agvg Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 -Telenor måtte da konkurrert på like vilkår som andre-Man hadde sluppet dyr parallell utbygging (bare se på GPRS/GPS-nettet) -Politikerne hadde fått mulighet til å styre bredbåndsutbyggingen i landet på en grei måte. Vi ville antagelig bare fått et nytt og stalig monopol, vi trenger flere nett for og skape ekte konkurranse og denne ideen om at politikerne ikka kan styre er bare tull, det er ikke evnen men viljen det står på hos dem. Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 ...og at NIX tilsv. må ha noen ganske fete linjer mot utlandet. NIX har ikke linjer mot utlandet, hver ISP har egne carrier-avtaler. Lenke til kommentar
vammaveien Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Fortell meg da hvem som skal betale for dette. Superhøyhastighetsnett som vi snakker om her, er luksus, ren luksus. Jeg vil bare si et eksempel her. Her jeg bor er bildekvaliteten så ellendig på felles anlegget så du ser mere snø enn bilde. De eneste to kannalene som har stereo her er NRK og TV2. Resten er mono. Det er tross allt 2004 nå. Vi betaler NRK avgift enten vi vil eller ei,da syneas jeg også at vi kan forlange litt mere av det vi betaler for. Hvorfor kan ikke da tv selskapet som vi betaler avgifter på i hytt og pine da være med på å bygge ut linjene? Dette vil også komme de til gode. Ja jeg er enig med det at sverige sponser nettleverandørene der. Men hvorfor kan ikke da staten norge isåfall hjelpe litt til? Vi skryter av at vi har så mye penger på bok så da sender vi heller pengene ut av landet. Sverige har verdensgjeld men det ser ut som de klarer seg for det. Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Og så ble det gjort en kjempetabbe da Telenor ble privatisert; linjenettet ble ikke skilt ut til et eget 'nonprofit' utbyggings/driftsselskap som kunne solgt tjenester til bredbåndstilbydere og brukt fortjenesten til å bygge ut: -Telenor måtte da konkurrert på like vilkår som andre -Man hadde sluppet dyr parallell utbygging (bare se på GPRS/GPS-nettet) -Politikerne hadde fått mulighet til å styre bredbåndsutbyggingen i landet på en grei måte. Kunne ikke sagt meg mer enig, det samme gjelder desverre strømnettet også. "Strømprisen har vært så lav at vi har blitt nødt til å sette opp linjeleien og fastavgiften for å få samme inndekning" for å sitere enkelte strømleverandører. Når tele2 satte ned tellerskrittprisen satte telenor opp fastavgiften, fint med monopol ikke sant? Nå er det ikke Telenor sin skyld, men skrullete politikere som ikke skjønner at hodeløs prinsippiel privatisering ikke alltid fører til billige tjenester. Selge offentlig infrastruktur som telenett og strømnett til private AS som gir MONOPOL på alt nett i området gir ikke billigere tjenester! Endret 11. juni 2004 av balleklorin Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Hvorfor kan ikke da tv selskapet som vi betaler avgifter på i hytt og pine da være med på å bygge ut linjene? Det har de gjort, de betaler seg inn på div satelitter for og distribuere høykvalitetsoverføringer. Lenke til kommentar
gumbie Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Fordi den svenske stat subsidierer utbyggning av fiber i landet.. I norge må ISP'ene betale dette selv. Er dette noe du vet eller noe du tror??? Om det er noe du vet så gi meg noen kilder. - gumbie Lenke til kommentar
gumbie Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Det er en grunn til at vi ikke har høyhastighets-linjer i teknologi-kåte Norge. Det er fordi de norske ISP-ene ikke får statstøtte på lik linje med de svenske ISP-ene. Enkelt og greit. Er dette noe du vet eller noe du tror??? Om det er noe du vet så gi meg noen kilder. - gumbie Lenke til kommentar
vammaveien Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Det har de gjort, de betaler seg inn på div satelitter for og distribuere høykvalitetsoverføringer. Som du sier så har de gjort det, men jeg trur det er flere folk i Norge som sitter med felles anlegg enn parabol. Jeg sitter selv med parabol så det er egentlig ikke syndt på meg, men jeg hadde ikke hatt noe imot å bruke felles anlegget hvis det hadde vert bra. Samtidig som man da betaler Nrk avgift så må man også betale for kortbruk ved parabol. Så da må man betale dobbelt opp. Tenk selv hvor mye lettere ting hadde vert hvis man hadde allt under en linje til huset. slippet parabol,felles anlegg og telefon linjer. men allt hadde vert på en linje inn. Denne diskusjonen kan sikkert gå evigheter og vi folk kommer sikkert til å være uenig på dette stadiet. Som sagt hadde linjene vært kraftigere så kunne de ha blitt brukt til så mangt enn bare internett. Endret 11. juni 2004 av vammaveien Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Som du sier så har de gjort det, men jeg trur det er flere folk i Norge som sitter med felles anlegg enn parabol. Da må man jo ha et elendig fellesnett hvis man bare kan bruke bakkemottag i og med parabol er det naturlige valget for mottak enten man har gfellesnett eller ei. Tv-selskapene er ikke glad i bredbånd, de ønsker og kontrollere hva folk ser på, det er veldig tydelig når du ser på digitalt bakkenett som de kaller bredbånd men som igrunn er et enveis sådann. Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Synes utbyggingen bør skje det det er størst sjange får å tjene penger på det og der det er størst behov. Altså i Oslo, bergen og de anre litt store byene vi har. Dette gjelder ikke bare internett men også f.eks vei utbygging. Er så lei av å se at det bygges 6km lange tuneller på vestlanedet som det kansje kjører 1000 biler gjennom hver dag mens på E6 ut/inn av Oslo sitter 100000 (?) i kø hver eneste dag ! Og hva skjer egentlig med at når man skal stemme til valg så telles stemmene til der det bor lite folk mer enn der det bor mye folk? Dette er jo helt lattelig alle personer er like mye vært og bør derfor bli hørt likt. Hvis bonde Pål på en øy i skjergården utenfor stavanger eller whatever synes det er kjedelig at han ikke har en bro ut til øya si med 1000 inbyggere kan han f*en meg flytte. Bygg nå ut f***ings motorveier og høyhastighets inet der det trengs for flest personer !!! Dette er satt litt på spissen og kansje litt offtopic. men er min menig? ja, det er det ! Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Sverige er et mye større it-land enn norge og får mere støtte fra staten til utbygging. og at det bor dobbelt så mye folk der som norge er jo ingen minus. men synes det har blitt bedre med netet her hjemme også.iallefall her jeg bor.fikk dobbelt speed på netet (oppgradering av linja) til samme pris som vi hadde fra før.. men blir ikke rare speed"en mot svenskene Endret 11. juni 2004 av Traxco Lenke til kommentar
Smartass Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Det har de gjort, de betaler seg inn på div satelitter for og distribuere høykvalitetsoverføringer. Som du sier så har de gjort det, men jeg trur det er flere folk i Norge som sitter med felles anlegg enn parabol. Jeg sitter selv med parabol så det er egentlig ikke syndt på meg, men jeg hadde ikke hatt noe imot å bruke felles anlegget hvis det hadde vert bra. Samtidig som man da betaler Nrk avgift så må man også betale for kortbruk ved parabol. Så da må man betale dobbelt opp. Tenk selv hvor mye lettere ting hadde vert hvis man hadde allt under en linje til huset. slippet parabol,felles anlegg og telefon linjer. men allt hadde vert på en linje inn. Denne diskusjonen kan sikkert gå evigheter og vi folk kommer sikkert til å være uenig på dette stadiet. Som sagt hadde linjene vært kraftigere så kunne de ha blitt brukt til så mangt enn bare internett. er vel det som var tanken da bredbånd ble lansert for noen år siden. synd bare at det har kokt bort og tilbyderne istedet satser på adsl Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Synes utbyggingen bør skje det det er størst sjange får å tjene penger på det og der det er størst behov. Det er slik det er idag, utbyggingen styres av rene markedsmekanismer og dere som ikke får bra linjer er pr definisjon ikke lønnsome nok til og forsvare kostnaden. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Så kommer jo det store spørsmålet om hva vanlige folk trenger 100mbit for. Har ikke fått med meg alt for gode begrunnelser der.. Lenke til kommentar
gumbie Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Sverige er et mye større it-land enn norgeog får mere støtte fra staten til utbygging. Jeg har spurt to andre her i forumet som påstår at den svenske staten hhv subsidierer isp'ene og subsidierer utbygging av fiber om kilder for disse påstandene uten å få svar. Så da spør jeg deg: Hvor har du det fra at den svenske staten gir støtte til bredbåndsutbygging??? Kilder??? Jeg vet at det gis et sk "glesbygdtilskudd" der det ikke er forretningmessig forsvarlig å bygge ut. Men det er også det jeg kjenner til. - gumbie Lenke til kommentar
llyffant Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Den enkle grunne til at vi ikke har adsl2 i norge er fordi Telenor enda ikke har godkjent bruk av denne teknologien på sine linjer. Når det er sagt så er det ikke lenge til det blir godkjent og det er mange aktører som snuser på adsl2 allerede. Firstmile med adsl2 i oslo NextGenTel med ADSL++, ADSL2 og ADSL2+ Telenor med ADSL2 og ADSL2+ Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 og får mere støtte fra staten til utbygging. Nåja.. http://www.regeringen.se/sb/d/2373/a/16360 Klippet fra siden om dette tilskuddet i sverige: Utbyggnaden av bredband ska i första hand göras av marknaden. Staten har dock ett övergripande ansvar att se till att infrastrukturen finns tillgänglig i hela landet. Framför allt landsbygden, inklusive glesbygd, är de delar av Sverige där marknaden inte kommer att klara utbyggnaden på egen hand. Med landsbygd menas områden utanför orter med minst 3 000 invånare. I dessa områden bor cirka 30 procent av landets befolkning. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 for dei fleste vil nok 10mbit vera heilt fint når nettet er såpass raskt nok til at å motta og sende familie filmer på nokre minutter for mitt bruk så trenger eg 1 gigabit, det kan eg desverre ikkje få med lyse sin 100mbit sentral T_T Lenke til kommentar
Smartass Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 for dei fleste vil nok 10mbit vera heilt fint når nettet er såpass raskt nok til at å motta og sende familie filmer på nokre minutter jeg ville gjerne sende filmer som ikke var egnet for familien også da... Lenke til kommentar
tbend Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 jeg ville gjerne sende filmer som ikke var egnet for familien også da... Hehe...... Sikkert mange som vil det, men de fleste vil nok bare laste dem ned... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå