Gå til innhold

Prosjekt: Klesskap -> "serverskap"

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, dama skal flytte inn med meg i gutte-leiligheten til sommeren og jeg har planer om å få endel av hardwaren som står stabla rundt på soverommet litt vekk, både i forhold til hvordan det ser ut, og støy.

Jeg har et gammelt klesskap, ca 1 x 1 m grunnflate, 2 meter høyt, som jeg har funnet ut at jeg kan bruke til maskiner etc.

Er ute etter tips, råd og innspill fra dere, samt svar på et par spørsmål jeg har kommet opp med under planleggingen.

Jeg har tenkt å sette inn et par hyller, med 10-20 cm åpning bak for luftstrømning. I tillegg har jeg tenkt å borre hull i sideveggen nederst i skapet, og sette et par 92mm vifter med støvfilter, koblet til et gammelt AT-power (sånt med strømbryteren direkte tilkoblet). Disse skal suge luft inn i skapet, og planen er at den skal finne veien opp og ut gjennom tilsvarende hull øverst (uten vifter)

I tillegg har jeg ikke jord i stikk-kontaktene på soverommet, men jeg har det på kjøkkenet vegg-i-vegg. Jeg vet at jeg ikke kan legge opp permanent opplegg selv, men jeg har tenkt på en semi-permanent løsning, hvor jeg kjøper vegg-kontakter og ledning på Clas Ohlson, skrur på et jordet støpsel i ene enden, og skrur kontaktene på veggen inni skapet. Så trekker jeg ledningen ut på kjøkkenet og stikker pluggen i veggen.

Ulovlig eller gråsone (=ok)?

Handleliste:

Varenr. Ant.  Sted Art.Navn

DI3PA 2 Microplex Adapter, 3- til 4-pins kabel

TFD9225L12S 2 Microplex Titan vifte, 52m³/time, 25 dB(A)

FF92 2 Microplex Filter m/monteringsramme, 92mm

ZIVDM92 2 Microplex Pakning, vibrasjonsdempende, 92mm

32-4078 2 Clas Ohlson Vegguttak 4-v m/jord p.sikker

49-328-30 1 Clas Ohlson Kabel PMH 3G1,5 -SORD- 10M

49-43-5 1 Clas Ohlson Kabel PR (2+JX1,5MM) 10M

22-1887 1 Clas Ohlson Støpsel Jordet Han 250V 10/16A

Har valgt to forskjellige kabler. Noen som har peiling som kan forteller meg hva som er riktig type? Bør jeg gå for ledning med større tverrsnitt?

Kjøkkenet og soverommet er på samme kurs, så det skal ikke være noe problem sånn sett.

Sannsynligvis skal jeg koble til 3 pc-er, en skjerm (normalt avskrudd), router/switch/kabelmodem/annet småtteri.

Så - ordet er deres! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det vil bli mer effektivt om viften trekker luften ut av skapet i topp.

Men uansett så blir det veldig fort varmt i et slikt skap, har et selv som fort fikk over 30 grader inne i skapet når 3 maksiner sto på. resultatet blir da at du får ca 10 grader høyere CPU temp enn vanlig.

Løsningen for meg var at jeg oppdaget at det var en lufteventil i veggen bak skapet, så etter noen minutter med stikksaga så fikk skapet sin egen kjøleluft :-) Dette fungerer glimrende om vinteren med -15 til -20 ute, da holder skapet ca +10 grader innvendig og da kan det overklokkes :-)

Nå er det værre, nå underklokker jeg to av maskinene for å holde fornuftig temp i skapet, gruer meg til de varmeste sommernettene.

Løsningen er nok en felles vannkjøling med en stor radiator utenfor skapet.

Lenke til kommentar

Ja, det er et poeng.. Har også fundert på om det vil være nok, men det vet jeg vel ikke før jeg har prøvd. Får sørge for at det ikke blir vanskelig å sette inn flere vifter hvis det blir for varmt. Det er vel egentlig bare et spørsmål om å få nok luftsirkulasjon, og en fornuftig bane. Bør jeg forsøke å dra lufta inn nede foran og få den ut oppe bak, f.eks?

Lenke til kommentar
Ja, det er et poeng.. Har også fundert på om det vil være nok, men det vet jeg vel ikke før jeg har prøvd. Får sørge for at det ikke blir vanskelig å sette inn flere vifter hvis det blir for varmt. Det er vel egentlig bare et spørsmål om å få nok luftsirkulasjon, og en fornuftig bane. Bør jeg forsøke å dra lufta inn nede foran og få den ut oppe bak, f.eks?

Når luften blir varmet opp så stiger den, så det er nok best med innsug i bunn og utblås i topp av skapet.

Lenke til kommentar

det du har tenkt å gjøre med strømmen er nok lov så lenge det ikke er fastmontert og så lenge du ikke driver med en kontakt/ledning med strøm i, du kan helt fint lage en slik ledening du snakker om, og jeg tviler på at det gjør noe at du skrur det fast i veggen...

men det hadde vært smart å få en elektriker til å gjøre det...

Lenke til kommentar

Så fort du koppler deg til på baksiden av en kontakt så er det Autorisert Elektriker som gjelder.

Legger du opp ledning som "sitter" fast på veggen altså fastmontert så er det Autorisert Elektriker som gjelder.

sære regler for Vår sikkerhet :D

Lenke til kommentar
hvorfor i det hele tatt ha maskinene på ?

hvis du har dama så har du vel litt bedre ting og bruke tiden på :w00t:

Det er vel gjerne derfor jeg vil ha dem inni skapet?

Dessuten er det jo her snakk om servere og maskiner jeg til vanlig bare aksesserer via ssh..

Lenke til kommentar
det du har tenkt å gjøre med strømmen er nok lov så lenge det ikke er fastmontert og så lenge du ikke driver med en kontakt/ledning med strøm i, du kan helt fint lage en slik ledening du snakker om, og jeg tviler på at det gjør noe at du skrur det fast i veggen...

men det hadde vært smart å få en elektriker til å gjøre det...

Var det jeg håpet på, det koster jo tross alt fort kroner å få en elektriker på besøk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...