Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke "net" (IP) på bærbar

Anbefalte innlegg

HEI!

Har en bærbar til låns her, som eier ikke lykkes å få opp i netverk.

Det er en HP Pavilion ze5200. XP home SP1

Den har innebygget både TP-netverkskort og trådløst.

Her hjemme har jeg bare en trådrouter (som tar imot alle andre maskiner på besøk uten problemer) men denne maskinen jeg holder på med nå får ikke tildelt IP. Lamper lyser som de skal, og kabler er byttet mange ganger.

Alt ser OK ut i HW manager.

Har sjekket at ikke XP sin "brann"mur står på, og ellers disablet alt annet som ikke må kjøres. Alikevel får jeg ikke IP på den.

Har forsøkt å kjøre statisk (har NGT her) men heller ikke det lykkes.

Har søkt opp og ned HP sine sider etter nye drivere, men ikke funnet noe annet enn en oppdatering til det trådløse.

Noen som har noen gode forslag??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ipconfig release og renew er kjørt ørten ganger :)

dhcp står på i routeren. Har forsøkt (som sagt) med andre PC'r, og de kommer på med en gang.

Har kjørt inn et pcmcia wlan kort i den nå, og testet med det. Finner AP (mange andre også, naboer...) men klarer ikke å få tildelt IP. Har testet kortet i en annen laptop, og det fungerer med en gang.

Det er ingen direkte feil på maskinen, ingen feil i hw-oppsettet (rapportert av win) eller noe annet som virker rart. Det eneste er at den ikke klarer å få IP på noen form for nic.

Ang. feilmelding, får beskjed om at "Det ble forsøkt en operasjon på noe som ikke er en kontakt."

IP på kortet nå er 169.254.xxx.xxx ... så den har tydligvis ingen kontakt med resten av verden... :(

Lenke til kommentar
ipconfig release og renew er kjørt ørten ganger :)

dhcp står på i routeren. Har forsøkt (som sagt) med andre PC'r, og de kommer på med en gang.

Har kjørt inn et pcmcia wlan kort i den nå, og testet med det. Finner AP (mange andre også, naboer...) men klarer ikke å få tildelt IP. Har testet kortet i en annen laptop, og det fungerer med en gang.

Det er ingen direkte feil på maskinen, ingen feil i hw-oppsettet (rapportert av win) eller noe annet som virker rart. Det eneste er at den ikke klarer å få IP på noen form for nic.

Ang. feilmelding, får beskjed om at "Det ble forsøkt en operasjon på noe som ikke er en kontakt."

IP på kortet nå er 169.254.xxx.xxx ... så den har tydligvis ingen kontakt med resten av verden... :(

Hei,

Jeg har samme problemet som deg.

Jeg leste ett eller annet sted at dersom noen har på broadcast av nettverksnavnet, så kan det forstyrre din pålogging. Dette gjelder XP etter SP1.

Løsningen skal derfor være å slå på broadcast av SSID (anbefalses av MS), eller alternativt benytte driver fra Wlan adapterprodusenten.

Om dette fungerer har jeg ikke forsøkt ennå. Jeg oppdaget også at min bærbare hadde innstilligen "b" istedt for "G" som default, selv om det er et bakoverkompatibelt G kort. Settingene til kortet kan altså også være galt satt opp.

Lenke til kommentar

Du trenger kanskje en socketfix, spybot har dette i nyeste versjon og det finnes noen du kan laste ned for det samme.

agvg har helt rett. Det er Winsock oppsettet på maskinen din som er ødelagt

Last ned og kjør lspfix fra denne adressen og alt er i orden igjen. http://www.cexx.org/lspfix.htm

Lenke til kommentar

Du kan ikke fjerne TCP/IP fra en XP maskin, men du kan resette den.

netsh int ip reset resetlog.txt

Men jeg synes det var litt rart at lspfix ikke virket. Er første gang jeg har vært borti det problemet uten at den har løst det. Så det er store muligheter for at du må formatere harddisken.

Hvilken feilmelding får du når du kjører ipconfig /renew nå da? Er det samme som tidligere?

Endret av reybr
Lenke til kommentar

Ja, samme feilmelding. Statisk IP hjalp ikke. Men, jeg kan pinge adresser hvis jeg har statisk ip. Hvorvidt det faktisk er den adressen jeg treffer, det vet jeg ikke, men jeg får iallefall pingreply. Og ms forandres utifra hvor hardt jeg kjører min andre maskin på nettet, så da vil jeg si at det er relativt stor sansynlighet at det er en ekte ping jeg får tilbake. Men klarer ikke å komme ut f.eks via www hvis jeg skriver IP til måladresse. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...