Nicci NO Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Heisann. Håper noen av dere kan si meg hva som er galt. Jeg fikk meg i dag mitt nye skjermkort (sapphire's 9800pro 128mb). Uansett så tenkte jeg å smukke det inn med en gang, og fulgte standard prosedyre: 1. avinstallere gamle drivere til nvidia kortet jeg allerede hadde. 2. sette inn det nye kortet. 3. installere 4.6 catalyst driverne jeg fant på nettet. ok, stilig... dette gikk smertefritt tenkte jeg når jeg fikk beskjed om å boote etter å ha installert cat 4.6. VEL! Jeg bruker DVI utgangen inn på LCD'en min (Hansol 950), som alltid har gått smertefritt, men når jeg kommer til windows så blir bildet helt skrudd, en hel masse striper som går litt på skrått og flimrer noe vilt. Booter jeg med vanlig VGA så går det bra, men jeg kan jo ikke gjøre dét! :/ Har funnet ut et par ting... som at hvis jeg bytter til vga utgang (dvi kan ikke stå i samtidig) så kan jeg stille inn display (som av en eller annen grunn defaulter til 640/256 hver gang), bytte tilbake til DVI og bruke pc'en normalt (vel, har ikke testet så mye enda). Men hvis jeg prøver å boote med DVI igjen eller bytter oppløsning etc (inn og ut av spill f.eks) så er det på'n igjen... Har aldri brukt ATI kort før, så har ingen erfaring med dette... Sikkert en eller annen noobish ting jeg gjør feil, men men. Windows2k-sp4, a7n8x med 1007 (rev 1.xx), 4.24 nforce. please hjelp! åja, det er forresten UE utgaven... er det vanlig at kjøleribba blir så utrolig varm? Endret 11. juni 2004 av [email protected] Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Du kan prøve å sette på alternative DVI operational mode i options i de avanserte innstillingene, eller skru det av hvis det står på fra før Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Har samme problemet med ati9600xt Ref: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=231651&hl=dvi Virker som ati fremdeles har noe galt med hensyn til dvi og oppfriskings frekvens . Nvidia kortet jeg hadde viste ikke noen slike problemer . ... Lenke til kommentar
Nicci NO Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 nei nå skjønner jeg ingen ting... prøvde frem og tilbake med drivere på cd (4.1) og nye 4.6 og alltid det samme resultatet. Helt til jeg bestemte meg for å sette opp servern til å remote admine denne pc'en (så jeg kunne se om det var noen meldinger eller noe mens bildet var forstyrret). Jeg avinstallerer alt ati, booter, installerer på nytt (4.6) og booter på nytt, klar til å remote admine... "jaaaaaaaaadaaaaa", NÅ funker det... Skulle virkelig ønske jeg visste hva som var galt, fordi alt du sa om at ATI ikke støttet høye dvi frekvensker stemmer så jo ut til å stemme! Takk for referanse btw, nyttig lesestoff... og det kommer sikkert til å skjære seg her igjen. Men "for the time being" så skal ikke jeg røre en eneste instilling Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Problemet slik jeg ser det kommer når følgende er sant: Skjermen tåler ikke høyere enn 60hz refresh rate på DVI . Skjermkortets VGA bios poster / booter kortet med 75hz på DVI tilkoplingen . ATI bør slik jeg ser det sørge for at VGA biosen sørger for at kortet poster med 60hz på DVI interfacet . Og at man eventuelt overstyrer dette med windows driverene . Workarounden jeg bruker vireker tydligvis som følger: VGA kortet initialiserer analog vga først. Har da både analog og dvi tilkoplet skjerm , kort . Skjermen tåler 75hz på analog vga . Post okay . Skjermen krasjer ikke . Windows har DVI som primary display , og max refresh er begrenset til 60hz . Når windows er ferdig loadet skifter skjermen til DVI input automatisk og den får da 60hz . Eneste problemet jeg fremdeles har er ved endringer i bios . Da krasjer det etterpå slik at jeg må trekke ut strømmen fra skjermen, ikke stikkontakten men powerpluggen bak på skjermen siden det viser seg at adapteret har kondensatorer og fremdeles gir strøm til skjermen en stund . ... Lenke til kommentar
Nicci NO Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 hmm, det er ikke skjermen som bugger... den funker helt fint igjen bare jeg trekker ut dvi og setter inn vga... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 hmm, det er ikke skjermen som bugger... den funker helt fint igjen bare jeg trekker ut dvi og setter inn vga... Det muligens nok til at skjermen resetter dvi buffere i nyere typer LCD . Min er tross alt 2 år gammel og er ikke blitt firmware oppgradert . Dette er bare refleksjoner/tanker , ikke facit til feil og feilsøkning ... Lenke til kommentar
Nicci NO Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 forståelig, men du kommer med gode poeng som høres troverdige ut Nå skal jeg bare se om situasjonen (dvs at det funker) holder seg stabil et par dager, så skal denne gutten begynne å tweake/klokke... Kanskje jeg til og med prøver meg på å få et "9800xt" kort... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå