lilfire Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) vil mode inn en klokke på motorsykkelen min... jeg ser ofte på klokken og det er vansklig når man sitter på sykkern så tenkte jeg skulle mode inn en klokke (ved speedometeret) men jeg vil bruke sykkelens bateri ikke klokke bateriet.. klokke bateriet er på 3v men jeg lurer på hvordan motstand jeg må ha jeg vet jo ikke strømen.. Endret 12. juni 2004 av lilfire Lenke til kommentar
nikk0 Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 hva f*** skrev du der? *forstår nada* Lenke til kommentar
EspenGunnufsen Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Altså.. du har tenkt å modde en klokka fast på sykkelen, og bruke sykkelenns batteri fremfor klokkebattereiet..... Har sykkelen din et batteri? Spør du om det er mulig, om du trenger motstand, hvilken motstand... eller hva snakker du egetlig om? Virker som du spør om motstandsstørrelsen.. du burde nesten finne ut om denne klokka har et jevnt strømforbruk, hvor stort forbruk den har, og hvor mange volt sykkelbatteriet er på.. Endret 11. juni 2004 av EspenGunnufsen Lenke til kommentar
Brakballe Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Slettet Endret 11. juni 2004 av Brakballe Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Enten for helvete korke flaska eller skriv i allefall tydeligere... Stygt å le men..... Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 12. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2004 okey sry da... motorsykkelen da... jeg ser ofte på klokken og det er vansklig når man sitter på sykkern så tenkte jeg skulle mode inn en klokke (ved speedometeret) men jeg vil bruke sykkelens bateri ikke klokke bateriet..skjønner nå?? Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Det nytter ikke bare med en motstand, du må ha en spenningsregulator Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Det nytter ikke bare med en motstand, du må ha en spenningsregulator Joda. En klokke trekker ikke rare strømmen, så det burde gå å lage en enkel spenningsdeler med 2 motstandere. Evt. lage en veldig enkel regulator med én motstand og en zenerdiode. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Det nytter ikke bare med en motstand, du må ha en spenningsregulator Joda. En klokke trekker ikke rare strømmen, så det burde gå å lage en enkel spenningsdeler med 2 motstandere. Evt. lage en veldig enkel regulator med én motstand og en zenerdiode. Fra et simpelt batteri så hadde det helt sikkert vært mulig lage en enkel speningsregulator selv vha spenningsdeler, zenerdiode eller lignende. Men jeg ville ikke satse på det på en motorsykkel/moped, da spenningen gjerne varierer litt. En spenningsregulator koster ikke mange kronene og er enkel å koble opp. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Får man zenerdioder på 3V? Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 To røde lysdioder i serie virker bra som zenerdiode rundt 3V. Brukte selv en rød lysdiode som zener når jeg laget regulator for en 1,5V klokkekrets. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Kan vel kanskje bruke vanlige dioder, med mindre man vil ha noe som lyser hele tiden. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 vil mode inn en klokke på motorsykkelen min... jeg ser ofte på klokken og det er vansklig når man sitter på sykkern så tenkte jeg skulle mode inn en klokke (ved speedometeret) men jeg vil bruke sykkelens bateri ikke klokke bateriet..klokke bateriet er på 3v men jeg lurer på hvordan motstand jeg må ha jeg vet jo ikke strømen.. Viss du skal bruke en motstand, MÅ du vite strømmen... går ut fra at spenningen inn er 12V? Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2004 sry har ikke vært her på en stud pga klassetur...jepp er 12v batteri ja.. ang det diode snakket så tror jeg ikke det er den beste løsningen..noen som kan komme med et enkelt koblingsskjema på en løsning Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 sry har ikke vært her på en stud pga klassetur...jepp er 12v batteri ja..ang det diode snakket så tror jeg ikke det er den beste løsningen..noen som kan komme med et enkelt koblingsskjema på en løsning Viss du ikke vil bruke dioder, må du vel ha motstand eller spenningsregulator. Motstand er nok det enkelste, men da må du som sagt vite strømmen... du kan jo prøve å koble klokka på en "riktig" spenning, og måle strømmen... Lenke til kommentar
moray Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) Kan kjøpe ferdig spenningsdeler med tre bein som ser ut som en liten effekttransistor.. eks: Ben 1: 12V eller 6V Ben 2: GND Ben 3: Finnes mange forskjellige typer. Sjekk www.elfa.se Tror den som heter LM 317A skal funke. Trenger litt kjøleribbe Edit: leif ++ Endret 18. juni 2004 av morcan Lenke til kommentar
andm Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Beklager for å bryte inn, men hvorfor kjøre en enkel klokke på 12V-batteriet? Klokken bruker da ikke mye strøm, og det vil da være mye enklere å bruke ett par 1,5V batterier? Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 LM317 mener jeg å huske er en variabel spenningsregulator, da trenger du et par motstander for å justere spenningen. Fant en enkel spenningsregulator på elfa LE30ABZ du trenger bare den og to kondensatorer, hvis du kan litt om elektronikk finner du datablad på elfa der står det hvordan du skal koble den. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Beklager for å bryte inn, men hvorfor kjøre en enkel klokke på 12V-batteriet? Klokken bruker da ikke mye strøm, og det vil da være mye enklere å bruke ett par 1,5V batterier? Det var faktisk beste forslaget så langt Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 19. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2004 vil ikke ha mer bateri og tull et enkelt bateri til alt synnes jeg er greiest selv om det krever mer kobling... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå