blackbrrd Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 http://www.dagbladet.no/dinside/2004/06/11/400203.html Siden 1970 er dødeligheten etter hjertesykdom halvert i Norge. Utviklingen har skjedd parallelt med at nordmenn har lagt om kostholdet i retning av mindre og riktigere fett og mindre kolesterol. Kolesterolnivået hver av oss har i blodet har gått betydelig ned. Sunnere mat - Mettede fettsyrer øker kolesterolet i blodet. Plantefett senker det. I denne perioden har nordmenn redusert sitt inntak av mettet fett og av herdet fett. Samtidig spiser nordmenn mer frukt og grønt. Nedgangen i dødelighet har gått raskere de siste ti åra enn i de tjue før det, sier Jan Ivar Pedersen, professor i ernæring ved Universitetet i Oslo. Sammen med Aage Tverdal, som er forsker i Folkehelseinstituttet og Bente Kirkhus, forskningsansvarlig i Mills, har Pedersen sammenliknet kostholdsforandringer og hjertedødelighet de siste femti åra. Årlig døde 6800 færre av hjertesykdom i åra mellom 1996 og 2000 enn i åra mellom 1971 og 1975. Bevis? I Tidsskrift for Den norske lægeforening publiserer de sin artikkel om undersøkelsen. Forskerne har funnet sammenhengen mellom mindre kolesterol i blodet og mindre dødelighet etter hjertesykdom, men tør ikke si at kostholdet alene er årsaken. - Er dette beviset for at kolesterolfattig kosthold berger liv? - Jeg vil være forsiktig med ordet bevis. Men vi kan si at dette stemmer godt med den kunnskapen vi har, og at det viser at den kostholdsopplysning vi har hatt i Norge har vært riktig. Samtidig kan det finnes andre faktorer som kan ha bidratt, sier Pedersen. Farfaren min døde rundt 1981 pga hjerteproblemer. Faren min fikk akkurat samme symptomene, men nå kunne de faktisk gjøre noe annet enn å lindre symptomene. De kunne fjerne problemet (tett blodårer til/fra hjertet). De kunne kanskje ha gjort det i 1981 også, men da hadde det vært en omfattende operasjon. Det er det ikke idag. Det er ikke nevnt et ord i artikkelen om at behandlingsmetodene er blitt vesentlig bedre. Typisk dagbladet/vg opplegg å bare belyse en side av en sak. Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Det finnes også en haug med legemidler for hjerte og blodkar idag. Jeg aner ikke når de kom på markedet men det bidrar nok sterkt til at eldre ikke dør av sykdommer i hjerte-blodkar. Medisiner som øker hjertets pumpekraft Kolesterolsenkende midler Blodtrykksenkende midler Blodfortynnende midler (hindrer dannelse av blodpropp) Vanligste dødsårsak blant eldre idag er lungebetennelse som de pådrar seg på sykehus... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå