DevianX Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Hei, jeg lurer på hvor mye jeg kan klokke opp uten å investere i nytt utstyr. Jeg har NW 2.2 ghz, 256 RDRAM og 7200 rpm harddisk på 120 GB. Må jeg kjøpe nye viftere eller noe sånt for å overklokke??Jeg vil gjerne ha litt raskere pc, siden jeg drive med mye omgjøring av filmer. Jeg har også lest på formuet at man kan overklokke NW 1.8 ghz til 2.4 uten nye viftere og sånt. Stemmer dette?? Og hvordan går man fram for å overklokke. Jeg vet at man stille opp hastighetet på bios. Er det så lett?? Pc'en er kjøpt fra Dell. Lenke til kommentar
Prox Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Quote: On 2002-04-15 15:58, Divxdude skrev:.... Jeg vet at man stille opp hastighetet på bios. Er det så lett??Pc'en er kjøpt fra Dell. Vel... Har du dell skal det godt gjøres å klokke.. om ikke jeg tar feil ? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 Hei takk for svar. Jeg lurte på også hvor mye jeg kan klokke opp også uten å kjøpe nye ting som f.eks viftere og sånt? Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Tror Dell har lagt inn sperre for noen som helst hardware endring. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 Er du helt sikker på at de har lagt inn sperre på hardware Vegard??Hvis ja, hva kan gjøres for å bryte denne sperren?? Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Jeg har hørt at Dell maskiner blir sperret. Har aldri kjøpt Dell selv så jeg vet ikke sikkert. Du kan jo sjekke om du har muligheter til å endre CAS Latency, FSB, RDRAM channels eller multiplier. Sånt pleier å ligge under kategorier som heter Advanced Configuration eller Chipsett Configurasion. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 Hva betyr egentlig disse utrykkene?? CAS Latency, FSB, RDRAM channels eller multiplier. Og hvor kan jeg sjekke Advanced Configuration eller Chipsett Configurasion. Er det på bios eller noe sånt??Det er jo noe dritt hvis det er sperre. Lenke til kommentar
Corn Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Vel, min Dell 600mhz er totalt idiotsikker-sperret. Klin umulig å klokke i bios. Min tanke har vært (gidder ikke siden det er en pIII gammal maskin) å finne ut hvilke hovedkort jeg har og se om jeg kan oppdatere bios fra produsenten's versjon, men dette er vel kanskje litt risky? Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 CAS Latency=Minnet forsinkelsestid FSB=Hastigheten over Chipsettet. (Antallet MHz CPu og minne kommuniserer med hverandre) RDRAM channels=Antall kanaler som brukes mellom RAM og CPU. med RDRAM vil det være 4x100Mhz. Multiplier=Systembussen på din 2.2GHz er 100Mhz. Da har du en multiplier på 22 for å få 2.2Ghz kjernehastigheten din. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 Corn, hva mener du med litt risky??Er det ulovlig å gjøre det?? Og Vegard, hvor kan jeg sjekke ut advanced config??Er det på bios?? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 15. april 2002 Forfatter Del Skrevet 15. april 2002 Thanxs. Beklager at jeg maser. Nå vet jeg at det er på bios. Men når jeg går inn dit, skal jeg bare trykke på advanced config??Og hvordan vet jeg om det er sperre på maskinen eller ikke?? Lenke til kommentar
DeltaVifte Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Jeg vill kvittet meg med dell dritten. :smile: Kjøp deg nytt Hovedkort, da kan du klokke så mye du bare orker. Du kan også bruke SoftFSB programmer, altså overklokking via software. Link Lenke til kommentar
Corn Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Vel, på en kjøpemaskin så skal ting være litt stabilt, det er en grunn til at f. eks dell legger ved en egen bios som skal "matche" det du har i DIN maskin. Det kan skje noe tull hvis du går vekk fra den dells bios. Det kan være jeg tar feil her, men min logikk sier at dette ikke er heelt ufarlig? Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Det er på grunn av garanti at dem sperrer for sånt. Man gir ikke garanti når du kan overklokke PC`en til den går opp i røyk. Dem driver litt business. Lenke til kommentar
Ullsokk Skrevet 15. april 2002 Del Skrevet 15. april 2002 Jeg angrer på at vi kjøpte dell pc...og ikke byggepc..dell har sperra alt som heter FSB og multiplier...du finner det i biosen under cpu information men det er sperra! Lenke til kommentar
trenchypost Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Quote: On 2002-04-15 16:43, Corn skrev:Vel, på en kjøpemaskin så skal ting være litt stabilt, det er en grunn til at f. eks dell legger ved en egen bios som skal "matche" det du har i DIN maskin. Det kan skje noe tull hvis du går vekk fra den dells bios.Det kan være jeg tar feil her, men min logikk sier at dette ikke er heelt ufarlig? Det er vel gjerne det, at skulle maskina henge seg f.eks, mens du flasher bios' så er du ***** beyond rescue:) Lenke til kommentar
Socratex^ Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 du skal være temmelig god hvis du klarer å endre multiplieren, da Intel® har låst denne :smile: Lenke til kommentar
p4power Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Hva er vitsen med å overklokke en NW 2.2 ?? Burde jo holde for de fleste. Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Dell får spesial laget BIOS for sine maskiner, slik at kunder ikke kan overklokke pc'ene sine. Du kan riskikere å miste både garanti og ødelegge HK ved å bruke BIOS til produsenten av HK'et. Har Dell selv, OC kan man bare glemme. Telcontar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå