Ol'H Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 ingen som nevner at kjøreegenskaper på vintern blir helt ræva med bare fjærsenking siden demperne blir ødelagt, hvis man ikke har penger til skikkelig senking så ikke senk... sliter bare på bilen med "jallasenk aka biltemaklemme-senk". Lenke til kommentar
Opus Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 ingen som nevner at kjøreegenskaper på vintern blir helt ræva med bare fjærsenking siden demperne blir ødelagt Vel, noen biler kan senkes 40-60mm uten fare for å ødelegge standardemperne. Lenke til kommentar
dalri Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 SEnke 40 mm med orginaldempere går fint. Men det er også MAX. Jeg har kjørt med 40 mm fjærer 60 000 på en polo fungerte fint. Men hvem har 4000 ekstra å spandere på dempere i tillegg til fjærene? Fjærene ligger som oftest på rundt 1000 lappen. Lenke til kommentar
Undertaker Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Ikke mange her som tenker på det at det faktisk er viktig at hjulet skal ha mest mulig kontakt med veibanen. Stivere fjæringer er absolutt ikke det samme som bedre kjøre egenskaper. Har du for stive fjærer/dempere vil hjulet "hoppe" på banen og igjen resultere i dårlig grep. Derfor må man finne noe som er passe mykt/hardt slik at en får mest mulig kontakt med underlaget. - Chris Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Kult me lave biler Helt til du kommer til en fartsdump Den var det en i klassen min som fikk erfare.Han kjøre rolig over fartsdumpen,men fikk ødelagt en eller annen ramme ting under bila,på sin Ford Escort Lenke til kommentar
eab Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 En annen ting folk ikke tenker på når de senker bilen sin, er at man sannsynligvis vil ende opp med feil camber/caster og kanskje ikke noe bedre veigrep i det hele tatt. Typisk resultat er dekk som bare blir slitt på innsida. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 En annen ting folk ikke tenker på når de senker bilen sin, er at man sannsynligvis vil ende opp med feil camber/caster og kanskje ikke noe bedre veigrep i det hele tatt. Typisk resultat er dekk som bare blir slitt på innsida. Jepp, fikk det på min bil, men en forstillingskontroll gjør susen. Btw. yttre skulder av dekkene ble slitt. Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 En annen ting folk ikke tenker på når de senker bilen sin, er at man sannsynligvis vil ende opp med feil camber/caster og kanskje ikke noe bedre veigrep i det hele tatt. Typisk resultat er dekk som bare blir slitt på innsida. Jepp, fikk det på min bil, men en forstillingskontroll gjør susen. Btw. yttre skulder av dekkene ble slitt. hehe, skal d ikke være motsatt? jaja, bil med sjel heter det :!: Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 hehe, skal d ikke være motsatt? jaja, bil med sjel heter det :!: Ja mulig du har rett, husker ikke eksakt. Ble i allefall fin uling av dekkene når jeg dro litt på i rundkjøringene. Lenke til kommentar
Potetdamen Skrevet 29. juli 2004 Del Skrevet 29. juli 2004 Bilen sitter bedre på veien med litt senking,men blir en del hardere å kjøre(ikke på alle biler) Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Bilen sitter bedre på veien med litt senking,men blir en del hardere å kjøre(ikke på alle biler) Gammel golf uten Servo kanskje? :!: Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Bilen sitter bedre på veien med litt senking,men blir en del hardere å kjøre(ikke på alle biler) Gammel golf uten Servo kanskje? :!: Stivere fjæring kanskje? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 31. juli 2004 Del Skrevet 31. juli 2004 Problemet dersom du monterer senkesett og bruker samme demperene, er at de får et helt annet arbeidsområde. Da tar du fort livet av de. På Golf I-II kan du senke 60mm uten å måtte bytte til kortere dempere. Men det er like greit å bytte dempere samtidig. Da er du ihvertfall sikker. Når det gjelder dette med stiv bil og "hopping" av hjulet, ble det noe dårlig forklart over. Jo stivere bil, jo høyere fart kan du ha i svingene, forutsatt at underlaget er plant. Dersom du kommer over ujevnheter med en alt for stiv bil, vil den kunne hoppe og miste grepet. Det er ikke nok å montere et vanlig senkesett for å få den så stiv, ergo ingenting å bekymre seg for. Jeg monterte senkesett på en av mine tidligere biler for å få den til å krenge mindre i svingene og ved gasspådrag, for å få hjulene til å fylle mere ut mot hjulbuen og ikke minst, få den til å se mere kompakt ut. Dersom du skal ha godkjent senkingen i vognkortet, må du ha forstillingskontroll. Ergo er ikke camber osv noe tema da. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Ser ikke at det nevnt grunn nr 1 innenfor "racingbiler" nemelig aerodynamikk! Da du oppnår ved og senke bilen (evt montere "skjørt") et vakum under bilen som gir godt veigrep. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Senking av vanlige biler, og montering av Rieger/Seidl osv styling skaper absolutt ikke noe vakum under bilen. Det du tenker på er venturi-tunnell, som leder luften raskt bort fra under bilen. Da må hele undersiden av bilen lages slik, det får du ikke til med senking og skjørt. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Effekten blir jo selvsagt ikke så stor som hvis du monterer skikkelig utstyr, og det er jo ikke akkurat aerodynamikk de som er ute etter og "råne" er etter... :!: Lenke til kommentar
johanf Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Som det blir sagt, skal senking utføres ved hjelp av et godkjent "senkesett". Dette består oftest i fjærer som er kortere og stivere enn de som er orginalt på bilen. I tillegg, skal - SKAL - bilen ha understells kontroll, for at den skal gå gjennom en EU kontroll. Som det også blir sagt, når du først er i farta og skal senke, kjøpe ordentlige dempere til også - det har MYE å si. Det koster litt, men opplevelsen blir mye bedre. Grensen for hvor lav bilen kan være, er i overkant av 11cm fra bakken til LAVESTE faste punkt under bilen. _ johanf Lenke til kommentar
Fredrik^- Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 bullshit!!! Mange som ikke har peiling på bil her på forumet skjønner jeg. Bilen min har 2-3 cm klaring på det minste... Det går fint over fartsdumper og lignende, men hender jeg må kjøre sikksakk over. Jeg har 60mm senking og gule justerbare koni dempere som jeg har på det hardeste! MYE bedre veigrep og en helt annen kjørefølelse! PS: Jeg har Opel Calibra Lenke til kommentar
johanf Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Vel, jeg hadde min bil på EU rett etter at jeg hadde montert senkesettet. Jeg fikk reglene forklart fra statens veivesen, så om du har 2-3cm på det laveste, skal ikke bilen din gå gjennom en EU kontroll. Men det finnes vel mange lugubre verksteder som godkjenner biler uansett. _ johanf Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. august 2004 Del Skrevet 19. august 2004 Problemet med en alt for lav bil er vel at hvis noe slår oppi, og løfter bilen bare så vidt, har du ikke veigrep i det hele tatt igjen, og da kan du slite litt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå