Danielen Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Noen threads her hvor det står en sånn ordforklaring på utrykk her? For eks navnet på et hovedkort består av masse info om det... og for meg er det bare masse rare ord Lenke til kommentar
zacka Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Har ikke sjekket om det er noen tråd på dette, men jeg fant en omfattende ordliste via Google (på norsk). http://stud.hint.no/~frodemt/webside/dataord.htm Lenke til kommentar
Danielen Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 ikke helt det jeg mente... Hva er SATA\ATA? Raid? nforce3? PCIe? forskjellen på PC2700 og PC3200? hva gjør cache? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 ikke helt det jeg mente... Hva er SATA\ATA? Raid? nforce3? PCIe? forskjellen på PC2700 og PC3200? hva gjør cache? Sata = seriel ata. Dette er et overføringsgrensesnitt mellom harddisker, dvd og cd brennere og hovedkort. Ata = parallell ata (ide) Dette er også et overføringsgrensenitt mellom harddisker, dvd og cd brennere og hovedkort. Sata er det teoretisk raskeste, men du merker liten forskjell i praksis Raid = Betyr å kjøre to harddisker sammen, slik at de på en måte sammarbeider om datalagring og skriving og lesing av data. Går raskere enn bare en enkelt disk. Nforce 3: Et brikkesett (chipsett) utviklet av Nvida til amd 64 bits prosessorer. Brikkesettet er det som forbinder cpu-en, med alt det andre på hovedkortet. PCIe: Pci express er et nytt raskt grensesnitt for tilkobling av enheter til hovedkort. PCIe avløsere PCI og AGP. Men er ikke helt inne på markedet ennå. Forskjellen på rammen du nevner er hastigheten den kjører på: PC2700 er 333Mhz og PC 3200 er 400Mhz. Skal du kjøpe nytt bør du minst velge PC 3200. Cache: lagrer data midlertidig, i nærheten av der det trengs eks hardiskcahcen lagrer data som harddisken ennå ikke har skrevet, men som den skal skrive. Dataen står i kø på en måte. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Jeg var også helt ute på dette da jeg kom inn her, men det er forbløffende hvor mye man kan lære bare av å lese i hjelp, jeg skal ha ny PC-trådene. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Jeg var også helt ute på dette da jeg kom inn her, men det er forbløffende hvor mye man kan lære bare av å lese i hjelp, jeg skal ha ny PC-trådene. *Har lært alt han kan via forum.hw.no* Lenke til kommentar
Purify Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Ja, dette forumet er uten tvil utrolig lærerikt. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Det var (er ?) en ordforklaringsguide under guider i menyen øverst. Ser imidlertid ut til at denne forsvant med omlegging til nytt design i går kveld. Edit: I tillegg er Grunnleggende begrepsguide en god begynnelse Endret 13. juni 2004 av el-asso Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 1. juli 2004 Del Skrevet 1. juli 2004 Var på leit etter en guide selv som forklarte hva de forskjellige Nforce2 brikkesettene betydde. Husker å ha lest en guide her på hw.no som forklarte meg hva f.eks Nforce2 med MCP 400 var..eller kt600 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå