ulin Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Har fått tilbud på jobb om bærbar PC, en Amilio Pro V1000 til kroner 10800. Den har: Celeron M 2,5 Ghz 512 MB minne (256x2 og det står ikke noe om hvor kjapt minnet er) 40 GB HDD DVD/CD-RW combo I tillegg skal de ha kr 695 for Win XP pro kr 1515 for MS Office 2003 kr 465 for Bæreveske kr 510 for Logitech Optical Notepad mouse Tilsammen blir dette 13985 Er maskinen verd prisen? og hvis ikke blir jeg glad for noen tips Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Hvis du skal bruke pcen til annet enn teksbehandling, bør du for all del styre unna Celeron. Lenke til kommentar
ulin Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Hvis du skal bruke pcen til annet enn teksbehandling, bør du for all del styre unna Celeron. Kommer nok ikke til å bruke den til veldig krevende oppgaver som heftige 3D spill og slikt...skal være skolepc..... Lenke til kommentar
phax Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 syns det var litt dyrt jeg, får jo en centrion til samme prisen.. sto det noe om hastighet på hd? burde være minimum 5400rpm, 4200 er treegt, skikkelig flaskehals. og skjermen, oppløsninga på den da? mange billige maskiner leveres bare med 1024x768. Lenke til kommentar
ulin Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) sto det noe om hastighet på hd? burde være minimum 5400rpm, 4200 er treegt, skikkelig flaskehals. Mange billige maskiner leveres bare med 1024x768. Har ikke sjekket med it ansvarlig ennå.....fikk disse opplysningene i posten så jeg vet ikke mer enn det som sto i det første innlegget... Endret 11. juni 2004 av ulin Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Ville styrt unna denne uansett. Celeron egner seg ikke for tyngre oppgaver og trenger du bare en skrivemaskin kan du jo kjøpe en brukt laptop for 2000 kr. Men vil du uansett ha en ny billig bærbar ville jeg heller gått for noe sånt: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31921 Endret 11. juni 2004 av Carnifex Lenke til kommentar
brainware Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Den er definitivt ikke verd prisen. Den har vært solgt til under 10000 for en P4 - utgave, og selges som Centrino PC m/XPPfor bare 11995. Det er en en mye lettere PC også. Amilo Pro V2000 Jeg ville ikke uten videre anbefale denne heller. Det finnes også en C1110 Lifebook som er mer en proffserie enn Amilo. Jeg ville heller ikke uten videre anbefale den. Ta en titt på ECS Elitegroup Green Her får du adskillig mer for pengene. Disse kan jeg anbefale av to grunner: 1. Multicom får bare lovord. 2. Byggekvalitet/støy/vekt er blitt bra på ECS Green. Gå for Centrino pga batterilevetid/vekt/støyforhold. 855GM chipsett (855GME er forbedret på bl.a. 3D ytelse) har Intel Grafikk brikke innebygget. Det reduserer strømforbruket ytterligere, og med ditt bruk kan du sikkert klare deg med XGA skjerm, ytterligere en faktor for mindre strømforbruk. Håper dette er til hjelp, jeg forstår at det er mange meninger ute og går, det finnes mange som bare går for SXGA+ skjerm uansett. Jeg vil også anbefale deg å gå gjennom Webshopguiden hos www.hardware.no fordi en da kan skaffe seg en oversikt over markedet og se hva de forskjellige nettbutikker kan tilby. Lenke til kommentar
ulin Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Ta en titt på ECS Elitegroup Green Her får du adskillig mer for pengene. Disse kan jeg anbefale av to grunner: 1. Multicom får bare lovord. 2. Byggekvalitet/støy/vekt er blitt bra på ECS Green. Er det noen av Elitegroup maskinene du vil anbefale.....som gir mye for pengene? Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 (endret) Er det noen av Elitegroup maskinene du vil anbefale.....som gir mye for pengene? Hva med denne: http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...relagerantall=1 Eller denne: http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...lagerantall=5pl Endret 12. juni 2004 av Carnifex Lenke til kommentar
ulin Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...relagerantall=1 Eller denne: http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...lagerantall=5pl Liker begge to.....men det er vel kanskje mest fornuftig å gå for Centrino modellen....ellers liker jeg godt at begge har ordentlige grafikkort og trådløs nettverkskort Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Jo det er ikke dumt med centrino. Øker vel batteri levetiden endel og. Ellers vil begge disse løpe i ring rundt den celeron saken mens de peker nese.. De er enkelt og greit mye raskere. Lenke til kommentar
ulin Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Takk for hjelpen alle sammen! Har fått mye igjen for denne tråden Lenke til kommentar
brainware Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 (endret) Jeg er egentlig litt for Centrino med integrert grafikk hvis man ikke skal spille. Det innebærer også at man kan ha XGA skjerm (1024x768), istedet for SXGA+(1400x1050) for å spare penger (og strøm). Vekta går da ned fordi batteriet blir mindre. Brikkesettene 855GM og 855GME har alt innebygget. Denne maskinen kan leveres fra Taiwan med 855GME som er en forbedret og utvidet utgave. Tror "Dothan" (ny "Intel Mobile Pentium" i Centrino) kjører best på denne bl. annet. 855GME er bedre til 3D enn 855GM og vil derfor anbefale den til all bruk nå untatt med eksternt grafikk-løsning selvfølgelig. Da benyttes isåfall 855PM. Problemet er at Multicom ikke oppgir hvilket chipsett som benyttes i XGA utgavene, så da må det avklares evt. bestilles fra Taiwan og det tar tid. Over tid vil alle disse antagelig også gå over til "Dothan" prosessoren, som faktisk er kompatibel med alle "gamle" Centrino på 400Mhz FSB opp til 2.0Ghz. Alt dreier seg altså ikke bare om penger, men også om det sentrale spørsmålet bærbarhet. Men for all del alle Centrino er svært bærbare, men en forskjell fra 2,5kg til 2,9kg er også nokså merkbart. Kan en da få ned skjermen fra 15 til 14 tommer er det også en faktor. Utfra bærbarhet er kanskje 14 tommer XGA skjerm nokså bra faktisk. En annen ting når du innledningsvis spurte konkret om en Celeron basert bærbar til langt over 3 kg var også det prismessige, og har derfor holdt meg til den prisklassen du spurte i. Det er klart at Multicom's priser er helt uten operativsystem. Her er derfor mitt valg som utgangspunkt da: G553 Elitegroup Taiwan kan altså levere denne med 14,1" XGA skjerm og 855GME chipsett. Det er viktig å få en løsning med Intel WLAN ! Taiwan kan nå levere 2002b/g, og tror allerede Multicom har det på lager. Endret 12. juni 2004 av brainware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå