Gå til innhold

Server til barneskole

Anbefalte innlegg

(Dette er en del av en eksamensoppgave, ikke et reelt tilfelle.)

Jeg skal sette opp en server for en barneskole. Den skal kjøre Windows Server 2003, med Active Directory og Terminal Server. Antall brukere blir maks 300, men det kommer ikke til å være mer enn 50-70 PCer tilkoblet. De fleste blir nok tynne klienter.

Jeg går ut fra at lagringsbehovet ikke er enormt. Lærere og administrasjon vil nok ha behov for å lagre brev, timeplaner, kanskje noen bilder og slikt, men elevene trenger nok heller lite diskplass.

Kan noen hjelpe meg med å sette opp minimumskrav for en slik server? Tenker å finne en ferdig maskin fra Dell eller liknende ut fra disse for å ha en pris å presentere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, 50-70 tynnklienter er en del å dra rundt.

Jeg ville gått for minimums et 2-veis system, enten med Intel XEON eller AMD Opteron. Mest sannsynlig vil du ha fire CPUer. Tror jeg ville valgt 4 x AMD Opteron 848/846.

Tenk ca. 128MB RAM per tynnklient, da lander du på et RAM behov på ca. 6GB, kanskje du bør ha 8GB.

Disk ville jeg valgt 2 x 74GB SCSI 15k rpm, speilet system disker og 4 x 144GB 10k rpm disker i raid5 som "hjemmeområde". Kanskje det holder med 3 disker til hjemmeområde. ALDRI undervurder lagringsbehov. HardwareRIAD såklart!

Har du tenkt på backupløsning?

Pris på et slikt beist blir rundt 200k. Sjekk dell.no, quad.no, ibm.no o.l. Ta kontakt per telefon, forklar ditt behov og hør hva de skisserer av løsning.

Edit: leste det var en eksamensoppgave nå :) Jaja, artig, men det blir fort dyrt.

Endret av hce
Lenke til kommentar

Takk for svaret, men det virker som en svært dyr løsning. Kanskje jeg bør vurdere å ikke ha så mange tynnklienter...

Hvordan vil et system med flere prosessorer fungere? Vil hver prosessor ta seg av et antall brukere, slik at applikasjoner ikke må være skrevet for flere prosessorer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...