eXa Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 destilert vann er nok det beste. renser du komponenetene godt og holder deg til kobber i vankjølingen trenger du ikke noe tilsetning i vannet! alger trenger du ikke å bekymre deg for ettersom kobber i seg selv er ett algedrepende middel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541 Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Nå har jeg skifta springvannet som har pumpa og gått i vannkjølinga mi i 2 måneder nå Byttet den ut med en væske som inneholdt 10% Frostvæske 100%, 1% frostvæske 50% og 89 % Batterivann. Temp før 55, nå koser den seg på rundt 40 grader. Fant også ut at halvparten av den gamle springvannet hadde forsvunnet, så da hadde jeg halvparten luft og vann før.. Bra at jeg skifta! Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Er vel snart på tide å bytte vann her og, 1 år siden sist nå Gikk fra 45-55 grader til 35-40 Brukte frostvæske og 1.3 liter udestillert vann og 700ml destillert Endret 9. november 2006 av Impetus. Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) legger ved en link til en artikkel hos overclockers PC Water Coolant Chemistry - Part II. Ps! er du analytisk av natur så? Finnes det veldig gode artikler å finne her. Du finner ikke artikler på 16 sider om vanntilsetninger for vannkjøling av pc på hw.no 2 ting en skal være klar over når en tar i bruk frostveske: En får høyere viskositet en destillert vann = dårligere volumstrøm i systemet Frostveske har dårligere termisk konduktivitet enn vann Så vil jeg også nevne at UV tilsetning er ikke å anbefale da disse tilsetningene som oftest inneholder partikkelpigmenter som igjen øker ioniseringen mellom metaller (batterieffekt)= kortere levetid for lageret til impelleren i vannpumpa di! Det mest fornuftige vil være å bruke destillert vann sammen med korrosjons tilsetning ala Valvoline (Zerex) Racing Super Coolant, Red Line Oil Water-Wetter Super Coolant eller Swiftech HydrX Extreme Duty Coolant. Har en aluminium (radiator) og kobber blokk/nipler så øker faren for korrosjon i systemet. PS! Har du fått algevekst i systemet ditt så fjernes dette lett med å kjøre en omgang med munnskyllevann. Null bakterier og null hull he he. Endret 30. desember 2006 av Bofur Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Disse korrosjons tilsetningene, hvilken farge er det på de? er de klare eller kan man få med mange ulike farger? Har lyst på klart vann i kjølinga mi. Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Disse korrosjons tilsetningene, hvilken farge er det på de? er de klare eller kan man få med mange ulike farger? Har lyst på klart vann i kjølinga mi. 7468578[/snapback] Water wetter og Zerex ser ut som vann blandet med neseblod D-tek sin Supercool tilsetning ser ut til å være gul Om du vil ha klar farge så kan du jo sjekke MCT-5 fåes hos Danger Den. Eller kanskje Swiftech sin?? Endret 12. desember 2006 av Bofur Lenke til kommentar
genesis Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 (endret) Destruction 23/01-2006 : 18:48 Post #112 Melding til dere som kjører på frostvæske. Bare husk at frostvæsske tærer på aluminium og andre på stål MVH Mats Hvor stort er dette problemet? Drog frem noen vannblokker jeg brukte før. Da jeg åpnet gpu blokken viste det seg at toppen har tatt skade. her er ett par bilder_ Overdel Overdel nær Underdel Underdel nær Som dere ser har jeg pusset litt nede i blokken, men jeg kommer ikke til i de trange gangene, noen tips? Høytrykkspyling? (+ettervask i rent vann) Samme problem med CPU blokken, og også radiatoren antar jeg. Har lest litt rundt her, (kaffemaskin rens, radiator rens, klor, ketchup, osv) men er forsatt usikker. Jeg kjørte systemet med eddik konsentrat for å bli kvitt frostvæsken sist, men ikke tale om. Fremdeles ett varierende lag av denne i hele systemet. Før jeg langtidslagret dem, åpnet jeg dem aldri, men lot dem tørke i noen dager før jeg pakket dem godt ned. Det står på frostvæske konsentratet at det "kan brukes i motor med aluminiumstopp" og jeg skulle tro at det derfor ikke ville korredere slik. Er det vanlig at det legger seg såpass med dritt rundt i systemet ved bruk av frostvæske? Er det noen åpenbar feil jeg har gjort? Burde jeg unngå frostvæske i fremtiden når jeg har alu deler i systemet? (Jeg brukte frostvæske istedet for andre anti-korrosjons væsker sist) Bofur 05/12-2006 : 11:06 Post #124 Glimrende post. Det er mange anti korrosjons væsker å få kjøpt på nett, men finnes det slike alternativer til frostvæske? Altså "billige" og lette å få tak i. Ihvertfall noe som er enkelere å få tak i litt større mengeder enn hva det er via internett. eks. 50ml for 70kr + frakt (altså ikke aktuellt for en som ofte skifter vann osv) =/ http://www.trim-4-eldre.com/forum.asp?ThreadID=9597 Denne røde frostvæsken, på hvilke områder er den bedre / dårligere? (i tilfeller med blanding av alu og cu?) Endret 20. desember 2006 av genesis Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Hva med tungtvann, ville det gitt bedre kjøling? 2513521[/snapback] Hvis du får gutta i bandet til å stå og vifte med en vinylplate i hver hånd vil nok det kunne gi en kjøleeffekt, ihvertfall hvis romtemperaturen fortsatt er lavere enn systemtemp'en din. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Tenkte jeg kunne bruke denne tråden. Jeg har noen deler liggende med rester og litt "avleringer" i. Hva bør man blande i vannet for å løse opp dette og få sirkulert det ut? Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Tenkte jeg kunne bruke denne tråden. Jeg har noen deler liggende med rester og litt "avleringer" i. Hva bør man blande i vannet for å løse opp dette og få sirkulert det ut? 9181011[/snapback] Eddik har jeg hørt gjør susen hvis du har kalk i systemet, husk bare på at det er en syre så det bør ikke være for lenge i systemet. Noen som kan backe opp denne slik at guttorm ikke herper systemet sitt? Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Tenkte på eddik selv, blir bare pume og tank som er nytt fra før av, så er ikke sååå farlig om det blir herpet. Kjører jo ikke ren blanding da, så om pakningene tåler det, bør det ikke være noe problem. 7% eddik som man kjøper i mat butikker gjorde jobben, men vet forsatt ikke om pakningene er tette. Endret 9. august 2007 av guttorm Lenke til kommentar
Propanelgen Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hva med http://www.vcore.dk/shop/fluid-xp%2b-extreme-879p.html ? Høres jo veldig fin ut på beskrivelsen. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 (endret) Noen som kan anbefale en vanntilsetning fra Petras? Helst en som gir blå farge. UV-tilsetning er jeg skeptisk til, men dersom noen kan overbevise meg til å forandre mening er jeg villig til å prøve. Hva med denne ? Er det egentlig noe farlig med UV-tilsetning? Det gjør ikke at vannkjølinga ryker før eller gjør den dårligere? Destilert vann + den uv-tilsetningen. Trenger jeg da noe mer? Endret 11. november 2007 av LockBreaker Lenke til kommentar
jokkebb3 Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 En liten ting om frostvæske... Blå frostvæsk bør byttes ofte, da den blir gammel og klumper seg. Rød frostvæske inneholder ikke stoffene som tærer/korroderer på aluminiumstopper (på bil), derfor kan denne brukes i en lenger tidsperiode. (Dette vet jeg, da jeg har jobbet med bil og solgt bilderler i en lengre periode tidligere.) Men ut fra dette så tror jeg kanskje at den røde frostvæsken er å anbefale..... Når det gjelder korrosjon på kobber så er jeg litt mer usikker. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Hva med konditorfarge i systemet? Høres ikke helt bra ut, men vet om en som har prøvd det, og fargen ble i alle fall bra om ikke annet. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 2bb1: lukk kabinettet ditt og drit i hvordan det ser ut. Skal du ha tivoli eller noe du kan bruke til spilling? Konditorfarge har nok ikke andre egenskaper enn at det ser helt jævlig ut og gir dårligere ytelse. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Det var da voldsomt. Folk må vel få lov å være tiltrukket av komponenter og farger uten at dagen din skal bli ødelagt av det? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Har nå skaffet me 1L destillert vann. Bør jeg bruke frostvæske i tillegg? (Isåfall gjør vel 15% frostvæske, og 85% destillert vann susen). Endret 14. februar 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
dePt Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Kjører batterivann + ACfluid. Kan jeg bare dra ut litt vann fra tanken med en sprøyte og erstatte det med UV-reaktivt tillsetning? Fucker ikke opp noen balanser eller noe da? Baron kanon, ta deg en bolle. Farger og lys skal man ha Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) 15% er vel litt i overkant. Dette dreper evnen til å transportere vekk varmen. 5-10% holder. Xobin: du blir nok voksen en dag du også, skal du se. Endret 14. februar 2008 av baronKanon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå