pgdx Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Eksamensoppgave om norsk utenrikspolitikk fra 1905 til 1994 Jeg skal ha muntligeksamen i nyere historie, og skal ha et foredrag. Oppgaven lyder som følger: Norges forhold til verden 1905 - 1994. Veiledning: Norge fikk sin egen utenrikspolitikk i 1905. Fra da av har det vært diskutert hvor aktivt Norge skal delta i det internasjonale samfunn. Jeg skal avgrense oppgaven til et emne innenfor dette, og lage en problemstilling som helst skal være fantasifull og original. Har noen lyst til å komme med noen forslag? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 EU/EØS. Ja, det var noe slikt jeg tenkte på, men det er litt mye, så om noen kunne kommet med litt mer spesifikke tips, hadde jeg blitt glad. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Problemstillingen om hvorvidt Norge har noe i EU å gjøre, og hvorvidt EØS tjener oss godt, eller er maktfrarøvelse. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 I etterkrigstid er både EU- og NATO-spørsmålet interessant å dekke. Videre er FN-opprettelsen viktig, med norsk utenriksminister som første generalsekretær. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Noen punkter jeg ville ha tatt med: *nøytralitetspolitikken *"imperalismetanken" (anneksjon av grønland osv) *andre verdenskrig (hvordan de samarbeidet med de vestallierte) *Marshallhjelpen (hvordan Norge forholdte seg til denne og andre land etter krigen) *Nato *EF/EU *Norge etter kommunismens fall så hvorfor ikke ta et punkt som få har fått med seg? Norges "stormannsgalskap" og deres trang til å hevde seg i Europa med å annektere f.eks deler av grønland og andre områder... Endret 11. juni 2004 av Luftbor Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Og for de som lurer, så er jeg arbeidsledig, men kjæresten min har lånt kontoen... Skal hilse Luftbor, HalTan og FreeBSD og si at det var gode forslag. Lenke til kommentar
roflcopter Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Ønsk meg velkommen på forumet. Takk for hjelpen med oppgaven.. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Neimenn, har Pål fått seg tjej? (Og for å være politisk korrekt: Gutt? Dyr? Crossover?). Velkommen til HW.no, og lykke til med eksamen. Endret 11. juni 2004 av HalTan Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 OL på Lillehammer Ja, faktisk. OL på Lillehammer blusset opp i den markante norske nasjonalismen. Det har fått en del følger. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Neimenn, har Pål fått seg tjej? (Og for å være politisk korrekt: Gutt? Dyr? Crossover?). Aheh, vil ikke kalle henne en jente akkurat... Tror ihvertfall hun endte opp med å velge Norge i etterkrigstiden med vekt på FN og Nato. Lenke til kommentar
roflcopter Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Å, du din frekke..! "ikke jente akkurat" du òg! bare pass deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå