Gå til innhold

Bruke antistatisk armbånd?

Anbefalte innlegg

Ok...da har jeg et lite spørsmål. Hvis jeg er jordet med antistatisk bånd til f.eks. vanlig jord i en bygning... Hvor høyt "spenningspotensiale" kan jeg da opplade meg?

Da vil du f.eks. ha 0V spenningspotensiale. Men hvis da PC'en ligger ugjorda på et bord kan den ha opparbeida seg en statisk spenning på temmelig mange volt.

Eller, hvis du er jorda til det elektriske jordingssystemet, og PC'n er jorda i en vannkran kan det også oppstå spenningsforskjell mellom deg og PC'n. (Bare et eksempel! Jeg tror de færreste ville gjøre noe slikt.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale alle til å bruke antistatisk armbånd. Du kan være ladet med flere 100 000 volt og dette liker ikke elektriske komponenter. Gummihansker trenger ikke å hjelpe mye, siden de er så tynne.

Har selv "drept" en ram-brikke for noen år siden, bare pga. at jeg tenke at "å ta i kabinettet" hjelper, bare du rører på deg selv, tar et skritt på golvet kan bygge opp mange tusen volt.

Lenke til kommentar
Teknologien har jo fronadret seg en del.

tror ikke med all mulig respekt at jording eller ASA er så mye vits lenger.

Men hadde nok brukt det om jeg jobba med å bygge PC'er, som feks Komplett

Den påstanden der hadde gitt deg strykkarakter på enhver elektronikk-eksamen... ;)

Imposter: Prøver du her å si at det ikke lenger er overhengende fare for å ødelegge komponenter med statisk elektrisitet som det har vært tidligere? Teknologien forandrer da ikke elektrisitetens natur?! "Nå har man utviklet elektrisitet som kan gå gjennom en ledning som ikke går i sirkel" (husker ikke hva det heter når den går i sirkel)! Bare kødd... drit i forskningen her, slik er det, og slik vil det være. Eneste som forandrer seg der, må nødvendigvis være sikringen på komponentene, mot strøm, antar vel det er det du mener... Men komponentene tåler da ikke mer nå enn de gjorde før?

Lenke til kommentar
Da vil du f.eks. ha 0V spenningspotensiale.

Riktig!

Men hvis da PC'en ligger ugjorda på et bord kan den ha opparbeida seg en statisk spenning på temmelig mange volt.

Fullt mulig dersom miljøet legger til rette for det, MEN hva skjer da når du er jordet, og du tar i kabinettet?

Svar: Du leder den statiske elektrisiteten til jord, og både du og PC er nå 0V. Ingen skade skjedd.

Eller, hvis du er jorda til det elektriske jordingssystemet, og PC'n er jorda i en vannkran kan det også oppstå spenningsforskjell mellom deg og PC'n. (Bare et eksempel! Jeg tror de færreste ville gjøre noe slikt.)

Tror du er litt ute å kjører nå... Det elektriske jordingsystemet skal i alle tilfeller være jordet sammen med vannrør i huset, noe annet ville være direkte farlig.

Ergo, skulle du og PC`en være jordet er dere faktisk tilknyttet samme punkt. Er ikke PC`en direkte tilknyttet jord, er heller ingen skade skjedd så lenge du er jordet.

Lenke til kommentar

noen poste link fra komplett med en armlenke som er komplett? sist jeg bestilte lenke fra komplett fikk jeg bare med ett armbånd+kabel men ingen mulighet til å koble den til jordinga kontakta mi.

Jeg ønsker å vite link til hvem av dem som er komplett pakke fra komplett.no. takk

Lenke til kommentar
Teknologien har jo fronadret seg en del.

tror ikke med all mulig respekt at jording eller ASA er så mye vits lenger.

Men hadde nok brukt det om jeg jobba med å bygge PC'er, som feks Komplett

Den påstanden der hadde gitt deg strykkarakter på enhver elektronikk-eksamen... ;)

Da er det bra att jeg ikke skal ta eksamen i elektronikk, det var ikke ment som ett pinlig nøyaktig svar, men ''du skjønner tegninga''

Edit:Hilsen fra Hr.Gramatikk

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

I større bygninger (skoler o.l.) kan det være flere forskjellige jordingspunkter. Det kan i enkelte tilfeller være et lite potesiale mellom disse jordingspunktene, noe som kan bli farlig hvis du ikke helt vet hva du gjør. Selv holdt jeg på å svi av en moving head (mac 250+) (styrbar lyskaster, hvis noen lurer) til adskillige laken da styresignalet ikke hadde samme jordpunkt som drivspenningen. :devil:

Det viktige er altså å få 0 potensial i forhold til hardwaren du jobber med, ikke nødvendig vis vannkranen, selv om det beste naturlig vis er å ha alt jordet.

Lenke til kommentar

Bruker overhodet ikke armlenke. Har bygd sammen mange maskiner gjennom min tid, og har aldri ødelagt noe p.g.a dette.

Tror det var mer utbredt før. Regner også med at utstyr blir bedre beskyttet når de produserer det nå til dags, enn for f.eks 5 år siden.

-z00l-

Lenke til kommentar
Fullt mulig dersom miljøet legger til rette for det, MEN hva skjer da når du er jordet, og du tar i kabinettet?

Hvis du tar i kabinettet så skjer det ikke stort. Men om du tar rett på en komponent i maskinen så lader du ut PC'n via den komponenten. (Er man koplet rett til jord da kan det gå galt. Men har man et skikkelig armbånd med motstand på noen megaohm så skal det gå bra.)

Lenke til kommentar

tror det e en jordingsfeil i huset vårt... ka kan eg koble meg til da?? hold det å bare koble meg til kabinettet og matta???

mandarab: stikk ned på clasohlson og kjøp :) der e det billigst

Endret av Vandahl
Lenke til kommentar

Vil bare fortelle noen få ting:

Det ER viktig å bruke ESD-utstyr når du jobber med PC. Jeg har selv jobbet i et firma hvor jeg har bygget/ arbeidet med svært mange maskiner. Jeg brukte alltid ESD, bortsett fra en gang. Noen av de som jeg jobbet med fortalte meg ting som hadde skjedd da de hadde jobbet med maskiner uten ESD utstyr.

Et eksempel: Han ene skulle ta en minnebrikke fra en maskin over til en annen, minnebrikken var på 512 MB. Da han startet maskinen hadde maskinen merkelig nok bare ca 256 MB minne. Etter en stund i drift virket ikke minnebrikken i det hele tatt lenger.

Annet eksempel: Ene fyren skulle sette inn et nytt hovedkort i en maskin, hovedkort defekt. De sendte inn hovedkortet i retur, og fikk mail noen dager senere at hovedkortet var defekt grunnet statisk skader. Det samme gjaldt en prosessor som skulle byttes.

Den ene gangen jeg ikke brukte ESD utstyr strøk det en CPU med.

Min konklusjon er at ESD-sikring er svært viktig, samme hva dere andre sier :D

Bruk ESD-sikring! Helst både armlenke og matte. Det kan lønne seg noe utrolig mye i ettertid. Det er et faktum at statisk elektrisitet skader komponenter og kan endre levetiden på komponenter. Jeg regner med (og håper virkelig) at alle andre service-elektronikere her inne er enig med meg.

Mvh

Frugy

Edit: skriveleif

Endret av Frugy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...