knokle_85 Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Jeg kjører fedora core2, og i går så avsluttet desktop ett.eller.annet med en feil mld. og siden har oppgavelinjen & workspaces vært forsvunnet.. Noen som vet hva jeg må starte opp igjenn for å få det tilbake?? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Logg inn med din egen bruker i et konsoll rm -rf .* logg ut Lenke til kommentar
bkak Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Dette vil selvsagt slette alle brukerinstillinger du måtte ha satt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Logg inn med din egen bruker i et konsoll rm -rf .* logg ut min egen bruker er root. Vil det si at jeg bare treger å åpne terminalen, og skrive rm -rf ?? hva mener du med .* ?? Fy deg: - Post spørsmål her på forumet, slik at alle kan se de og eventuellt få glede av de. Selv om jeg skrev den store FC2 guiden, betyr det ikke at jeg er den eneste som kan Linux her (da hadde jeg vært MEGET innbilsk...). Dette spm er uansett gyldig for alle distroer - Leste du det som stod om bruk av root? Neivel. Gå og les det - det står: Når den er ferdig, kommer den til å starte på nytt (når du klikker "reboot"), og når den kommer opp igjen, vil den spørre deg om blant annet oppretting av brukere. Lag en bruker til deg selv og eventuelt til andre nysgjerrige familiemedlemmer. BRUK DENNE/DISSE BRUKERENE TIL DAGLIG, _IKKKE_ root. root er til vedlikehold og systemadministrasjon. Hvis du er logget inn som deg selv, og trenger root, vil du bli spurt om passord. Punktum. Grunnen er at du med root har total kontroll over systemet - og hvis du da tabber deg ut forde du ikke har så mye erfaring med linux systemer, kan du risikere å slette alle data på pc'n din - også de på windows (i alle fall fra komandolinja. Men man kan gjøre MYE dumt i GUI også). Les den siste settningen... Men når det er sagt, skal jeg svare på ditt spm. Når du logger deg inn med et konsoll (gjør dette som en "ekte terminal" - ref. FC2 guide), vil du altid starte i din hjemmemappe. For root er det "/root" (dette står også i guiden. Kan ikke nybegynnere forstå at de må lære seg å lese dokumentasjon - at du er nybegynner er ingen unskyldning, lese lærte du på skolen?)) rm er slette-komandoen i Linux-konsollet rf står for "recursive force", mao. gå inn i mapper og ikke spør om hver j**** fil. .* betyr alle filer/mapper som begynner med punktum. På Linux er filer med punktum skjulte filer, og i disse lagres ditt oppsett. Når du sletter dette, vil et nytt bli regenerert når du logger inn. Når det er sagt, er det tydelig at det er Gnome som hikker her. gnome-programmer begynner på g (genrellt sett), så hvis vi tar "rm -rf .g*" så tar vi alle filer/mapper som begynner på ".g". Det er noe snillere og burde gjøre jobben Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå