Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forklar hvorfor ikke vi har 10Mbit\24Mbit i Norge!


Anbefalte innlegg

Bredbåndsfabrikken er også i Norge. Det kan jeg bekrefte, har selv bredbåndsfabrikken med 10Mbit linje opp og ned(200 månd :yes: ). Til dere som sier dere ikke trenger en slik linje..vell jeg klarer meg ikke uten lenger. Helt utrolig hvor avhengig og hvordan man tar ting for gitt etter en stund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bredbåndsfabrikken er også i Norge. Det kan jeg bekrefte, har selv bredbåndsfabrikken med 10Mbit linje opp og ned(200 månd :yes: ). Til dere som sier dere ikke trenger en slik linje..vell jeg klarer meg ikke uten lenger. Helt utrolig hvor avhengig og hvordan man tar ting for gitt etter en stund.

YOU LUCKY, LUCKY BASTARD.

Gni det inn. hehe :D:D

 

 

 

 

http://www.admin.uio.no/ia/uniforum/2000/u...um08-00/13.html

Endret av DARK VIKING
Lenke til kommentar
Pointet var at staten kommer ikke til å utbygge nettet, men heller opprettet en komite som kan sitte og skyve på blyantene sine ett par år, og suge litt penger ifra oss, for så og komme med en uttalelse om deres "granskning" ang utbyggingen.

Statens Høykom-prosjekt er jo bygget på en fornuftig tanke, man støtter etterspørsel og lar denne etterspørselen drive frem komersielle utbygginger.

Dette er en riktigere måte en og gi direkte støtte til utbygging og håpe at behovet er der i ettertid.

Lenke til kommentar
Pointet var at staten kommer ikke til å utbygge nettet, men heller opprettet en komite som kan sitte og skyve på blyantene sine ett par år, og suge litt penger ifra oss, for så og komme med en uttalelse om deres "granskning" ang utbyggingen.

Statens Høykom-prosjekt er jo bygget på en fornuftig tanke, man støtter etterspørsel og lar denne etterspørselen drive frem komersielle utbygginger.

Dette er en riktigere måte en og gi direkte støtte til utbygging og håpe at behovet er der i ettertid.

Har ikke hørt om den, men hvis det er noe statlig som er får utbygning, stå på sier jeg. Bra at noe av papirmølla fungerer.

Lenke til kommentar
Talt av en framtidig byråkrat. Hehe :D

 

At det er milliarder som går med har jeg ikke uttalt meg om noen steder, har du plukket noe løst ifra lufta her. Det jeg har gjort er og vise til ting som er negativt med antall byråkrater. Her følger en til, ifra en avis: http://www.hardanger-folkeblad.no/Innenrik...ticle678380.ece

 

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det er 800 flere som jobber i administrasjons- og kontorpersonalet på sykehusene. En av seks ansatte på norske sykehus jobber i administrasjonen.

 

EN AV SEKS. Er det bra???? google litt du og kanskje, se fakta i øynene. Jeg driver ett firma så da oppdager man fort litt om systemet.

 

MEN, hovedpoenget med starten på mine poster var ang utbygging av nettet, ikke staten. Pointet var at staten kommer ikke til å utbygge nettet, men heller opprettet en komite som kan sitte og skyve på blyantene sine ett par år, og suge litt penger ifra oss, for så og komme med en uttalelse om deres "granskning" ang utbyggingen. Eller noe i den gata der.

Så igjen, HEIA ISP'er :love::thumbup:

 

EDIT: I løpet av de siste fem årene har antall ansatte i administrasjonen økt tre ganger så raskt som antall leger og sykepleiere.

Dette er ikke en bra utvikling, og jeg tviler sterkt på at staten kommer til å kutte ned på antall byråkrater, har ikke gjort det enda.

Tviler sterkt på at jeg blir en byråkrat, til det passer nok ikke min utdannelse. Forøvrig har det lite med saken å gjøre, det må da være mulig å se ting fra andres side.

 

Ja det stemmer at det var noe jeg tok ut av lufta, men du sa at det var ett "utrolig stort pengesluk" for at noe skal være ett utrolig stort pengesluk på statlig nivå, så må det være snakk om milliarder.

 

Som sagt tidligere er jeg ikke så interresert i enkelt-hendelser og avisutklipp om sådanne, jeg har ikke kunneskap nok til å vite hva som er en passende andel byråkrater for ett sykehus, men jeg legger merke til at artikkelen påpeker at sykehusene har fått flere oppgaver på deres nivå (som tidligere var høyere opp i systemet), som må gjøres av byråkrater.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bredbåndsfabrikken er også i Norge. Det kan jeg bekrefte, har selv bredbåndsfabrikken med 10Mbit linje opp og ned(200 månd :yes: ). Til dere som sier dere ikke trenger en slik linje..vell jeg klarer meg ikke uten lenger. Helt utrolig hvor avhengig og hvordan man tar ting for gitt etter en stund.

Jeg har også 10 mbit, man kalrer seg fint med 2 mbit istedet, tar ca en dag så er man vant til det, klart det er praktisk å hente ned en film på 10 minutter istedet for en time, men det er bare snakk om en ørliten omstilling. Det er ingenting som ikke fungerer som det skal med 2mbit.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at jeg blir en byråkrat, til det passer nok ikke min utdannelse. Forøvrig har det lite med saken å gjøre, det må da være mulig å se ting fra andres side.

Som sagt tidligere er jeg ikke så interresert i enkelt-hendelser og avisutklipp om sådanne, jeg har ikke kunneskap nok til å vite hva som er en passende andel byråkrater for ett sykehus, men jeg legger merke til at artikkelen påpeker at sykehusene har fått flere oppgaver på deres nivå (som tidligere var høyere opp i systemet), som må gjøres av byråkrater.

 

AtW

Det var en spøk, smilefjes bak. hint hint.

 

Enkelt forklart, er en økning på 3 ganger av folk som ikke gjør noe for pasientene bra??? Mens man også skjærer ned på antall leger\sykesøstre\hjelpepleiere???

 

Når så dette er gjennomgående for hele systemet, hva sier det om framtiden??

Endret av DARK VIKING
Lenke til kommentar
Enkelt forklart, er en økning på 3 ganger av folk som ikke gjør noe for pasientene bra??? Mens man også skjærer ned på antall leger\sykesøstre\hjelpepleiere???

 

Når så dette er gjennomgående for hele systemet, hva sier det om framtiden??

For det første er det en økning på 30% ikke tre gnager, og antallet sykehusansatte har også økt med 10% på den samme tiden, så det er ikke nedskjært på antallet leger (noe av grunnen til at det er så få leger er jo at den norske lægeforening har alt for stor makt, de saboterer jo forsøk på å utdanne flere, har begynt å få den organisjasjonen litt opp i halsen i det siste, de virker til å være veldig lite opptatt av folks beste, og veldig opptatt av at leger skal dra inn mest mulig penger). Dvs at i absolutte antall har de blitt ansatt ca dobbelt så mange ekstra leger som byråkrater (forutsatt at fordelinger er 1/6 og 5/6).

 

Men som sagt før, jeg er ikke interresert i å diskutere enkelttilfeller, jeg er interresert i å diskutere din siste påstand, om overbyråkratisering er gjennomgående for hele systemet, og hvor mye dette eventuelt koster.

 

AtW

Lenke til kommentar
Enkelt forklart, er en økning på 3 ganger av folk som ikke gjør noe for pasientene bra??? Mens man også skjærer ned på antall leger\sykesøstre\hjelpepleiere???

 

Når så dette er gjennomgående for hele systemet, hva sier det om framtiden??

For det første er det en økning på 30% ikke tre gnager, og antallet sykehusansatte har også økt med 10% på den samme tiden, så det er ikke nedskjært på antallet leger (noe av grunnen til at det er så få leger er jo at den norske lægeforening har alt for stor makt, de saboterer jo forsøk på å utdanne flere, har begynt å få den organisjasjonen litt opp i halsen i det siste, de virker til å være veldig lite opptatt av folks beste, og veldig opptatt av at leger skal dra inn mest mulig penger). Dvs at i absolutte antall har de blitt ansatt ca dobbelt så mange ekstra leger som byråkrater (forutsatt at fordelinger er 1/6 og 5/6).

 

Men som sagt før, jeg er ikke interresert i å diskutere enkelttilfeller, jeg er interresert i å diskutere din siste påstand, om overbyråkratisering er gjennomgående for hele systemet, og hvor mye dette eventuelt koster.

 

AtW

Beklager, 3 ganger mer var en skrivefeil, du har helt rett. 30 % er det.

 

Tall ifra statistisk sentralbyrå.

Sterk vekst i offentlig sektor

Det har de siste tiårene vært en kraftig vekst i offentlig sektor og den sysselsetter nå om lag 730 000, sammenliknet med bare 200 000 i 1962. Og offentlig sektors andel av sysselsettingen har økt fra 13 prosent til vel 30, noe som tilsvarer 27 prosent av utførte timeverk (deltidsarbeid er noe mer utbredt i offentlig sektor).

 

Sysselsatte i kommuneforvaltningen utgjør det store flertallet. På grunn av statens overtakelse av de fylkeskommunale sykehusene, fant det sted en sysselsettingsvekst på 114 000 personer i statlig forvaltning i 2002.

 

Siden du studerer, er jo dette en glimrende sjanse til å studere. :D Skulle gjerne gjort det til heltidsarbeidet mitt, med å finne ut akkurat hvor mange % byråkrater det kan kuttes ned på og hvor. Men siden jeg jobber, passer dette litt dårlig. Noen må tross alt finansiere dette landet. :D

 

OFFTOPIC: Hurra, nextgentel setter opp hastigheten igjen, for 3 eller 4 gang. Me very happy now. :love::love:

Endret av DARK VIKING
Lenke til kommentar

Hva skal man med 10Mbit og 100Mbit?

Dette kom frem veldig tydlig i en tidligere post, men her er tydligvis noen personer som må ha det inn med teskje.

 

Hva skal man med farge tv? Man kan jo like greit se på en svart hvit 15", alt annet blir jo luksus!

 

Hva skal man med biler som koster mer en 20000? Biler er jo bare et fremkomstmiddel som skal hjelpe deg fra punkt a til b. Dyrere Mercedes og BMW modeller vil jo bare bli ren luskus!

 

Hva skal man med store hus? Man trenger jo bare tak over hode! Dassen, senga og kjøkkenbenken kan fint plasseres i samme rom. Alt annet blir jo bare ren luksus!

 

Du kan sikkert lage flere tåpelige eksempler av samme art!

 

Hva skal jeg med 100Mbit? En slik linje kan garantert gi meg tilgang til muligheter jeg ikke vet at jeg trenger! Får også lastet ned mye mer anime en det jeg får lastet ned i dag!

 

Hjelp meg med å innføre demokrati i det norske land, så skal jeg hjelpe de norske folk med å få raskere bredbånd!

Lenke til kommentar
Hva skal man med 10Mbit og 100Mbit?

Dette kom frem veldig tydlig i en tidligere post, men her er tydligvis noen personer som må ha det inn med teskje.

 

Hva skal man med farge tv? Man kan jo like greit se på en svart hvit 15", alt annet blir jo luksus!

 

Hva skal man med biler som koster mer en 20000? Biler er jo bare et fremkomstmiddel som skal hjelpe deg fra punkt a til b. Dyrere Mercedes og BMW modeller vil jo bare bli ren luskus!

 

Hva skal man med store hus? Man trenger jo bare tak over hode! Dassen, senga og kjøkkenbenken kan fint plasseres i samme rom. Alt annet blir jo bare ren luksus!

 

Du kan sikkert lage flere tåpelige eksempler av samme art!

 

Hva skal jeg med 100Mbit? En slik linje kan garantert gi meg tilgang til muligheter jeg ikke vet at jeg trenger! Får også lastet ned mye mer anime en det jeg får lastet ned i dag!

 

Hjelp meg med å innføre demokrati i det norske land, så skal jeg hjelpe de norske folk med å få raskere bredbånd!

En 2mbit-linje kan gjøre det samme som en 10 mbit linje, det kan ikke en s/h-tv eller en billigere bil. Eller ett lite hus. EN bedre sammenlikning er en bil med helt like egenskaper, bare at toppfarten på den ene er 200 og på den andre er den 1000 km/t, for den normale mann har man ikke behov for noe mer enn 200.

 

Forøvrig får man lastet ned over 20 GB i døgnet med 2 mbit, la oss si en episode varer 22 min, og tar 350 megabyte (og det er bra kvalitet), da får du sett på anime i 22.5 timer i døgnet, ok det er akkurat ikke nok til å se på høykvalitets anime 24/7, men det kan neppe kalles ett samfunnsproblem at vi bare har 2mbit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Norge ligger vel litt etter på å oppgradere både sentraler og bånd. Det kommer nok etterhvert. Telenor og de andre skal bare selge unna mest mulig ADSL først, slik at de senere kan selge veldig dyre oppgraderingspakker til 2 mbit, 10 mbit, etterhvert 100 mbit, også videre.

Lenke til kommentar
En 2mbit-linje kan gjøre det samme som en 10 mbit linje, det kan ikke en s/h-tv eller en billigere bil. Eller ett lite hus. EN bedre sammenlikning er en bil med helt like egenskaper, bare at toppfarten på den ene er 200 og på den andre er den 1000 km/t, for den normale mann har man ikke behov for noe mer enn 200.

Her faller jeg fullstendig av... Selvfølgelig er en 10 eller 100Mbit linje bedre enn en 2Mb. Du sier det er det samme fordi begge får deg fra A til B bare med litt forskjellig hastighet. Som mange her har prøvd å forklare så handler dette i stor grad om kvaliteten på opplevelsen. Nei, en s/hv TV kan ikke gjøre det samme som en farge-TV, den kan faktisk ikke vise bilder i farger, noe som betraktelig reduserer opplevelsen. Selvfølgelig er det bedre med biler som går i 1000km/t enn 200km/t. Forutsatt at man kunne kjøre så fort så ville det innebære at jeg kunne bo i Oslo, men jobbe i Paris, eller kanskje helst omvendt. Bare se hvordan samfunnet har forandret seg etter at bilen ble allemannseie. Før fantes det ikke forstader, folk bodde i bygder spredt rundt hele landet. Nå kan folk bo f.eks. i Ski men jobbe i Oslo. Men hvis en bil hadde hatt en toppfart på 5km/t så ville det ikke vært mulig.

 

Jeg for min del har en jobb hvor jeg kan jobbe fra hvor som helst i verden, altså den fysiske lokasjonen er knekkende likegyldig så lenge jeg har tilgang på internett. MEN, det er fremdeles et par år unna til at det funker knirkefritt siden hastighetene er så forholdsvis lave ennå.

 

EDIT: Oi, innlegg nr. 1000!

Endret av oblivian
Lenke til kommentar
En 2mbit-linje kan gjøre det samme som en 10 mbit linje, det kan ikke en s/h-tv eller en billigere bil. Eller ett lite hus. EN bedre sammenlikning er en bil med helt like egenskaper, bare at toppfarten på den ene er 200 og på den andre er den 1000 km/t, for den normale mann har man ikke behov for noe mer enn 200.

Her faller jeg fullstendig av... Selvfølgelig er en 10 eller 100Mbit linje bedre enn en 2Mb. Du sier det er det samme fordi begge får deg fra A til B bare med litt forskjellig hastighet. Som mange her har prøvd å forklare så handler dette i stor grad om kvaliteten på opplevelsen. Nei, en s/hv TV kan ikke gjøre det samme som en farge-TV, den kan faktisk ikke vise bilder i farger, noe som betraktelig reduserer opplevelsen. Selvfølgelig er det bedre med biler som går i 1000km/t enn 200km/t. Forutsatt at man kunne kjøre så fort så ville det innebære at jeg kunne bo i Oslo, men jobbe i Paris, eller kanskje helst omvendt. Bare se hvordan samfunnet har forandret seg etter at bilen ble allemannseie. Før fantes det ikke forstader, folk bodde i bygder spredt rundt hele landet. Nå kan folk bo f.eks. i Ski men jobbe i Oslo. Men hvis en bil hadde hatt en toppfart på 5km/t så ville det ikke vært mulig.

 

Jeg for min del har en jobb hvor jeg kan jobbe fra hvor som helst i verden, altså den fysiske lokasjonen er knekkende likegyldig så lenge jeg har tilgang på internett. MEN, det er fremdeles et par år unna til at det funker knirkefritt siden hastighetene er så forholdsvis lave ennå.

Hele poenget mitt var at en s/h tv ikke kan gjøre det samme som en fargetv, dermed er sammenlikningen ikke særlig god (noen andre før meg dro den sammenligningen), det samme gjelder forøvrig en dyrere bil, siden det er langt mer enn toppfarten som er annerledes, en 2-mbit linje kan gjøre de samme tingene (dog saktere), en modem-linje feks kan ikke det (spilling funker dårlig, det gjør også streaming osv).

 

Ja såklart en 10mbit linje er bedre, på samme måte som 1000 er bedre enn 200, men det er ikke noe allment behov, det er ikke noe staten bør bekymre seg for, har du spesielle behov så klarer du alltids å skaffe deg 10 mbit eller mer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja såklart en 10mbit linje er bedre, på samme måte som 1000 er bedre enn 200, men det er ikke noe allment behov, det er ikke noe staten bør bekymre seg for, har du spesielle behov så klarer du alltids å skaffe deg 10 mbit eller mer.

De sa det samme om telefonen også. Ingen kunne skjønne hvilken nytte en så "unyttig" ting kunne ha for folk flest. Bell ble faktisk slaktet av en rekke av samtidens politikere og vitenskapsmenn.

 

Kanskje ingen av oss har sett det som internett faktisk kommer til å være om 10 år. Tjenester som fremdeles ikke eksisterer eller noen har tenkt på som blir mulig pga generell høy båndbredde hos folk flest. TV/film/video-fon er jo det åpenbare.

 

Jeg skjønner uansett ikke hvorfor noen (her eller andre steder) skal agitere for at vi ikke trenger høyere båndbredde? Hva er egentlig motivet for det?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner uansett ikke hvorfor noen (her eller andre steder) skal agitere for at vi ikke trenger høyere båndbredde? Hva er egentlig motivet for det?

Les hva jeg skriver da, mer båndbredde er vel og bra, men jeg ser ikke begovet for at staten spytter noe særlig mer penger inn i det enn de allerede gjør.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...