Simkin Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Jeg går nok For X800pro.. 3300kr er ikke så ille.. X800XT koster vel rundt 4500-5000kr, og 6800ultra koster rundt 6000kr tror jeg d var..sparer en del penger å jeg tror ikke man ser/merker så alt for mye forskjell.. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Jeg går nok For X800pro.. 3300kr er ikke så ille.. X800XT koster vel rundt 4500-5000kr, og 6800ultra koster rundt 6000kr tror jeg d var..sparer en del penger å jeg tror ikke man ser/merker så alt for mye forskjell.. Det er 6800 GT som konkurrerer mot x800 pro. De er ikke så ulikt priset. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Var det ikke i April da nVidia lanserte Geforce 6800 på papiret? De har jo testet ut skjermkortet lenge før det og holdt på å lage drivere til korta. Nå er vi i midten av Juni og jeg vil tro at den offesielle ForceWare driveren nVidia kommer med denne sommeren har iallefall 90% av ytelsen de kan klare å tweake ut av Geforce 6800. Driverene etter det blir bare å luke ut bugs, som kan gi små ytelses fordeler. Når det gjelder ATI så er jo X800 serien basert på R300 kjerna + noen nye ting etter det jeg har lest. Så for dem vil ytelses toppen komme i Catalyst 4.6 eller 4.7. Etter det blir det også her bare bug fixer. Noen som vil reflektere over mine tanker og spekulasjoner her? Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Jeg går nok For X800pro.. 3300kr er ikke så ille.. X800XT koster vel rundt 4500-5000kr, og 6800ultra koster rundt 6000kr tror jeg d var..sparer en del penger å jeg tror ikke man ser/merker så alt for mye forskjell.. 6800U kortene koster rundt 5000,-... De er litt dyrere enn X800XT, 6800U-EE koster <6000,- (5900,- på komplet) de og. Man må kjøpe coolfx for å komme over 6000,-. Men med coolfx drar man seg over 7000,- og. På komplett er 6800U ca. 100,- dyrere enn x800 XT PE for de produsentene som produserer begge kortene. Endret 13. juni 2004 av Vo0do0 Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Jeg antar nvidia har litt problemer med driverne sine for tida. Mens ati sin kort er bare en oppgradert arkitektur, derfor kan de nok bare bruke den driveren de har nå og fikse litt på den. Kan jo si sånt: Ati nå og nvidia senere... Ikke vær så sikker på det. Det skal være mye å hente fra R420 og det er allerede en ytelseøkning i de siste driverene. R420 er ikke bare en R300 med flere pipelines og høyere klokkehastighet. R420 er bare en oppgradering, flere pipelines, høyere klokkehastighet, bedre ram, et doblet antall shadere osv. Men bunn i grunn, bare en oppgradering, dog en kraftig oppgradering. NV40 er en helt ny arkitektur som vil vinne frem etterhvert, bare den får bedre drivere. I tester som jeg har sett, så har ett vanlig 6800 (ikke ultra eller GT) tatt x800pro i de fleste testene. Det er ingen tvil om at nVidia har mere å hente på driver siden enn ATi, grunnet at en helt ny arkitektur vil ha problemer med beta drivere, mens en opgradert arkitektur vil greie seg ganske bra med beta drivere. Edit: skjønner godt om folk vil krangle med mitt utsagn. Make my day Endret 13. juni 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Mamma Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Nvidia 6800! Hvorfor? Skal spille Everquest 2. Og Nvidia og SOE samarbeider, så er sikkert optimaliseringer i spillet som skifter skålen i Nvidia sin favør. Bruker også dualview ganske mye (ser film på TV). Nvidia er best der. Fremtiden har GPUen til nvidia mer aktuell. mine 2 øre. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Tror de fleste er enige med deg der BrAtTeRn uten dette : I tester som jeg har sett, så har ett vanlig 6800 (ikke ultra eller GT) tatt x800pro i de fleste testene. Lenke til kommentar
Merlin Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 I tester som jeg har sett, så har ett vanlig 6800 (ikke ultra eller GT) tatt x800pro i de fleste testene. Bullshit Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 I tester som jeg har sett, så har ett vanlig 6800 (ikke ultra eller GT) tatt x800pro i de fleste testene. Bullshit Det er kanskje litt drøyt ja. Men det yter imponerende i forhold til x800 pro. Det ser ikke ut til å være allverdens forskjell mellom dem. Lenke til kommentar
TDK Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 I tester som jeg har sett, så har ett vanlig 6800 (ikke ultra eller GT) tatt x800pro i de fleste testene. Kan du linke til den testen? I den testen jeg har lest var det motsatt. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) R420 er bare en oppgradering, flere pipelines, høyere klokkehastighet, bedre ram, et doblet antall shadere osv. Men bunn i grunn, bare en oppgradering, dog en kraftig oppgradering. + 3Dc, ny minne kontroller, PS2.0b som gir mulighet til nesten 10x lengre shadere per pass og opptil 48:1 Z-buffer komprimering (fra 24:1 på R3xx). Samt det skal også være andre forbedringer i pipelinene. En ganske stor oppgradering ja som gir ny rom for driver optimalisering. Jeg tror heller ikke ATi har prioritert shader ytelsen med tanke hvor få DX9 spill det er ute og med tanke på konkuransen dem har hatt (eller rettere sagt ikke har hatt). As for the X800 series, it's getting a lot of its upcoming performance benefits from our work in optimizing the memory controller. We've got a huge amount of flexibility in how it can be programmed and used, and we've just scratched the surface (the state space is huge, and it will take some time to come up with optimal cases). People can expect significant (>>10%) performance increases, esp for AA. NV40 er en helt ny arkitektur som vil vinne frem etterhvert, bare den får bedre drivere. I tester som jeg har sett, så har ett vanlig 6800 (ikke ultra eller GT) tatt x800pro i de fleste testene. X800Pro ligger ganske jevnt med GF6800GT og er tillogmed på nivå med GF6800Ultra i enkelte tester. De testene du har sett er nok ganske selektive for å sette nVidia i best mulig lys. Det er ingen tvil om at nVidia har mere å hente på driver siden enn ATi, grunnet at en helt ny arkitektur vil ha problemer med beta drivere, mens en opgradert arkitektur vil greie seg ganske bra med beta drivere. ATi har et bedre utgangspunkt ja, men det er ikke gitt at nVidia vil dra ifra så fort dem får ut nye drivere. Den visa begynner å bli ganske gammel. Endret 13. juni 2004 av MistaPi Lenke til kommentar
TDK Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Du har virkelig mye godt på lager MistaPi! Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 X800Pro ligger ganske jevnt med GF6800GT og er tillogmed på nivå med GF6800Ultra i enkelte tester. De testene du har sett er nok ganske selektive for å sette nVidia i best mulig lys. Jeg er helt enig i det meste du sier, men har inntrykk av at GT kortet jevnt over er ett bedre kort enn pro. Jeg har også inntrykk av at xt pe kortet er ett bedre kjøp enn ultra foreløpig. Syns det vil være vanskelig å ta noen endelig avgjørelse nå. Likevel føler jeg meg rimelig sikker på at man kan kjøpe på xt pe og ultra og ha mye spilleglede med begge. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 13. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2004 Som jeg nevnte på tidligere her, så hadde valget vært lettere hvis Half Life 2 og Doom3 hadde vært lansert og tilgjengelig. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Som jeg nevnte på tidligere her, så hadde valget vært lettere hvis Half Life 2 og Doom3 hadde vært lansert og tilgjengelig. Vel.. i følge tester har vel nvidia mindre problemer med hl2 enn ati har med doom 3 foreløpig. Men dette kan vel forandre seg. Får inntrykk av at ati kortene sliter litt med open gl, men det er mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
Merlin Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Som jeg nevnte på tidligere her, så hadde valget vært lettere hvis Half Life 2 og Doom3 hadde vært lansert og tilgjengelig. Valget blir lettere når de spillene blir lansert ja, men i grunn også litt vanskelig. Det positive er at disse to spillene krever ganske mye av VPU. Det vanskelige er at Doom III skal visstnok være bedre med GF6800 enn X800, men ATI jobber med å omskrive OpenGL pathen for bedre ytelse. Jeg tror at GF kortene vinner klart her, og med Half Life 2 vinner X800 kortene. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 velger ingen av delene. blir nokk 6800GT her ja.. men ikke før til høsten tidligst Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Slik saken ser ut nå, så går jeg nok for ATI X800XT PE kortet. Grunnen er at den krever mindre strøm enn nVidia sin toppmodell og er single slot. Jeg venter med å kjøpe en stund til. Hvis Doom3 blir lansert før jeg bestiller, og hvis ATI har FOR dårlig ytelse her, så kan det hende at jeg ombestemmer meg. Får se hva som skjer i løpet av sommeren... Lenke til kommentar
SpaKonG Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Som jeg nevnte på tidligere her, så hadde valget vært lettere hvis Half Life 2 og Doom3 hadde vært lansert og tilgjengelig. Vel.. i følge tester har vel nvidia mindre problemer med hl2 enn ati har med doom 3 foreløpig. Men dette kan vel forandre seg. Får inntrykk av at ati kortene sliter litt med open gl, men det er mulig jeg tar feil. ATi har alltid vert svake på openGL, men i direct3d derimot, der er nVidia litt svakere.. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Jeg vil tro at Geforce 6800 trekker det lengste strået i "øvre middel-klasse", og går hermed etter dette, da dette visstbok scorer ca 9300 helt stock i 03. Nå er det ikke det at 3D Mark er livet for meg, men føler det er riktig å ikke ta en side før "lokale" tester (f.eks fra Hardware.no) er unnagjort, først da vil jeg trekke en skikkelig konklusjon, men nå: "vanlig" GeForce 6800 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå