Gå til innhold

Klokke opp Pentium 4 2.2 ghz

DevianX

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvor mye jeg kan klokke opp uten å investere i nytt utstyr. Jeg har NW 2.2 ghz, 256 RDRAM og 7200 rpm harddisk på 120 GB.

Må jeg kjøpe nye viftere eller noe sånt for å overklokke??Jeg vil gjerne ha litt raskere pc, siden jeg drive med mye omgjøring av filmer.

Jeg har også lest på formuet at man kan overklokke NW 1.8 ghz til 2.4 uten nye viftere og sånt. Stemmer dette??

Og hvordan går man fram for å overklokke. Jeg vet at man stille opp hastighetet på bios. Er det så lett??

Pc'en er kjøpt fra Dell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-15 15:58, Divxdude skrev:

.... Jeg vet at man stille opp hastighetet på bios. Er det så lett??

Pc'en er kjøpt fra Dell.

Vel... Har du dell skal det godt gjøres å klokke.. om ikke jeg tar feil ?

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at Dell maskiner blir sperret. Har aldri kjøpt Dell selv så jeg vet ikke sikkert.

Du kan jo sjekke om du har muligheter til å endre CAS Latency, FSB, RDRAM channels eller multiplier.

Sånt pleier å ligge under kategorier som heter Advanced Configuration eller Chipsett Configurasion.

Lenke til kommentar

Vel, min Dell 600mhz er totalt idiotsikker-sperret. Klin umulig å klokke i bios.

Min tanke har vært (gidder ikke siden det er en pIII gammal maskin) å finne ut hvilke hovedkort jeg har og se om jeg kan oppdatere bios fra produsenten's versjon, men dette er vel kanskje litt risky?

Lenke til kommentar

CAS Latency=Minnet forsinkelsestid

FSB=Hastigheten over Chipsettet. (Antallet MHz CPu og minne kommuniserer med hverandre)

RDRAM channels=Antall kanaler som brukes mellom RAM og CPU. med RDRAM vil det være 4x100Mhz.

Multiplier=Systembussen på din 2.2GHz er 100Mhz. Da har du en multiplier på 22 for å få 2.2Ghz kjernehastigheten din.

Lenke til kommentar

Vel, på en kjøpemaskin så skal ting være litt stabilt, det er en grunn til at f. eks dell legger ved en egen bios som skal "matche" det du har i DIN maskin. Det kan skje noe tull hvis du går vekk fra den dells bios.

Det kan være jeg tar feil her, men min logikk sier at dette ikke er heelt ufarlig?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-15 16:43, Corn skrev:

Vel, på en kjøpemaskin så skal ting være litt stabilt, det er en grunn til at f. eks dell legger ved en egen bios som skal "matche" det du har i DIN maskin. Det kan skje noe tull hvis du går vekk fra den dells bios.

Det kan være jeg tar feil her, men min logikk sier at dette ikke er heelt ufarlig?

Det er vel gjerne det, at skulle maskina henge seg f.eks, mens du flasher bios' så er du ***** beyond rescue:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...