her Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Hei, På mitt forrige kamera (Kodak CX6330) benyttet jeg ofte program for landskap når jeg tok bilder av både landskap og motiver generelt med avstand lengre enn ca 5-10m da det gav fin skarphet på både motiv og bakgrunn (så sant det var ønskelig). De fleste bildene ble derfor tatt på Landskap fremfor Auto. På mitt nye kamera (Canon A80) er jeg ikke like tilfreds med program for Landskap da resultatet blir (etter min mening) litt for mørke og ikke så stor dybdeskarphet som forventet. Vet at (mot)lysforholdene spiller en rolle her og vil variere fra gang til gang, men føler at "problemet" er generelt. Faktisk fungerer Auto bedre enn Landskap i mange tilfeller på landskapsmotiv. Kameraet (som jeg ellers er svært fornøyd med) har flere manuelle innstillinger og 2 programmerbare program. Ønsker derfor å forbedre Landskapsprogrammet. Hva bør jeg legge vekt på for å få lysere bilde med bedre dybdeskarphet? Øke eksponeringen noe (vil det resultere i mer utbrent himmel)? Redusere blenderen? Øke lukkertiden (vil tvinge frem krav om bruk av stativ)? Velge sentrum- eller punktvalg for lysfølsomhet i steden for evaluerende? Øke ISO (vil gi mer støy)? Andre alternativ, eller kombinasjon av ovennevnte? Takknemlig for alle konstruktive tips og tilbakemeldinger. HH Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 (endret) Bruk så liten blender som mulig for å få mest mulig skarphet i hele landskapet. Edit -skrivefeil Endret 13. juni 2004 av Covcon Lenke til kommentar
s-ki Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Hei! Da jeg kjøpte min første "skikkelige" digitale kompakt, Oly C5050Z, var noe av det første jeg sjekket hvordan programmene virket. Resultatet av sjekken viste at det var hypp som happ hva jeg brukte, det ble same eksponering, lukker/blender, så vel med portrett som landskap og alle de mellomliggende programmene. (Har du sjekket dine?) Etter det har jeg bare brukt blenderprioritert. Jo mer du øker eksponeringen jo mer vil de lyse områdene(eks. himlen) i bildet bli utbrent. En vakker og dramatisk skyformasjon blir gjerne en hvit grøt. Mange ganger må du velge hva du vil vektlegge. Som oftest bør en ta flere bilder med gradvis økende/minskende eksponering. Mange kameraer har en slik funksjon innbygget, bracketing. Men det finnes et hjelpemiddel, om det finnes for ditt kamera det vet jeg ikke, det må du sjekke, nedtoningsfilter! Dette filteret er sotet i øvre halvdel, mørkest øverst og så gradvis lysere. Fra midten og ned er det nøytralt. Når du bruker dette filteret vil altså himlen få mindre lys og dermed bli tilnærmet riktig eksponert. Det er også en annen måte men da kreves det et godt bildebehandlingsprogram, eks Adobe Elements II. Da tar du to bilder – det ene eksponerer du etter landskap, og det andre etter himmel og skyformasjoner. Så kopierer du riktig eksponert himmel over til det første bildet og da får du både i pose og sekk! Du bør så absolutt bruke evaluerende lysmåling ved landskapsfotografering, ja ved de aller fleste anledninger vil jeg si. De evaluerende systemene til de forskjellige kameraprodusentene er nå så gode at selv de mest garvede fotografer velger dette. Jeg vil ikke anbefale deg å bruke minste blender. Kameraoptikk er korrigert slik at det beste resultatet får du på blender 5,6 og rundt der. Med en 35 mm påmontert en filmbasert speilrefleks vil du ved f5,6 få skarpt fra ca. 4 – 4,5 m og til uendelig når objektivet er innstilt på uendelig. Når en så vet at dybdeskarpheten er større på en digital kompakt ved same f, er det bare tull å blende ned til minste blender, det enest du oppnår er en merkbar forringelse av bildekvaliteten (skarphet og oppløsning) Ta en test med kameraet ditt, finn deg for eksempel en husvegg med en reklameplakat med skrift på, avstand ca. 100m og så Zomer du inn og tar et bilde for hver hele blender. Ta dem opp i et fotobehandlingsprogram (eller skriv dem ut hvis du ikke har et slikt program) - forstør 100% og sammenlign side ved side og du ser med engang hva som er den beste blenderen å bruke. Selv bruker jeg ikke mindre blender enn 5,6 på min Minolta A2 etter denne testen. Forskjellen på f5,6 og 11 (på mitt kamera) er ganske enkelt enorm. På f5,6 er bildene knivskarpe - på f11 så ”dulne” at det virker som om de er ute av fokus. Resultat blir det same ved manuell fokus. Når det er sagt så er det ingen problemer å holde seg til f5,6 som minste blender - med 1/2000 sek har en litt å gå på. Dybdeskarpheten kan du enkelt teste ved at du f.eks står en to tre m. til siden for enden av en lang hekk eller lignende, fokuser på uendelig, komponer bildet på nytt slik at du også får med mest mulig av hekken der du står. Du vil oppdage at selv med bl.5,6 får du en hekk som er skarp fra en par m. av der du står, og til uendelig med brennvidde 28mm. Dårlig skarphet og oppløsning på største og minste blendere, samt en del andre ting, er ”prisen” vi må betale for disse kompaktene, spesielt de med brennvidde fra 28mm – 200mm. Skulle objektivene på disse kameraene ha vært korrigert på same måte som superoptikken til Zeiss, Leica, Canon osv, hadde prisen snart vært det tredobbelte for disse kameraene. Mvh s-ki Lenke til kommentar
her Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Hei og takk for fyldig tilbakemelding! Ja, jeg har testet de forskjellige programmene, men må innrømme at jeg ikke har forsøkt alle programmene på landskap. F.eks Portrettprogram kan vel umulig velge samme lukke/blende som Auto/Landskap, men jeg skal teste det for morro skyld. Skal sjekke om det finnes nedtoningsfilter til kameraet, men kan ikke huske å sett slikt blant tilbehørene. Foreløpig konklusjon blir å eksperimentere med eksponering/blender/lukker. Bør lukketiden økes proporsjonalt med økt blendeverdi (mindre blender) og beveger vi oss da fort i et blende/lukke område hvor stativ er et must? HH Lenke til kommentar
s-ki Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Hei! Ja, hvis lysmåleren din forteller at riktig eksponering er 1/500 sek.med f 2,8, men du ønsker større dybdeskarphet i bildet og ergo minsker blenderen med to trinn til f5,6, må du øke lukkertiden tilsvarende, i dette tilfelle til 1/125 sek. Som du ser gir dette akkurat like mye lys til filmen/brikken som første kombinasjon, det finnes m.a.o en megde kombinasjoner som gir same mengde lys. Blenderen bestemmer mengden av dette lyset og lukkeren hvor lenge denne mengden med lys skal få belyse filmen/brikken for at denne skal blir riktig eksponert. Samarbeidet mellom disse tre er altså helt avgjørende for et godt resultat. Går du over til manuell fotografering bryter du kommandolinjene mellom lysmåleren og blender – lukker, du må selv fysisk overføre lysmålerens ”anbefalinger” ved å stille blenderen, lukkeren eller begge. Du kan også overstyre ”anbefalingene”, men med dagens lysmålersystem blir det sjelden bedre. Før, med bare sentrumsveid gjennomsnittsmålig måtte vi være svært så omhyggelig med hvor vi rettet kameraet, fikk du med litt for mye av himmelen ble resultat svært ofte overeksponerte bilder. Da lærte vi kameraene så godt å kjenne at vi visste hvor vi måtte rette lysmåleren, når vi måtte kompensere og med hvor mye, husk diasfilmene vi brukte tålte til nød et halvt stopp overeksponering, alt over det var totalt krise. Hva som forårsaker at du får mørke bilder er umulig å ha noen formening om uten å ha sett bildene, men undereksponerte bilder er forårsaket av enten for rask lukkertid, liten blender eller begge deler. Har du prøvd med manuell hvitbalanse? Har du sjekket lysmålersystemene? Prøv å måle mot gress, trær, teglsteinsvegg eller en grusvei, disse reflekterer tilnærmet 18% grått, lås eksponeringen og komponer så et bilde hvor også en del av himmelen blir med. ( sjekk først om du har en egen innstilling for måling av 18% reflekson) Prøv også å sette kameraet på ett stativ, ta en 3-4 eksponeringer av det same motivet, først ett etter lysmålerens anvisninger, så øker du eksponeringen i halve trinn for hver av de neste. Hjelper ikke noe av dette bør du snakke med de som solgte deg kameraet og be dem ta en titt på det. Det er en gylden tommelfingerregel for når en bør bruke stativ. Bruk alltid stativ når lukkertiden blir lengre enn brennvidden. Mao, bruker du en 200mm og lukker tiden blir 1/160 sek. så bruker mann stativ. Til slutt, kutt ut disse programmene, blender eller lukkerprioritert er langt bedre, da har du kontroll med både blenderen og lukkeren. Lykke til! Mvh s-ki Lenke til kommentar
her Skrevet 15. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2004 Hei, og takk igjen Arvid for god og inspirerende tilbakemelding. Gleder meg til å teste ut kameraet med utg. pkt i dine råd. Greit at det er mange (de fleste?) med interesse og bidrag på forum for utstyr og tekniske spesifikasjoner, men heldigvis finnes det også folk på dette forum som kan bidra til spørsmål om selve fotograferingen... HH Lenke til kommentar
s-ki Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 (endret) Hei! I mitt siste innlegg skrev jeg følgende: "Før, med bare sentrumsveid gjennomsnittsmålig måtte vi være svært så omhyggelig med hvor vi rettet kameraet, fikk du med litt for mye av himmelen ble resultat svært ofte overeksponerte bilder." Det skal selvfølgelig stå - undereksponerte bilder. mvh s-ki Endret 15. juni 2004 av s-ki Lenke til kommentar
her Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Hei, Skjønte at det var en liten misforståelse her, men takk uansett for presiseringen. HH Lenke til kommentar
rolfy81 Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 dette var meget lærerikt takk for gode spørsmål og utfyllende svar!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå