cyriax Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Jeg tenker på å kjøpe et digitalkamera til ca 4000.- Hvilket skal jeg velge. Har dere noe å anbefale? Lenke til kommentar
M25 Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Ta en titt på forumet det er omtrent 10000 andre slike poster Men jeg ville kjøpt sony w1 olympus c-60 eller canon ixus 500 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Av de kamera jeg selger der jeg jobber er Ixus 500 klart best på bildekvalitet, men taper litt på batterikapasitet og at den er noe treg på autofokus. Ellers har det vært mye snakk om Olympus C-60 som har seks megapixler. Virker som folk er fornøyd med det kameraet. Forhandler også Olympus, men har ikke hatt mulighet til å teste bildekvaliteten mot Ixus 500 enda. Men forgjengeren, C-50, var ikke helt på linje med de Ixus kamera som kom ut i samme tidsrom. Den er imidlertid kjappere på autofokus, og har god batterikapasitet. Sony har også fått mye skryt, men jeg kjenner ikke til disse kameraene. Kan imidlertid være verdt en titt. Lenke til kommentar
FM Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Ta en titt på forumet det er omtrent 10000 andre slike poster Endelig sier noen i fra. Helt greit å stille spørsmål, men det er ikke den første "beste kamera til max. 4000kr"-tråden. Tviler på at det blir den siste. Ellers kan jeg si at Canon Ixus er gode kameraer, jeg er veldig fornøyd med mitt 430. Ta en titt på de andre trådene så finner du nok ut av det. Lykke til i alle fall... Lenke til kommentar
leica Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Sony DSCP 100 blir ett rått nytt kamera fra Sony, som er rett rundt hjørnet. Veiledende pris rundt 3995. Ikke kjøp før dette er testet. Ellers, hold deg vekke fra Ixus 500. Veldig trekk på utløseren og dårlig batterikapasitet ( 70 - 80 bilder). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 (endret) Sony DSCP 100 blir ett rått nytt kamera fra Sony, som er rett rundt hjørnet. Veiledende pris rundt 3995. Ikke kjøp før dette er testet. Ellers, hold deg vekke fra Ixus 500. Veldig trekk på utløseren og dårlig batterikapasitet ( 70 - 80 bilder). Ok, Ixus er dårligere enn mange andre på autofokus og batterikapasitet, men enkelte fremlegger det som om det er ett mareritt å bruke. Ixus er faktisk ikke så ille som mange sier. Mitt eldre Ixus V3 er kjapt nok for meg når det gjelder autofokus/utløser, og jeg tar aldri så mange bilder i løpet av en dag at batteriet blir tomt. Har man tilgang til strømkontakt 2 timer en gang i blant, så holder det lenge. 70-80 bilder er en overdrivelse. Jeg klarer fint det i løpet av en kveld med mitt Ixus V3 og slitne batteri, og det med blitz, skjerm og bildevisning til alle som er der, og i tillegg til slitent batteri, så krever Ixus V3 mer strøm enn de nye kameraene. Ixus 430/500 klarer 4-500 bilder på ett batteri i følge diverse tester, riktig nok med skjerm og blitz av. Med dette på, og om man ikke tar bilder konstant, klarer du fint 200 bilder, kanskje 300 også. Der Ixus 500 taper, er hvis du skal på en lengre tur, altså flere dager, uten mulighet for strøm. Da går nok batteriet tomt før en del andre kamera. Jeg har imidlertid tatt mye bilder av viltre dyr, og fulle venner på fest, uten at autofokus har skapt problemer for meg. Her er imidlertid andre kamera bedre, om man vil ofre bildekvaliteten. Jeg må innrømme at jeg liker Ixus serien, og alle må selvfølgelig finne sin egen personlige favoritt, men mange fremlegger det som om Ixus er helt umulig i bruk. Vi har ikke fått én eneste klage på dette på de mange hundre Ixus kameraene vi har solgt der jeg jobber. Er nok en del Ixus-motstandere her som enten ikke har prøvd Ixus (som bare har hørt at det er så dårlig), eller at de har prøvd Ixus for lenge siden. Man må bare lære seg å bruke kameraet ordentlig, så er det ett knallkamera. Forhåndsfokusering (lett trykk på utløseren) hjelper selv om man skal ta bilder av viltre barn eller dyr. Men som sagt, skal man "kun" ta bilder av slikt, så kan det være lurt å se på andre kamera... men igjen, husk at det kan gå på bekostning av bildekvalitet. Bildekvaliteten på Ixus 500 er jo best i sin klasse, og er det ikke det som er det viktigste? Men så spørs det da, om brukeren vil se forskjell om ikke bildene fra Ixus 500 og ett annet kamera ligger ved siden av hverandre. Jeg ser det lett, men så jobber jo jeg med bilder og digitalkamera til vanlig også da. Sånn... håper at Ixus-myten er satt litt mer i perspektiv nå. Når dette er sagt, så venter jeg i spenning på de første testene av de Sony kameraene som mange her inne kaller "Ixus-dødare". Tror det er overdrevet en smule, men kan bli spennende å se. Vi fører ikke Sony digitale stillbildekamera der jeg jobber, men jeg har alltid likt Sony sine produkter. Endret 12. juni 2004 av Afseth Lenke til kommentar
zero_time Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 En ting eg synest at er negativt med ixus kameraene er at de veldig ofte gir røde-øyne på bildene. Det eneste ixus kameraet eg har prøvd er et ixus 2, men der blei omtrent alle bildene eg tok med røde-øyne. Er klar over at det er et gammelt og utgått kamera nå, men eg har en kompis som nettop har kjøpt et ixus 430, og han klager på det samme. Eg vurdere og nå å kjøpe et digital-kamera i den pris-klassen, og grunnen til at eg ikkje lurer på ixus, er grunnen eg nevnte ovenfor. Men det kan jo hende at dette er bedre med ixus 500 kameraet.. Lenke til kommentar
FM Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 En ting eg synest at er negativt med ixus kameraene er at de veldig ofte gir røde-øyne på bildene. Det eneste ixus kameraet eg har prøvd er et ixus 2, men der blei omtrent alle bildene eg tok med røde-øyne. Er klar over at det er et gammelt og utgått kamera nå, men eg har en kompis som nettop har kjøpt et ixus 430, og han klager på det samme. Eg vurdere og nå å kjøpe et digital-kamera i den pris-klassen, og grunnen til at eg ikkje lurer på ixus, er grunnen eg nevnte ovenfor. Men det kan jo hende at dette er bedre med ixus 500 kameraet.. 430 er identisk til 500 og får du røde øyne på 430 så får du de på 500. Eneste forskjellen på de to kameraene er 1 MP og en bedre videofunksjon i 500. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Mitt tips er iallfall å holde deg unna kamera med proprietære batteriløsninger, altså spesialbatterier, slik som Ixus'ene noen prater så varmt om her. Du kan banne på at batteriet tar slutt når det minst passer. Og ekstra batterier av denne typen er vel ikke særlig billige. Så sats heller på kamera som benytter f.eks. standard AA-batterier. Da kan du som jeg kjøpe to sett høykapasitets oppladbare, og alltid ha et sett i veska. Skulle ikke det heller rekke, har de jo ofte Duracell eller noe i nærmeste sjappe, bensinstasjon etc. Og da faller jo selvsagt valget lett på Olympus. Eller Nion Coolpix, f.eks. 3200, som er meget hendig. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Jeg er også for kamera som kan bruke AA batterier, men vær oppmerksom på at noen av de ikke godtar engangs AA batterier i det hele tatt. Av de som godtar det, er det noen du får kun 5-10 bilder ut av før batteriet ikke er godt nok lenger. Derfor er det stort sett kun oppladbare AA batterier som duger på disse kameraene. Du kan kjøpe ekstra batteri til kamera med spesialbatteri også, men det er klart det er billigere med ett ekstra sett oppladbare AA batterier. Men da blir kameraet gjerne litt større. At batteriet gjerne tar slutt når det minst passer kan så være, om man ikke lader det før man skal noe. Du får også en advarsel, som ihvertfall på mitt kamera, begynner å varsle lenge før batteriet sier takk for seg. Ellers finnes det mange Olympus kamera som ikke bruker AA batterier også, så det er best du nevner hvilket Olympus kamera man bør velge hvis man vil ha AA batterier. Endret 13. juni 2004 av Afseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå