ChrML Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Jeg kjører noen servere som bør være oppe stort sett døgnet rundt, og trenger derfor en sikring mot torden-nedslag. Kjenner mange som har wrecka PC'en sin enten gjennom nettverksporten, eller gjennom stikk-kontakta pga torden. Nettverksporten er egentlig ikke noe problem, ettersom jeg er koblet via trådløst, men det er værre med støpselet. Kan disse overspenningsverna GARANTERE at hvis det skjer en overspenning, så sparer den PC'en for det trøkket (og helst fremdeles holde PC'en på). PC'en min er verdt godt over 18 000 kr, så den må rett og slett ikke bli ødelagt. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Ingen kan garantere noenting 100% ... Men PC'n din er tryggere på et overspenningsvern enn uten. Husk at overspenningsvern har max belastning også, så du ikke overskrider det. Edit : Husk å ikke tilkoble noe som har en løs transformator tilkoblet til f.eks en IEC kabel. Da overspenningsvern ikke skal ha dette, men det skal stå forklart på pakken. Endret 11. juni 2004 av lavizh Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Som det blir sakt her så er det ikke 100% sikkert. Men en tips er å ikke kjøpe de billigste. Er du redd for PC´n din så legg litt penger i det. Har ikke kjennskap til så mange forskjellige varianter, men har dårlig erfaring med Belkin. PC og skriver som var koblet til denne gikk til dundas etter et tordenvær. Riktig nok bare strømforsyningen på pc´n, men kjipt nok det. Lenke til kommentar
capy Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 om du er virkelig bekymret, så kan du alltids kjøpe deg en skikkelig ups. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Okay, takk for svar. Hvor mye koster en 99% pålitelig UPS? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) flere titusener tror jeg.. edit: fra 5000 og opp til 30k.. Endret 11. juni 2004 av Dr.X Lenke til kommentar
moray Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Mitt tips er at du heller får en elektriker til å montere overspenningsvern i sikringsskapet ditt. Overspenningsvern vil generelt aldri gi 100 % beskyttelse.. Du kan si at hvis huset ditt er forsynt med luftkabler (linjer) vil sjansen for overspenning ved lynnedslag være større enn hvis installasjonen din er forsynt av kabel som ligger i jorda. Veldig ofte er transformatoren som forsyner det elektriske anlegget ditt også beskyttet med overspenningsvern. Ved installasjon av oversenningsvern i sikringsskapet i boliger stilles det også krav til forlegningsmåte f.eks. ikke for krappe bøyer på jordleder (for at lynet ikke skal "hoppe" av), tverrsnitt på kabler osv. Har montert flere slike anlegg selv, men kan aldri gi noen garanti mot skader på forbrukmateriell en slik jobb, selvfølgelig.. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 du får en ups til duger til 1200 spenn. skulle pcen gå til helvete når den er koblet på den, så er det bare å sende krav til apc, som erstatter med inntil £50000. trenger du mere guffe, er smart-ups versjonene smoothe, koster rundt 5k for en med 1500VA. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 I see. Vil heller skru PC'en av og dra ut kontakta når det tordner, enn å betale 5k for en UPS . 1200 spenn er ikke for ille. Det er egentlig bare LCD skjermen, og PC'en selv (som har 3 harddisker, 2 DVD spillere/brennere, og 4 DDR brikker på 512MB hver, så den bruker noe strøm) som trenger å være sikra. De billige høytalerne mine tåler egentlig en god trøkk. Samme gjelder routeren, som har fått to trøkk etter lyn-nedslag, og lever fint enda. Problemet er bare at hvis en av harddiskene går føyken, så er det masse viktig stuff på harddiskene som bare ikke kan gå tapt (har riktignok backupa det alleralleraller-viktigste på eksterne medier, og MP3 spiller, men masse tar for mye plass, og er rett og slett backupa på hverandre). Har litt vanskeligheter for å tro at APC erstatter skader etter ødelagt utstyr kobla bak UPS-er, hvis de ikke er helt 100% sikre på at den UPS-en greier å protecte PC'en i alle tilfeller. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 I see. Vil heller skru PC'en av og dra ut kontakta når det tordner, enn å betale 5k for en UPS . 1200 spenn er ikke for ille. Det er egentlig bare LCD skjermen, og PC'en selv (som har 3 harddisker, 2 DVD spillere/brennere, og 4 DDR brikker på 512MB hver, så den bruker noe strøm) som trenger å være sikra. De billige høytalerne mine tåler egentlig en god trøkk. Samme gjelder routeren, som har fått to trøkk etter lyn-nedslag, og lever fint enda. Problemet er bare at hvis en av harddiskene går føyken, så er det masse viktig stuff på harddiskene som bare ikke kan gå tapt (har riktignok backupa det alleralleraller-viktigste på eksterne medier, og MP3 spiller, men masse tar for mye plass, og er rett og slett backupa på hverandre). Har litt vanskeligheter for å tro at APC erstatter skader etter ødelagt utstyr kobla bak UPS-er, hvis de ikke er helt 100% sikre på at den UPS-en greier å protecte PC'en i alle tilfeller. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Opps, sorry, forumet ga en error, så jeg prøvde en gang igjen, en gang igjen, og en gang igjen, så så jeg at de ble postet likevel. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 UPS får fra, som nevnt ovenfor, 1k opp til noen millioner, så de ender neppe på 30k. Skal du ha en med god kvalitet, vil den sansynligvis koste mer enn det er lønnsomt i forhold til PC`en... Lenke til kommentar
Renshai Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Jeg kjøpte meg en sånn "skjøteledning" med overspenningsvern for bredbånd, telefon og med 6 uttak. Kjøpte via Officeshop, merke MGE. Har aldri hatt noe lynnedslag, men garantien sier at de erstatter inntill xxxxx antall Euro hvis utstyret blir ødelagt. Kosta den overlevbare sum av ca. 400 kroner såvidt jeg husker. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 UPS får fra, som nevnt ovenfor, 1k opp til noen millioner, så de ender neppe på 30k. Skal du ha en med god kvalitet, vil den sansynligvis koste mer enn det er lønnsomt i forhold til PC`en... PC`en er ikke det viktigste, men derimot er det som ligger på den av informasjon til tider uerstattelig !!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå