Dauen Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Hei, for en del år tilbake leste jeg i et bilblad, husker ikke hvilket idag, (eller kan det ha vært på tv?), jaja det ble sagt at egentlig burde man sette på motorvarmer et par timer før en skal ut og kjøre året rundt, selv sommerstid. Dette visstnok for å forlenge levetid på motor, redusere stress i motor etc. Noen som har noen meninger om dette, fordeler/ulemper? Lenke til kommentar
trra Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 om sommeren så blir det jo ikke noe særlig varmere enn 25-30 her i norge, så vis du har på motorvarmeren, så skal vel den gi enn 50-60? Drifttempen ligger vel stort sett på 80-90 på de fleste biler, så er vel litt å hente på det. Motorvarmer er uansett bra om vinteren, slipper å fryse ihjel og bruker mye mindre bensin. skulle vært motorvarmer på alle biler i norge. Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 (endret) Motoren er jo laget for å jobbe optimalt ved en temp på rundt 80-90 som trra sier. Dess mer og hardere du kjører før motoren når denne driftstemperaturen fører til økt slitasje og økt bensinforbruk. Kjører man motoren hardt før den har blitt varm vil stemplene (som har mindre masse enn motorblokk) utvide seg mer enn resten av motoren og dermed "skrapes" mot sylinderveggene. Dette er meget forenklet. Jeg regner med det er litt mer komplisert enn som så. Til spørsmålet ditt så er det egentlig ingen ulemper. Bortsett fra at man må huske å sette på motorvarmeren. Strømforbruket vil sannsynligvis øke. Endret 11. juni 2004 av Ezekiel Lenke til kommentar
Dauen Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Ja det høres veldig fornuftig ut det. Mener å huske at et argument imot å bruke motorvarmer for mye var at motoren kunne bli vanskelig å starte, uten motorvarmer etterhvert, fordi den var "vant" til varmstart? Skjønte aldri helt det der, og fikk vel heller aldri noen god forklaring på hvorfor det skulle være slik. Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 det er nok helst på biler med forgasser vil jeg tro. Uten at jeg kan gi deg en god forklaring på hvorfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå