Beeee183 Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 2-3 hansker? går sikkert det men er det noen som i hele tatt har prøvd det i praksis? Lenke til kommentar
Truils Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 (endret) Holder det å bare koble armbåndet til kabinettet, og må kontakten være i da? Det er når spenning på deg og PC'n er forskjellig du risikerer at ladningene har lyst til å jevne seg ut gjennom duppeditten du er i gang med å installere. Derfor kobler du armbåndet til kabinettet (som gjerne da er jorda). Det minste du bør gjøre er å ta på kabinettet så du og PC'n har lik spenning. Hold også langt hår og ermer unna edit: hei leif Endret 17. juni 2004 av Truils Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Kan noen gi meg en liste over alt jeg trenger å kjøpe på komplett for å få jordet meg skikkelig? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Kan noen gi meg en liste over alt jeg trenger å kjøpe på komplett for å få jordet meg skikkelig? Vil du jorde deg skikkelig? Kjøp en rull med 2,5kvadrat jordingsledning, ta av deg klæra og isolasjonen på kabelen.... Så tvinner du kabelen rundt kroppen en ca. 10-12 ganger, ut av ruta og fester den godt til et spyd du kjører ned i jorda... Bedre jording får du ikke... Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Kan noen gi meg en liste over alt jeg trenger å kjøpe på komplett for å få jordet meg skikkelig? Vil du jorde deg skikkelig? Kjøp en rull med 2,5kvadrat jordingsledning, ta av deg klæra og isolasjonen på kabelen.... Så tvinner du kabelen rundt kroppen en ca. 10-12 ganger, ut av ruta og fester den godt til et spyd du kjører ned i jorda... Bedre jording får du ikke... Ekstremjording[tm]: For de dagene du virkelig mener det. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 17. juni 2004 Del Skrevet 17. juni 2004 Det hele er jo ganske oppblåst .. Har bygd mange PCer, og det har aldri skjedd noen skade pga dette (som jeg vet om). Har dessuten bygd mange PCer på teppegulv også. Tenker egentlig aldri stort over det. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Nåja... bestilte i går, og tok med et armbånd til 100kr... er jo som presisert mange ganger, ikke så mye penger i forhold til hva du "redder". Lenke til kommentar
TDK Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Anti-statisk armbånd på Komplett.no Ser dette bra ut? Følger det med kabel osv til og koble det til en jorda ting? Jeg har montert mye uten armbånd men jeg er livredd for X800XT PE kortet mitt jeg får om et par uker. Forresten, holder det og koble ledningen fra armbåndet på kranen i vasken? Lenke til kommentar
dundee Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Forresten, holder det og koble ledningen fra armbåndet på kranen i vasken? Klart det holder, men skal du sette sammen pc'en på do da? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 I tilfelle noen lurte på tilgjengeligheten av slike hansker... Du får kjøpt 100-hansker-esker på fargehandler og slikt noe. Det er nok til endel data-operasjoner, kan vi vel si. (Kanskje man må skaffe seg stil-riktige munnbind også? ) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Det er sikkert presisert 10000 ganger før men... Det er lite poeng i å jorde seg selv hvis ikke PC-en og komponentene du arbeider med også er jordet til samme punkt/sted! Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Hva er vitsen med å jorde kabinettet til jord i stikkontakten? Spiller det noen rolle så lenge du og kabinettet er koblet sammen? Hvis noen mener det, kan dere da forklare hvorfor? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Det er sikkert presisert 10000 ganger før men... Det er lite poeng i å jorde seg selv hvis ikke PC-en og komponentene du arbeider med også er jordet til samme punkt/sted! Det der må du utdype litt nærmere.... *?* Er man jordet selv, vil man ikke kunne overføre noe statiske spenninger til komponenten(e) man jobber med, uavhengig om de også er jordet.... Det eneste som skjer er at du selv blir jordingspunktet når du tar i komponenten... Vi har vel ingen flytende jordingspunkt, har vi? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Teknologien har jo fronadret seg en del. tror ikke med all mulig respekt at jording eller ASA er så mye vits lenger. Men hadde nok brukt det om jeg jobba med å bygge PC'er, som feks Komplett Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Det er sikkert presisert 10000 ganger før men... Det er lite poeng i å jorde seg selv hvis ikke PC-en og komponentene du arbeider med også er jordet til samme punkt/sted! Det der må du utdype litt nærmere.... *?* Er man jordet selv, vil man ikke kunne overføre noe statiske spenninger til komponenten(e) man jobber med, uavhengig om de også er jordet.... Det eneste som skjer er at du selv blir jordingspunktet når du tar i komponenten... Vi har vel ingen flytende jordingspunkt, har vi? Hvis du er jorda til et sted, og PC-en er jorda til et helt annet sted, som ikke har forbindelse til ditt sted så kan du og PC-en ha forskjellige spenningspotensialer. Når du da tar på en følsom komponent i PC-en så kan du da risikere at du utlader deg via denne komponenten og at den dermed blir skada. (Sier ikke at det vil skje, men muligheten er der.) Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Teknologien har jo fronadret seg en del.tror ikke med all mulig respekt at jording eller ASA er så mye vits lenger. Men hadde nok brukt det om jeg jobba med å bygge PC'er, som feks Komplett Den påstanden der hadde gitt deg strykkarakter på enhver elektronikk-eksamen... Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Det er sikkert presisert 10000 ganger før men... Det er lite poeng i å jorde seg selv hvis ikke PC-en og komponentene du arbeider med også er jordet til samme punkt/sted! Det der må du utdype litt nærmere.... *?* Er man jordet selv, vil man ikke kunne overføre noe statiske spenninger til komponenten(e) man jobber med, uavhengig om de også er jordet.... Det eneste som skjer er at du selv blir jordingspunktet når du tar i komponenten... Vi har vel ingen flytende jordingspunkt, har vi? Hvis du er jorda til et sted, og PC-en er jorda til et helt annet sted, som ikke har forbindelse til ditt sted så kan du og PC-en ha forskjellige spenningspotensialer. Når du da tar på en følsom komponent i PC-en så kan du da risikere at du utlader deg via denne komponenten og at den dermed blir skada. (Sier ikke at det vil skje, men muligheten er der.) Ok...da har jeg et lite spørsmål. Hvis jeg er jordet med antistatisk bånd til f.eks. vanlig jord i en bygning... Hvor høyt "spenningspotensiale" kan jeg da opplade meg? Lenke til kommentar
Asus Radeon 9800XT Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Hvorfor diskutere det når det er snakk om bare 100kr,-. Bedre og kjøpe det og ikke ta noen sjangser. Uansett det er en grunn til at det finnes. Lenke til kommentar
ChainDoG Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 staar dag inn og dag ut og bygger hovedtavler med oemfintelige komponenter i 100 tusenkroner klassen. uttrolig hvor mye disse skrale komponentene taaler egentlig.. hehe. liten sjangse for at noe skal gaa galt, men et armbaand koster ikke allverden hvis du absolutt vil ha det. noe mer en det er litt overdrevet. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 staar dag inn og dag ut og bygger hovedtavler med oemfintelige komponenter i 100 tusenkroner klassen. uttrolig hvor mye disse skrale komponentene taaler egentlig.. hehe. liten sjangse for at noe skal gaa galt, men et armbaand koster ikke allverden hvis du absolutt vil ha det. noe mer en det er litt overdrevet. Vet ikke helt om jeg ville vært arbeidsgiver til en som tester ut hvor mye "skralle" komponenter i 100-tusen kroner klassen tåler, men.... Driver selv med dyre kort... riktignok "kun" i prisklassen 40 000,- men å ikke bruke antistatisk armbånd ved behandling av disse printkorten ville ikke vært noe annet en uansvarlig. PC-deler er riktignok mye rimligere, men når folk sier at de aldri har hørt om hovedkort, CPU og minnekort som blir ødelagt av statisk elektrisitet, så er det vel visse muligheter for at en viss andel av komponentene som blir returnert til butikk faktisk er def. av statisk elektrisitet. Saken er at man aldri får høre om det, og de fleste bryr seg heller lite, siden det som oftest får status DOA og går på garanti. Åpenbart ikke noe stort problem i det hele tatt, men personlig bruker jeg alltid antistatisk armbånd ved behandling av all elektronikk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå