Gå til innhold

Hva velger dere: X800XT PE eller 6800Ultra Extreme

Betroz

Anbefalte innlegg

Ja jeg vet det er noen tråder allerede om dette. Ja jeg vet noen er fan av ATI og noen fan av nVidia. Jeg er ikke fan av noen. Så la oss ikke gjøre denne tråden lik de andre da...

Sammenlikner man forrige generasjon, altså Radeon 9800XT vs GeforceFX 5950 Ultra, så var valget lettere siden ATI hadde en klarere seier i ytelse og kvalitet. Men denne gangen er valget verre siden nVidia støtter Pixel Shader 3.0, og ATI gjør det ikke. Fortsatt så finnes det ikke drivere som er ordenlig optimalisert for hverken ATI eller nVidia sine nye modeller. Men jeg som mange andre her orker ikke vente 2-3 måneder før driverene skal bli modne. Vi ønsker oss nytt skjermkort nå! Ikkesant dere?

Valget mitt står mellom ATI X800XT PE eller nVidia Geforce 6800 Ultra Extreme. Av de testene jeg har lest, så virker det som X800XT PE leder i DirectX 9 over nVidia, mens sistnevnte leder i OpenGL. Men vil dette kunne forandre seg drastisk med nye drivere?

Hva velger dere?

Vær så snill og ikke gjør dette til en krig mellom ATI og nVidia, kom med saklige grunner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelse er selvfølgelig ikke alt heller. Visuell kvalitet betyr like mye. Jeg så noen screenshots av Farcry der de viste forskjellen mellom ATI og nVidia i kvalitet ved å vise hvordan flisene på ett gulv viste at ATI var bedre. Kan nVidia rette om dette med drivere?

Når man skal bruke 5000,- kr på skjermkort lønner det seg jo å kjøpe det som kommer best ut sånn jevnt over. Noen som kan hjelpe meg med valget, og komme med noen innspill av interesse?

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil, så var X800 bedre enn GF6800 med AA og AF slått på. Mens GF6800 var best når man ikke hadde aktivert AA og AF. Tror også det var noe slikt om at ATI var best i de høyere oppløsningene. Er litt usikker her...

Edit: GF6800U Bruker også VELDIG mye strøm. Har to molex kontakter hvis jeg husker rett, mens ati bare har en kontakt. Tar ikke gf6800U også opp 2 kortplasser? Mens ATi bare tar opp 1 kortplass? Ati er også billigere enn Nvidia.

Men valget er jo opp til deg...

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Så sant så sant Raijin. Men det at ATI ikke støtter Pixel Shader 3.0 kan ha mye å si i fremtidige spill som f.eks S.T.A.L.K.E.R som bruker det. Mitt Radeon 9800 PRO har jeg hatt i ett år nå, og skal byttes ut. Valget av skjermkort nå sitter nok i min PC like lenge, og da vil jeg gjøre det riktige valget. Ett år med ATI (drit fornøyd) og kanskje ett nytt år med nVidia. Sist gang jeg hadde nVidia var det Geforce4 Ti4600 som jeg også var fornøyd med.

Lenke til kommentar

jeg skal ha gf6800ue... men jeg vet ikke hvorfor bare hadde lyst på det, det kan ha noe med erfaringer fra pcene jeg har hat. jeg hadde en pc med gf3 tixxxx?? og kjøpte ny med ati som jeg ikke ble like overrasket av (kan ha noe med at jeg kjøpte r9200)...

EDIT: post 80 whoooohooo

Endret av 3D-player
Lenke til kommentar

Er ikke mange som skal ha ue, eller xt pe pga at de er sykt dyre og overprisa. Litt på samme måten som 9800xt, var bare marginalt bedre enn 9800pro, og kostet sinnsykt mye mer. Har kjøpt state of the art før, og blir aldri å gjøre det igjen. Ting går så fort i dataverdenen at det man betaler 5-6000 for en dag er mange 10 talls prosent billigere få mnder etterpå. I tillegg er driverne blitt bedre da. Vil ikke si at kortet varer lenger heller enn modellen under, fordi ytelsen som oftest ikke overstiger 10%.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok valgt Ati pga. at de er en smule bedre i de fleste tester, bruker mindre strøm, har bitte-litt bedre bildekvalitet samt at jeg har hatt svært så god erfaring med de to andre Ati kortene jeg har hatt.

Men jeg tror jeg skal vente til begge kortene er å få kjøpt i butikkene.

Brukererfaringer på retail-kort er nok det avgjørende for de fleste i slike saker.

Lenke til kommentar

Tror jeg fint kunne levd med begge, har for tiden et FX5900 kort, men det forgje var et ATi 9600.

Jeg kommer nok til å gå for 6800 i dette tilfellet, ganske enkelt da nVidia har bedre støtte for flere skjermer. (f.eks horizontal span)

Hvilket som er best er avhengig av mye men stoler lite på andre tester enn min egen erfaring - desverre er det vel heller tvilsomt om jeg får lov til å låne med et av hver hjem...

Det hadde vært kjekt med et Matrox Parhelia kort med 3D ytelser som enten X800 eller 6800. - Kanskje litt off-topic men tror det kunne vært positivt med en 3 konkurrent, og iflg ryktene kommer Matrox med et kort som støtter surroundgaming og skal ha ytelser som de to andre produsentene. (Desverre er nok det ryktet eldre enn 6800 og X800 serien).

At 6800 har 2 molex kontaker kan og ha litt med stabilitet å gjøre. Må være kjekt for overklokkere å ha muligheten til å dra fra to forskjellige linjer samtidig..?

Lenke til kommentar

Har nvidia lansert UE?

Så vidt jeg har fått med meg så skulle den visstnok ikke slippes alikevel....

Eller har det skjedd noe mens jeg var for opptatt med å lese til eksamen?

Når det gjelder trådstarters spørsmål, så vil jeg velge XT Pe selv om UE skulle komme ut...

Det har ikke noe med at UE er dårlig, for det er et veldig bra kort, men en reaksjon på hvordan nvidia oppførte seg etter lanseringen av NV3x (med driverjuks, løgn mm).

Hadde jeg ikke kunne valgt et like bra kort (eller ATI hadde oppført seg på samme måte) hadde valget blitt mye vanskeligere.

Oppfører nvidia seg i løpet av NV4x's levetid, så blir kanskje mitt neste kort (etter XT PE) fra dem...

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

En ting jeg synes mangler i alle disse testene, er ting man sliter med i hverdagen.

Hvilket kort\produsent er mest stabilt?

Selv har jeg hatt alt mulig av kort, geforce til geforce 5900, ATI (husker ikke hva det het, men det hadde 16MB ram) ati 9600, 9700 pro, og nå 9800 pro

Av alle disse kortene jeg har hatt (har mange av dem ennå) er ATI de mest USTABILE, mens geforce kortene generelt sett er mer STABILE.

Om dette er HW eller driver probs vet jeg ikke.

Men jeg vet at jeg er lei av infinite loop feil med ATI kortene mine.

V

Lenke til kommentar

Nvidia kom vel med en pressemelding om at du kun trengte å bruke begge molex kontaktene hvis du skulle overklokke?

Jeg har og samme erfaring som vetle, du kan alltid stole på at driverne til nvidia funker... Som eksempel ser man jo flere poster om problemer/svart skjerm med ati kort på forumet...

Ellers av tester har vel bildekvalitetet jevnet seg ut ganske bra, og ytelsen like så. Med unntakene som tidligere er nevnt.

Tror jeg skal prøve meg på et geforce kort denne gangen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...