Gå til innhold

smtpd auth problemer

Anbefalte innlegg

Hei.

Trodde jeg var nær ved å få til Qmail maskinen min nå, men akk nei.

Jeg har gjort som det står på denne siden, altså recompile av Qmail og lagt det inn på nytt, men så kom jeg til punktet da jeg skulle starte smtpd..

I følge smtpd-auth siden så skal jeg starte den patcha smtpd'n med følgende kommando ved bruk av tcpserver:

smtp stream tcp nowait qmaild /var/qmail/bin/tcp-env tcp-env /var/qmail/bin/qmail-smtpd your.mail.domain /bin/checkpassword /bin/true

Men siden jeg har fulgt anvisningene fra Life with Qmail så er dette nærmeste jeg har funnet en tcpserver start kommando (funnet i /var/qmail/supervise/qmail-smtpd/run):

exec /usr/local/bin/softlimit -m 2000000 /usr/local/bin/tcpserver -v -R -l "$LOCAL" -x /etc/tcp.smtp.cdb -c "$MAXSMTPD" -u "$QMAILDUID" -g "$NOFILESGID" 0 smtp /var/qmail/bin/qmail-smtpd 2>&1

Hvis det er der den nye kommandoen skal kjøres fra, hvordan skal da run fila se ut? Skal jeg fjerne noe fra den originale start kommandoen eller bare legge til (hvis det er den run fila som skal endres da..)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første delen er avhengig av hvordan du starter qmail, det som er relevant for auth er parametrene etter qmail-smtpd.

Jeg vil tro du kan starte den slik:

exec /usr/local/bin/softlimit -m 2000000 /usr/local/bin/tcpserver -v -R -l "$LOCAL" -x /etc/tcp.smtp.cdb -c "$MAXSMTPD" -u "$QMAILDUID" -g "$NOFILESGID" 0 smtp /var/qmail/bin/qmail-smtpd your.mail.domain /bin/checkpassword /bin/true 2>&1

Lenke til kommentar

Siden du skal reise bort ville jeg lagt inn squirrelmail, og driti i smtp-auth setup foreløpig. Det er fort gjort at du blir open relay. Sørg hvertfall for å test ordentlig før du lar den stå. Husk også at smtp brukernavn/passord er ganske ettertraktet i enkelte miljøer. Du bør derfor passe på at authentiseringen går kryptert. Siden du sikkert har samme passord for pop/imap bør også dette gå kryptert.

Har leita litt for å finn en måte å tvinge smtp+auth til å gå kryptert fra serversiden, men har ikke funnet noe. (Den godtar kryptert auth, men det er klienten som må passe på å sette dette.) Post gjerne løsningen om du skulle komme over en måte å tvinge kryptert auth fra server siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...