Gå til innhold

BIOS oppdatering og clean reformatering

StianGH

Anbefalte innlegg

Nå har jeg leita litt rundt omkring, brukt oppdaterings programmer og har endelig klart å få tak i ny BIOS. Jeg opplever at PCen min virker som en PIII 500Mhz... Det er kjipt!

Specs:

Prosessor: Intel Pentinum 4 3.06Ghz

Hovedkort: ASUS P4S533-MX

Skjermkort: NVIDIA GeForce FX 5600

Socket: PGA 478

BIOS: ASUS P4S533-MX AVPI BIOS Revision 1004, driver fra 01/24/2003.

RAM: 512Mb, vet ikke resten.

Harddisk: 120GB Maxtor, 40GB Maxtor

Det eneste jeg finner fælt her er rammen og skjermkortet. Men PCen brude jo kunne funke bra i spill som BF: Vietnam. Detaljer er på det laveste og oppløsningen på 1024x768 (skjermen er fra 1997 og klarer ikke mer :D ).

Jeg klarer å spille spill utenom BF: Vietnam, men når det kommer til andre ting. Ja så enkelt som å instalere trådløs netverk... Får å si det sånn: Blåskjerm er vanlig hos meg... Ja, ja. Jeg vet at da er det mest sannsynlig noe galt med driverene, så jeg har altså fått tak i driver til HKet.

Når jeg starter opp PCen får jeg en slags feil-melding som tyder på at BIOSen ikke støtter mer en 2.8Ghz (vilt gjettet...). Så jeg klarte å skaffe meg Revision 1006 (har nå Revision 1004), men har ikke funnet noe info om HKets begrensinger.

Så jeg vil flashe. Jeg har fjerna Floppyen og orker ikke sette den inn. Så jeg instalerte ASUS Update. Jeg starta programmet og får mange valg. Jeg velger å oppdatere BIOS fra fil. Grunnen er den at programmet ikke finner noen nye drivere, men det gjorde jeg. Så jeg velger filen, der navnet er '1006mx.awd', og starter flashingen. Det går bra helt til jeg kommer der programmet skal "Verify ROM". Der får jeg feil-melidingen: Fail to verify EEPROM with new BIOS image.

Jeg prøver med 1005 driveren og, men det går like ens... Det er jo mulig at det ikke er HKets feil, men min konklusjon er at HKet, eller BIOSen, ikke støtter min prosessor, derfor går ikke ting som det skal. Er det slik at PCen ikke starter opp i det hele tatt om prosessoren er for stor?

Jeg er skuffet over min PC som egentlig skulle være godt overkommelig. Jeg tenker på å reformatere, det skal jeg sanrt gjøre uansett, men hva er vitsen om komponentene ikke støtter hverandre?

Hvis den som svarer kunne hjulpet meg med noe annet, ville jeg vært veldig takknemlig: Hjelpe meg finne de nyeste driverene til mine komponenter. Du vet, internett lenker og slikt. Men iallefall, det jeg trenger hjelp til, egentlig, er å flashe BIOSen...

Lang tekst... Takk for at du leste og mens jeg er i gang, alle svar tas imot med stor glede og takk!

(Jeg opplever at PCen min virker som en PIII 500Mhz... Det er kjipt!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke peiling på kortet, men det støtter 3GHz+

Siden det er et combo-kort ( sdr-/ddr-ram ) med implementert vga, så vil jeg tro at Bios må settes riktig manuelt for ikke å kjøre i "safe-mode". Kanskje en jumperinnstilling?

Mulig innstillinger har sammenheng med avbrutt Bios oppdatering - sjekk at antivirus er disablet i Bios evt. annet der som forhindrer "bios restore" er disablet.

Hvilken ramtype bruker du ( ddr/sdr ) og klarer skjermen din 85Hz (vertikal oppdatering ) på 1024x768 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...