SpaKonG Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Jeg skal ha ATi pga: *bedre i drect3d, som de fleste spill kjører på.. *bedre bildekvalitet, AA og høye oppløysninger.. *tar mindre strøm! *tar mindre plass! (lengde bresse, og kansje høyde visst gf tar opp en oci-plass) *Er billigere! *bedre ytelse med AA og høye oppløsninger.. Endret 11. juni 2004 av SpaKonG Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Foreløpig er ruta satt til ATI, p.g.a en del av grunnene nevnt over. Mangel på SM3.0 er ikke noe jeg tror blir no problem. Blir ikke før i høst , etter at korta har vært ute en stund, og prisene kanskje har falt litt. Satser på et X800XT. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Er ikke mange som skal ha ue, eller xt pe pga at de er sykt dyre og overprisa. Litt på samme måten som 9800xt, var bare marginalt bedre enn 9800pro, og kostet sinnsykt mye mer. Har kjøpt state of the art før, og blir aldri å gjøre det igjen. Ting går så fort i dataverdenen at det man betaler 5-6000 for en dag er mange 10 talls prosent billigere få mnder etterpå. I tillegg er driverne blitt bedre da. Vil ikke si at kortet varer lenger heller enn modellen under, fordi ytelsen som oftest ikke overstiger 10%. Tror Ytelsesforholdet er litt større mellom X800 Pro og X800XTPE enn mellom 9800 Pro og 9800 XT. Begge 9800 kortene hadde jo like mange pipelines(hvis jeg ikke tar helt feil) Og man kunne jo forsåvidt gjøre et 9800 Pro om til et XT kort(minus overdrive og tempmåler) uten å modde... X800XTPE har jo 16 pipelines sammenlignet med Pro's 12. Selvfølgelig kan man jo prøve å modde et pro kort... Men ikke alle er vellykket. tror det bare er SApphire kort man har klart å modde til nå... Men pointet er at grunnet ulikt antall pipelines, så tror jeg at ytelsesforholdet vil være litt større enn på 9800 kortene. Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 hva vil du vite da ? du har sikker lest mange tester av kortet selv,kan vi avgjøre ditt valg av kort.neppe,spør du meg.. les alle tester du kommer over,ta et valg og kjøp Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Traxco: Vel talt! Men det beste ville jo vært å teste begge kortene selv... Noe som sikkert ikke de fleste får sjansen til... Endret 11. juni 2004 av Raijin Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Jeg har bestilt to kort fra Komplett, det som sendes først blir mitt valg Jeg lar skjebnen bestemme... Lenke til kommentar
Cs-mannen Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 X800XT PE p.g.a tester som viser at det er bedre en 6800 U i høye oppløsninger Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Av alle disse kortene jeg har hatt (har mange av dem ennå) er ATI de mest USTABILE, mens geforce kortene generelt sett er mer STABILE. Om dette er HW eller driver probs vet jeg ikke. Men jeg vet at jeg er lei av infinite loop feil med ATI kortene mine. Brukerfeil sikkert. Ikke en gang har mitt 9800Pro klikket. Selv jeg som er enormt kresen på stabilitet er storfornøyd! Den mest vanlige brukerfeilen tror jeg er uerfarne brukere som putter grafikkort inn i maskinen sin for egenhånd. Har du gjort dette med dine kort? Har du passet på at du har god nok kjøling i kabinettet? Når man kjøper f.eks. Dell pc med 9800Pro kort er det alltid tilstrekkelig system-kjøling, men er man uerfaren og installerer kortet selv så kan det bli problemer blant annet med temperatur. Lenke til kommentar
tiefling Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Blir sannsynligvis 6800UE. Kanskje Største grunnene er bedre Linux støtte, og bedre OpenGL støtte (men akkurat det blir kanskje mindre viktig fordi en større og større andel av nye spill er Direct3D. Synd.) NVIDIA kortene fungerer gjerne også litt bedre i de spillenen jeg spiller. Ved forrige oppgradering var NWN viktig, og da ble det NVIDIA kort. Hadde ikke så gode erfaringer med kombinasjonen ATI (hadde et Radeon 8500 før) og NWN... I driver avdelinga var det som natt og dag mellom de to korta.. med ATI kortet måtte jeg hele tida følge med om det var kommet nyere drivere fordi det alltid var et eller annet spill som hadde problemer. Med NVIDIA kortet glemte jeg etter hvert alt som het drivere fordi alt bare funket som det skulle (eller, det var iallefall ingen feil jeg la merke til). Var nok mye pga. utviklere som ikke brydde seg om å teste på ATI, og det var riktignok i den tida da Catalyst var no helt nytt Føler meg rimelig sikker på at ATI's drivere har forbedra seg. ..err.. nok historie Kan uansett forandre seg før jeg oppgradere skjermkort, siden jeg venter til PCI Express blir mer vanlig på hovedkort. AGP støtte i tillegg til PCI Express kan bli joker'n. Da blir det jo straks interessant, (forhåpentligvis) med mulighet til å f.eks. bruke mitt "gamle" GeForceFX kort til eldre "NVIDIA" spill og Linux, og X800 til alt annet Lenke til kommentar
Shell Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Denne linken med tabell over hvilke hvilke kort som er raskest i forskjellige spill kan kanskje hjelpe deg: link Hvis du har så mye penger å rutte med som det høres ut som, så kanskje gå for det kortet som er raskest, kjøp kort igjen om et år (sånn ca.) når en del spill bruker ps 3.0, vs 3.0. Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Tror jeg skal prøve meg på et geforce kort denne gangen... ....Jeg og faktisk. Har avbestilt x800 pro kortet, og venter nå på 6800 i en eller annen variant V Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Betroz: hva slags spill spiller du? kanskje litt overkill med skjermkort til 5000,- om du bare sitter og sturer med CS Jeg har aldri hatt CS på min PC engang! For å nevne noen : - Farcry (ferdig med det, men skal spille det en gang til med nytt kort) - Half Life 2 - Doom3 - STALKER +++ Av listen over ser dere hvilken type spill jeg spiller. De spilla der krever en kraftig PC hvis man skal ha bra flyt og med optimal visuell kvalitet med 4X AA og 16AF. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Takk for alle innspill her! Det at 6800 Ultra krever to molex kontakter for å levere stabil nok strøm (enda viktigere for Ultra Extreme tenker jeg) er en VELDIG god grunn til å ikke å velge nVidia helt klart! Jeg har en Antec 480W, så sånn sett holder den. Men to kontakter til bare skjermkortet...blæhhh. Dumt at ATI har svak OpenGL ytelse i forhold til nVidia. Jeg gjør som en sa her, leser fler tester, venter litt å ser om nye drivere kommer de neste dagene/ukene, og tar så ett valg. Men valget er forsatt vanskelig... Jeg vet at det er dumt å bruke så mye penger på skjermkort. Enig i det også! Men for det første så tjener jeg mine egne penger, og har råd akkurat nå. For det andre så planlegger jeg å hoppe over R480 og NV45/48 og gå opp til R500 eller NV50 når de kommer. Så da velger jeg så klart det raskeste nå, selv om prisen er høy. Neste oppgradering for meg blir nemlig hovedkort og CPU. Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Ja jeg vet det er noen tråder allerede om dette. Ja jeg vet noen er fan av ATI og noen fan av nVidia. Jeg er ikke fan av noen. Så la oss ikke gjøre denne tråden lik de andre da... Sammenlikner man forrige generasjon, altså Radeon 9800XT vs GeforceFX 5950 Ultra, så var valget lettere siden ATI hadde en klarere seier i ytelse og kvalitet. Men denne gangen er valget verre siden nVidia støtter Pixel Shader 3.0, og ATI gjør det ikke. Fortsatt så finnes det ikke drivere som er ordenlig optimalisert for hverken ATI eller nVidia sine nye modeller. Men jeg som mange andre her orker ikke vente 2-3 måneder før driverene skal bli modne. Vi ønsker oss nytt skjermkort nå! Ikkesant dere? Valget mitt står mellom ATI X800XT PE eller nVidia Geforce 6800 Ultra Extreme. Av de testene jeg har lest, så virker det som X800XT PE leder i DirectX 9 over nVidia, mens sistnevnte leder i OpenGL. Men vil dette kunne forandre seg drastisk med nye drivere? Hva velger dere? Vær så snill og ikke gjør dette til en krig mellom ATI og nVidia, kom med saklige grunner. jeg har ville valgt X800XT PE uten å Nøle! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Dette er min post nummer 1000! Yeah! *Magnus* hvorfor overrasket ikke det meg? Avatar bildet ditt er en ATI logo... Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Dette er min post nummer 1000! Yeah! *Magnus* hvorfor overrasket ikke det meg? Avatar bildet ditt er en ATI logo... True true.. Lenke til kommentar
floffan Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Mest for pengene er det nok x800xt pe. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Jeg antar nvidia har litt problemer med driverne sine for tida. Mens ati sin kort er bare en oppgradert arkitektur, derfor kan de nok bare bruke den driveren de har nå og fikse litt på den. Kan jo si sånt: Ati nå og nvidia senere... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 Valget hadde også vært lettere hvis alle korta hadde vært tilgjengelige i norske butikker NÅ! Men korta kommer ikke før i Juli... Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Jeg antar nvidia har litt problemer med driverne sine for tida. Mens ati sin kort er bare en oppgradert arkitektur, derfor kan de nok bare bruke den driveren de har nå og fikse litt på den. Kan jo si sånt: Ati nå og nvidia senere... Ikke vær så sikker på det. Det skal være mye å hente fra R420 og det er allerede en ytelseøkning i de siste driverene. R420 er ikke bare en R300 med flere pipelines og høyere klokkehastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå