Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor senke biler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SEnke 40 mm med orginaldempere går fint. Men det er også MAX. Jeg har kjørt med 40 mm fjærer 60 000 på en polo fungerte fint. Men hvem har 4000 ekstra å spandere på dempere i tillegg til fjærene? Fjærene ligger som oftest på rundt 1000 lappen.

Lenke til kommentar

Ikke mange her som tenker på det at det faktisk er viktig at hjulet skal ha mest mulig kontakt med veibanen. Stivere fjæringer er absolutt ikke det samme som bedre kjøre egenskaper. Har du for stive fjærer/dempere vil hjulet "hoppe" på banen og igjen resultere i dårlig grep. Derfor må man finne noe som er passe mykt/hardt slik at en får mest mulig kontakt med underlaget.

 

- Chris

Lenke til kommentar
En annen ting folk ikke tenker på når de senker bilen sin, er at man sannsynligvis vil ende opp med feil camber/caster og kanskje ikke noe bedre veigrep i det hele tatt.

 

Typisk resultat er dekk som bare blir slitt på innsida.

Jepp, fikk det på min bil, men en forstillingskontroll gjør susen.

 

Btw. yttre skulder av dekkene ble slitt.

Lenke til kommentar
En annen ting folk ikke tenker på når de senker bilen sin, er at man sannsynligvis vil ende opp med feil camber/caster og kanskje ikke noe bedre veigrep i det hele tatt.

 

Typisk resultat er dekk som bare blir slitt på innsida.

Jepp, fikk det på min bil, men en forstillingskontroll gjør susen.

 

Btw. yttre skulder av dekkene ble slitt.

hehe, skal d ikke være motsatt? :p jaja, bil med sjel heter det :!:

Lenke til kommentar

Problemet dersom du monterer senkesett og bruker samme demperene, er at de får et helt annet arbeidsområde. Da tar du fort livet av de. På Golf I-II kan du senke 60mm uten å måtte bytte til kortere dempere. Men det er like greit å bytte dempere samtidig. Da er du ihvertfall sikker.

 

Når det gjelder dette med stiv bil og "hopping" av hjulet, ble det noe dårlig forklart over. Jo stivere bil, jo høyere fart kan du ha i svingene, forutsatt at underlaget er plant. Dersom du kommer over ujevnheter med en alt for stiv bil, vil den kunne hoppe og miste grepet. Det er ikke nok å montere et vanlig senkesett for å få den så stiv, ergo ingenting å bekymre seg for.

 

Jeg monterte senkesett på en av mine tidligere biler for å få den til å krenge mindre i svingene og ved gasspådrag, for å få hjulene til å fylle mere ut mot hjulbuen og ikke minst, få den til å se mere kompakt ut.

 

Dersom du skal ha godkjent senkingen i vognkortet, må du ha forstillingskontroll. Ergo er ikke camber osv noe tema da. :)

Lenke til kommentar

Senking av vanlige biler, og montering av Rieger/Seidl osv styling skaper absolutt ikke noe vakum under bilen.

 

Det du tenker på er venturi-tunnell, som leder luften raskt bort fra under bilen. Da må hele undersiden av bilen lages slik, det får du ikke til med senking og skjørt.

Lenke til kommentar

Som det blir sagt, skal senking utføres ved hjelp av et godkjent "senkesett". Dette består oftest i fjærer som er kortere og stivere enn de som er orginalt på bilen.

 

I tillegg, skal - SKAL - bilen ha understells kontroll, for at den skal gå gjennom en EU kontroll.

 

Som det også blir sagt, når du først er i farta og skal senke, kjøpe ordentlige dempere til også - det har MYE å si. Det koster litt, men opplevelsen blir mye bedre.

 

Grensen for hvor lav bilen kan være, er i overkant av 11cm fra bakken til LAVESTE faste punkt under bilen.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

bullshit!!! Mange som ikke har peiling på bil her på forumet skjønner jeg. Bilen min har 2-3 cm klaring på det minste... Det går fint over fartsdumper og lignende, men hender jeg må kjøre sikksakk over. Jeg har 60mm senking og gule justerbare koni dempere som jeg har på det hardeste! MYE bedre veigrep og en helt annen kjørefølelse!

 

PS: Jeg har Opel Calibra

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde min bil på EU rett etter at jeg hadde montert senkesettet. Jeg fikk reglene forklart fra statens veivesen, så om du har 2-3cm på det laveste, skal ikke bilen din gå gjennom en EU kontroll.

 

Men det finnes vel mange lugubre verksteder som godkjenner biler uansett.

 

_

johanf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...