Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forklar hvorfor ikke vi har 10Mbit\24Mbit i Norge!

Anbefalte innlegg

Sjekk de svenske bredbåndsleverandørene, som fks Telia, Bredbåndsbolaget, Tele2, Bostream osv. Alle sammen leverer superaske linjer sålenge du ikke bor for langt unna sentralen! Hvorfor har vi ikke dette i Norge?

Nextgentel skryter av ADSL 2 som skal klare 23Mb inn og 3MB ut eller noe, hvorfor kan vi ikke ha som de i sverige, med 26Mb inn og 26Mb ut? Går alle de svenske linjene på fiber?

sjekk selv

http://www.bostream.com/controller.php?action=private

http://www.telia.se/pw/privat/frame.do?mai..._UseBVCookie=no

http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2_...redbandstadsnat

Jeg kan godt spytte inn et par tusen for å få så rask Internett til samme prisen! Om jeg så må grave opp hele hagen og sette en satelitt på taket! :roll:

Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er får at Sverige har flere Større byer en vi har i norge .. sef kan di legge fiber når man kan Putte 10k med kunder på en sentral ...

er vell bare i oslo det er mulig i norge og legge fiber i samme stil

og så er det det at sverige er VELDIG flatt noe norge ikke er .. ergo det er dyrere og legge fiber i norge

OSV OSV OSV

det er masse som gjør at vi ikke får fiber sånn helt uten vidre ..

alternativet er at du lager ditt eget internett firam og bygger ut norge for dine lomme penger :D

:ermm:

Lenke til kommentar
Sjekk de svenske bredbåndsleverandørene, som fks Telia, Bredbåndsbolaget, Tele2, Bostream osv. Alle sammen leverer superaske linjer sålenge du ikke bor for langt unna sentralen! Hvorfor har vi ikke dette i Norge?

Fordi man ikke ser store muligheter for fortjeneste i og med at det er få kunder som virkelig ønsker dette og fordi man tjener bra på det som for 85% er bra nok.

Dessuten bygges det endel fiberspredenett i norge, det er mange prosjekter på gang.

Lenke til kommentar

Bostream 26Mbit/s er basert på VDSL.

"Hur hög fart Bostreams kunder får beror på hur långt från telestationen de bor - högst 300 meter får det vara för att nå den högsta farten."

Imponerende? Du må jo nesten bo vegg i vegg med sentralen.

"Direkt från start kan Bostream nå 100.000 hushåll i Stockholm och Göteborg med den nya tjänsten."

Dog står det at de skal utvide til de 800.000 som de skryter av innen kort tid.

"Bostream öppnar också för möjligheten att bygga ut telestationer i övriga landet om det finns minst 300 intresserade användare på samma station."

Om vi her i Norge skulle krevd 300 interesserte per sentral ville det blitt mager ADSL-dekning :laugh:

Kilde: http://www.nyteknik.se/art/28924

Endret av puretamil
Lenke til kommentar
det er får at Sverige har flere Større byer en vi har i norge .. sef kan di legge fiber når man kan Putte 10k med kunder på en sentral ...

er vell bare i oslo det er mulig i norge og legge fiber i samme stil

Det går fiber til de aller fleste sentralene i norge, og i norge er det vel rett og slett slik at det bygges langt mer fiberspredenett på bygda enn det gjøres i Oslo så det har ikke med kundetettehet og gjøre men med hvem og hvilke som eier og styrer i f.eks Oslo.

Lenke til kommentar

Jeg mener at Norge må begynne et sted istedet for å grave seg lenger og lenger ned i gjørma.

Det er greit at det bor dobbelt så mange folk i Sverige,men det er ikke noen unnskyldning.

For hvis vi hadde fått den hastigheten opp til 100Mbitt så kunne mange andre ha fått TV,telefon osv igjennom samme linje og da hadde man også fått brukt den kraftige linjen også til noe mere enn bare internett.

Man må se på dette med kraftigere linjer kan brukes til så mye mere enn internett.

Endret av vammaveien
Lenke til kommentar
Jeg mener at Norge må begynne et sted istedet for å grave seg lenger og lenger ned i gjørma.

Det er greit at det bor dobbelt så mange folk i Sverige,men det er ikke noen unnskyldning.

For hvis vi hadde fått den hastigheten opp til 100Mbitt så kunne mange andre ha fått TV,telefon osv igjennom samme linje og da hadde man også fått brukt den kraftige linjen også til noe mere enn bare internett.

Man må se på dette med kraftigere linjer kan brukes til så mye mere enn internett.

Fortell meg da hvem som skal betale for dette. Superhøyhastighetsnett som vi snakker om her, er luksus, ren luksus.

Det kan ikke forsvares økonomisk, hverken på markedsøkonomisk nivå (for da hadde det vært gjennomført allerede, dog er det jo "på vei", jmf. f.eks. Lyse) eller samfunnsøkonomisk (det å få bredbåndsdekning til "alle" er viktigere enn høy hastighet til en elite) per dags dato.

Det at det ikke er aktuelt per i dag betyr ikke at det ikke blir aktuelt i morgen.

Lenke til kommentar

Gjør vi det da?

Det er mye som skjer men det skjer ikke i TN sin regi og dermed virker det som mange ikke greier og oppfatte det.

Lenke til kommentar

Og så ble det gjort en kjempetabbe da Telenor ble privatisert; linjenettet ble ikke skilt ut til et eget 'nonprofit' utbyggings/driftsselskap som kunne solgt tjenester til bredbåndstilbydere og brukt fortjenesten til å bygge ut:

-Telenor måtte da konkurrert på like vilkår som andre

-Man hadde sluppet dyr parallell utbygging (bare se på GPRS/GPS-nettet)

-Politikerne hadde fått mulighet til å styre bredbåndsutbyggingen i landet på en grei måte.

Lenke til kommentar

Noe av problemet med båndbredde på Internett-aksesser kan sammenliknes med fartsgrensene på veiene.

Man kan utmerket godt kjøre i 200km/h med svært liten risiko mange steder dersom det ikke er andre biler på veien. Er det derimot rushtid går det garantert svært dårlig dersom alle skulle forsøkt å kjøre i 200km/h.

Til sammenlikning er aksesshastigheter på f.eks. 10-100Mbit/s helt klart teknisk mulig, iallefall i noenlunde tettbygde strøk.

Problemet oppstår i det (kun) 10.000 brukere hos en leverandør tror (!) at de har f.eks. 10Mbit/s Internettaksess! Et raskt regnestykke skulle tilsi at denne leverandøren da må ha en 100 Gigabit/s link mot NIX, og at NIX tilsv. må ha noen ganske fete linjer mot utlandet. Hvis ikke vil man få mengder misfornøyde brukere "f*en ta dere, jeg får bare 2mbit mot download.com på 10mbit linja mi"...

Ellers skulle nok leverandørene GJERNE levert båndbredde i bøtter og spann allerede i dag om de kunne!

Det skal også sies at aksesshastighetene har økt i et godt og jevnt tempo de siste årene fra jeg koblet meg til Internett første gang i 1995 med 28.8kbps til i dag hvor jeg har en 1024/256 DSL aksess til en langt rimeligere pris enn for ti år siden.

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...