken i repair-moden på WinXP-cd'n, og jeg får tilgang til alle filene på den. Disken er rundt 6 mnd gammel, og har fungert utmerket. Tviler på at det er noe galt med den...

Har prøvd X antall formateringer av 60'gb disken, og reinstallasjon av to forskjellige XP-versjoner.

Er det noen som kan hjelpe meg med problemet mitt, før jeg dør av frustrasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror at det er sånn at Master er i enden av Ide kabelen og slave i midten, eller var det omvendt? Bare sjekk hvordan di står innstilt og så bytter du bare om di.

Hvis pcen stopper i selve POST selv etter dette så bør du skifte ide kabel og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Oi :blush:

Tidenes flaueste bommert. Har rota litt rundt i BIOS, og fant ut at jeg hadde byttet om diskene i boot rekkefølgen :blush:

Det har vel nesten gått en uke, og jeg har vært inne i BIOS og sjekket utallige ganger, uten å oppdage det :blush:

Problem løst, selv om 80gb av filene mine ser ut til å være borte.. jaja... må bare begynne på nytt da ser det ut som :hrm:

Lenke til kommentar

Så alt fungerte helt greit før? Og begge diskene fungerer fint vær for seg?

Uansett så test med en annen ide kabel, hvis du i det siste har bevegd på diskene eller rotet rundt om kring i kabinettet ditt kan dette være en grunn.

Forsåvidt så kan det selvsagt være et bios relatert problem, så du kan jo enten prøve å oppdatere denne, eller resette med jumper.

Edit : He he he, der ser du, kan lønne seg og sjekke hva man har gjort inne i bios ;)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Så alt fungerte helt greit før? Og begge diskene fungerer fint vær for seg?

Uansett så test med en annen ide kabel, hvis du i det siste har bevegd på diskene eller rotet rundt om kring i kabinettet ditt kan dette være en grunn.

Forsåvidt så kan det selvsagt være et bios relatert problem, så du kan jo enten prøve å oppdatere denne, eller resette med jumper.

Edit : He he he, der ser du, kan lønne seg og sjekke hva man har gjort inne i bios ;)

Ja, det skal jeg love deg. Systemet funket ikke helt optimalt nå, så jeg må re-installere OS igjen... menmen... får håpe at alt av filer kommer tilbake, for det var mye nyttig innpå der ja.

Ha en fortsatt god kveld forresten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...