Gå til innhold

Problemer med å boote fra cd

Anbefalte innlegg

Jeg bør kanskje begynne med å si at jeg er ny i forhold til linux og at kunnskapsnivået mitt er lavt.

Jeg har en eldre 233mhz maskin som jeg har hatt Red Hat på i en god stund. Men siden maksinen er såpass gammel går ikke Red Hat stabilt og jeg bestemte meg for å bytte. Når jeg så prøvde å boote med debian cd'n min gikk ikke det. Jeg prøvde system restore cd'n som fulgte med maskinen men den lastet fortsatt grub. Jeg ble så fortalt at det kunne hjelpe og formatere hele harddisken i en annen maskin. Jeg sletta alle partisjonene på en maskin med Win2000 på. Når jeg da satte harddisken tilbake i maskinen sin og putta inn system restore cd'n ville den fortsatt ikke boote. Den lastet fortsatt grub men nå uten noe Red Hat kernel. Jeg har sørget for at CD-Rom står først i boot rekkefølga i BIOS men dette hjalp lite. Jeg ble fortalt at grub ligger på Master Boot Record. Kunne det hjelpe hvis jeg sletta den. I så fall hvordan gjør jeg det?

Hvis det er noen andre som har noen tips om andre ting jeg kan gjøre vil jeg gjerne høre dette også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det KAN være noe galt med cd-romen - har skjedd meg før. Løsning har da vært å låne en annen cd-rom og bruke den under install.

Forøvrig, for å kvitte grub kan du boote opp systemet fra en linux-diskett, og kjøre komandoen

"dd if=/dev/zero of=/dev/hda" (forutsatt at det er hda som er disken da)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...